Research Article
BibTex RIS Cite

Problems Encountered in Secondary School Religion, Morality and Values Elective Courses According to Their Teachers: A Qualitative Research

Year 2019, Volume: 7 Issue: 14, 354 - 385, 30.11.2019
https://doi.org/10.33931/abuifd.633277

Abstract

The aim of this research
is to examine the problems encountered in secondary school religion, morality
and values elective courses in accordance with the opinions of teacher. The research
is structured in a qualitative research model. The working group of this
research consists of 24 DKAB teachers who worked in various secondary schools
and taught elective religion courses in Malatya province center during the
2018-2019 academic year. The data in the study was collected using
semi-structured interview forms. The majority of the teachers pointed to
various problems arising from student, teacher, parent and school
administration in the conduct of elective religious courses. According to the
participants, parents and students’ opinions are not adequately reflected in
the selection process of the elective courses. In addition, although there are
sufficient number of teachers for elective religious courses, teacher
proficiency is not at the desired level.

References

  • Acuner, “Hacı Yusuf, Öğrencilere Göre Seçmeli Kur’an-ı Kerim Dersi: Artvin İli Örneği”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 5/4, (2015), 850-871.
  • Aşlamacı, İbrahim, “İmam Hatip Liselerindeki Din Eğitiminin Niteliği İle İlgili Sorunlar: Okul Yöneticilerinin Görüşlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma”, International Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkıshor Turkıc, 12/10, (2017), 49-80.
  • Bahçekapılı, Mehmet, Yeni Eğitim Sisteminde Seçmeli Din Dersleri, İmkânlar, Fırsatlar, Aktörler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri, İstanbul: Ülke Yayınları, 2013.
  • Çiftçi, Harun, “Ortaokul Din, Ahlak ve Değerler Alanı Derslerinin Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşleri İle Değerlendirilmesi”, (Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017)
  • EARGED., Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Değerlendirilmesi Araştırması, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 2008.
  • Görer, Ümmügülsüm, “Ortaokul Düzeyinde Din, Ahlak ve Değerler Alanındaki Seçmeli Derslerin Öğretmen-Öğrenci Görüşlerine Göre Program Açısından Değerlendirilmesi (Denizli Yatılı Bölge Ortaokulları Örneği)’’, (yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015).
  • Gündoğdu, Yusuf Bahri, “Seçmeli Din Derslerini Tercih Eden Öğrencilerin Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Ordu Örneği”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 15/2, (2017), 121-155.
  • Gürer, Banu-Keskiner, Emine, “Öğretmenlerin Görüşleri Doğrultusunda Din, Ahlak Ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerine Dair Bir İnceleme”, Royte Educational and Social Science Journal, 3/1, (2016), 219-254.
  • https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7 (erişim: Şubat 2019)
  • Katipoğlu, İshak, ‘’Liselerde (9.ve10.sınıf) Seçmeli Olarak Okutulan Hz. Muhammed’in Hayatı Dersinin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi (Samsun Örneği)’’, (yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015).
  • Kaymakcan, R., Aşlamacı, İ., Yılmaz, M., Telli, A., Seçmeli Din dersleri İnceleme ve Değerlendirme Raporu, İstanbul: Dem Yayınları, 2012.
  • Kotan, İlhami, ‘’Ortaöğretimde Bazı Seçmeli Dini Derslere İlişkin Öğrenci Öğretmen ve Yönetici Görüşlerinin İncelenmesi’’, (Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015).
  • Köse, Ümit, ‘’Ortaokullarda Seçmeli Din Derslerinin Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi’’, (Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018).
  • MEB, Talim ve Terbiye Kurulunun 14.08.2012 tarihli ve 124 sayılı kararı, 2012.
  • Meydan, Hasan, Din, “Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinin Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 40, (2013), 219-250.
  • Meydan, Hasan, “Din, Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinde Karşılaşılan Problemler (Öğretmen Görüşlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma)”, International Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkıshor Turkıc,10/3, (2015), 673-694.
  • Sünter, Emel, “Ortaöğretimde Okutulan Seçmeli Din Eğitimi Dersleri Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Bir Durum Çalışması”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17/2, (2017), 902-913.
  • Yazıbaşı, Muhammet Ali, “Ortaöğretim Öğrencilerinin Gözünden Seçmeli Din Dersleri: Kırıkkale Örneği”, Dini Araştırmalar Dergisi, 21/53, (2018), 149-168.
  • Yıldırım A. Şimşek H., Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 13. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2013.

