Yabancı
dil öğrenmek, ciddi çabalar gerektiren karmaşık bir süreçtir. Zira pek çok
unsur bu sürecin bir parçası olabilir. Bunlardan biri de sözcük öğrenme ve
sözcük bilgisidir. Geçmişten günümüze, sözcüklerin ezberlenmesi ve bellekte
saklanması amacıyla birçok strateji geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Her dilin
kendine özgü yapısı sebebiyle yeni sözcük öğrenme stratejileri geliştirilebilir.
Özellikle anadili Türkçe olup hedef dil olarak Arapça öğrenen kitle için sözcük
öğrenmede ciddi kolaylıklar mevcuttur. Günümüz Türkçesinde de aslı Arapça olan
pek çok sözcük yaygın şekilde kullanılmaktadır. İki dil arasındaki bu denli yakınlık
dil öğrenmede değerlendirilecek bir fırsat niteliğindedir. Özellikle ana dili
Türkçe olup Arapça öğrenmeye başlayan/dil yeterliliği başlangıç seviyesinde
olan kimselerin güdülenmelerini olumlu yönde artıracak bu strateji, Arapça
öğrenme sürecini daha uzun ve sağlıklı bir zemine oturtabilecektir. Elinizdeki
çalışma, Arapça ve Türkçenin sözcük yapısı ve sözcük öğrenme stratejilerinin
keyfiyetini ortaya koymak amacıyla yapılmaktadır. Böylece anadili Türkçe olup
Arapçayı yabancı bir dil olarak öğrenenler, Arapça sözcükleri daha kolay bir
şekilde anlayıp öğrenebilecektir.
Learning
a foreign language is complex process that requires serious efforts. Many
elements can be part of this process. At the beginning of these elements comes
word learning and vocabulary. From past to present, many strategies have been
developed in order to memorize a word. Systematic new vocabulary learning
strategies can be developed for each language because of its unique structure.
Especially there are great facilities for the target group who learn Arabic as
the target language and their native language is Turkish. The origin of many
Turkish words are etymologically based Arabic language. This closeness between
the two languages has the potential to provide serious unmissable opportunities
for language learning. This strategy, which will increase the motivation of
those whose mother tongue is Turkish and who is learning Arabic, or whose
language proficiency is at the beginning level, will make the Arabic learning
process longer and healthier. This work is done in order to reveal the
structure of Arabic and Turkish word structure and the possibility of word
learning strategies. By this means, those who speak Arabic as a foreign
language and have a mother tongue in Turkish will have serious advantages in
learning and understanding vocabulary.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 13 |
Dergiabant is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).