İnsanların gök cisimlerine ilgi duydukları ve hem merak hem de korkuyla yaklaştıkları zamanlardan bu yana astronomi, bilimle birlikte gelişen ve tarih boyunca önemini koruyan bir bilim alanı olmuştur. Hikâyesi insanlık tarihi kadar eskiye dayanan astronomi, çok boyutlu düşünebilme yetisini arttırdığı ve bazı temel bilimlerin anlaşılmasını kolaylaştırdığı için formal eğitimde; topluma bilimsel yetilerin kazandırılması için informal eğitimde kullanılmalıdır. Ancak bu sayede hurafelerden arınık, tamamen bilimsel düşünceye sahip, eleştirel düşünebilen, teknolojiyi kolayca kullanabilen ve çevresindeki olaylara duyarlı olan bireyler yetiştirilebilir. Bu durum elbette sadece astronomi eğitimiyle gerçekleştirilememektedir fakat astronomi eğitiminin gerekli olduğu da yadsınamaz bir gerçektir. Bu gerçek göz önünde bulundurularak bu çalışmada, astronomi biliminin ne olduğuna, temel bilimlerle olan ilişkisine ve astronominin toplumsal boyutuna değinilmiş, “Niçin astronomi eğitimi?” sorusuna cevap bulmaya çalışılmıştır. Çalışmada ayrıca, Türkiye’deki öğretim programlarındaki astronomi konuları ortaya konularak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak astronomi eğitimi ile ilgili eksikliklerin ve yanlış inançların giderilmesi için ne yapılması gerektiği ile ilgili bilgiler sunulmuştur.
TRACT Developing with science and protecting the importance throughout the history, astronomy has become a scientific discipline since times that people were interested in the celestial bodies and approached both curiously and trepidation. The astronomy which is based on as old as mankind should be used in formal education because of increasing multi-dimensional considering abilities and facilitating to understand of some basic sciences; it should be used in informal education to acquire the desired scientific skills to society. Only this way individuals who have purely scientific thought, can think critically, can use technology easily, are more sensitive to the events in surrounding and have internalized the basic sciences can be grown. These, of course can not be achieved only with astronomy education but astronomy education is an undeniable fact that it was necessary. Considering these facts, this study has been discussed what astronomy and relationship between astronomy and basic sciences is and social dimension of astronomy and has been tried to find the answer of “Why astronomy education?” Also, astronomy issues in Turkey have been assessed in terms of training programs in our country. Consequently, information about what should be done overcome the non-scientific beliefs and lack of knowledge is presented.
Other ID | JA44SE25KK |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 40 |