Öğretmenlerine Göre Ortaokul Din, Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinde Karşılaşılan Sorunlar: Nitel Bir Araştırma

Year 2019, Volume: 7 Issue: 14, 354 - 385, 30.11.2019
https://doi.org/10.33931/abuifd.633277

Abstract

Bu araştırmanın amacı; ortaokul din, ahlak ve değerler alanı seçmeli derslerinde
karşılaşılan sorunların öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesidir. Nitel
araştırma modelinde yapılandırılan araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019
öğretim yılında Malatya il merkezinde çeşitli ortaokullarda görev yapan ve seçmeli
din derslerini okutan 24 DKAB öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veriler yarı
yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak toplanmıştır. Betimsel analiz
yöntemiyle çözümlenen bu veriler ışığında araştırmada elde edilen bazı sonuçlar şu
şekildedir: Araştırmaya katılan öğretmenlerin çoğunluğu seçmeli din derslerinin
yürütülmesinde öğrenci, öğretmen, veli ve okul yönetiminden kaynaklı çeşitli
sorunlara işaret etmiştir. Katılımcılara göre seçmeli derslerin seçim sürecine veli ve
öğrenci görüşleri yeterince yansıtılamamaktadır. Ayrıca seçmeli din dersleri için
yeterli sayıda öğretmen olmasına rağmen öğretmen yeterliliği istenen düzeyde
değildir.

References

  • Acuner, “Hacı Yusuf, Öğrencilere Göre Seçmeli Kur’an-ı Kerim Dersi: Artvin İli Örneği”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 5/4, (2015), 850-871.
  • Aşlamacı, İbrahim, “İmam Hatip Liselerindeki Din Eğitiminin Niteliği İle İlgili Sorunlar: Okul Yöneticilerinin Görüşlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma”, International Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkıshor Turkıc, 12/10, (2017), 49-80.
  • Bahçekapılı, Mehmet, Yeni Eğitim Sisteminde Seçmeli Din Dersleri, İmkânlar, Fırsatlar, Aktörler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri, İstanbul: Ülke Yayınları, 2013.
  • Çiftçi, Harun, “Ortaokul Din, Ahlak ve Değerler Alanı Derslerinin Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşleri İle Değerlendirilmesi”, (Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017)
  • EARGED., Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Değerlendirilmesi Araştırması, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 2008.
  • Görer, Ümmügülsüm, “Ortaokul Düzeyinde Din, Ahlak ve Değerler Alanındaki Seçmeli Derslerin Öğretmen-Öğrenci Görüşlerine Göre Program Açısından Değerlendirilmesi (Denizli Yatılı Bölge Ortaokulları Örneği)’’, (yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015).
  • Gündoğdu, Yusuf Bahri, “Seçmeli Din Derslerini Tercih Eden Öğrencilerin Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Ordu Örneği”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 15/2, (2017), 121-155.
  • Gürer, Banu-Keskiner, Emine, “Öğretmenlerin Görüşleri Doğrultusunda Din, Ahlak Ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerine Dair Bir İnceleme”, Royte Educational and Social Science Journal, 3/1, (2016), 219-254.
  • https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7 (erişim: Şubat 2019)
  • Katipoğlu, İshak, ‘’Liselerde (9.ve10.sınıf) Seçmeli Olarak Okutulan Hz. Muhammed’in Hayatı Dersinin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi (Samsun Örneği)’’, (yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015).
  • Kaymakcan, R., Aşlamacı, İ., Yılmaz, M., Telli, A., Seçmeli Din dersleri İnceleme ve Değerlendirme Raporu, İstanbul: Dem Yayınları, 2012.
  • Kotan, İlhami, ‘’Ortaöğretimde Bazı Seçmeli Dini Derslere İlişkin Öğrenci Öğretmen ve Yönetici Görüşlerinin İncelenmesi’’, (Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015).
  • Köse, Ümit, ‘’Ortaokullarda Seçmeli Din Derslerinin Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi’’, (Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018).
  • MEB, Talim ve Terbiye Kurulunun 14.08.2012 tarihli ve 124 sayılı kararı, 2012.
  • Meydan, Hasan, Din, “Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinin Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 40, (2013), 219-250.
  • Meydan, Hasan, “Din, Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinde Karşılaşılan Problemler (Öğretmen Görüşlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma)”, International Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkıshor Turkıc,10/3, (2015), 673-694.
  • Sünter, Emel, “Ortaöğretimde Okutulan Seçmeli Din Eğitimi Dersleri Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Bir Durum Çalışması”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17/2, (2017), 902-913.
  • Yazıbaşı, Muhammet Ali, “Ortaöğretim Öğrencilerinin Gözünden Seçmeli Din Dersleri: Kırıkkale Örneği”, Dini Araştırmalar Dergisi, 21/53, (2018), 149-168.
  • Yıldırım A. Şimşek H., Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 13. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2013.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Aşlamacı 0000-0002-9030-5216

Ömer Faruk Gök This is me 0000-0001-7059-7605

Publication Date November 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 14

Cite

ISNAD Aşlamacı, İbrahim - Gök, Ömer Faruk. “Öğretmenlerine Göre Ortaokul Din, Ahlak Ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinde Karşılaşılan Sorunlar: Nitel Bir Araştırma”. Dergiabant 7/14 (November 2019), 354-385. https://doi.org/10.33931/abuifd.633277.