Bu çalışmanın amacı genel liselerde görev yapan öğretmenlerin çokkültürlü yeterlik algılarının öğretmenlerin sosyo-ekonomik statüleri açısından incelemektir. Araştırma kapsamında öğretmenlerin a) baba öğrenim durumu, b) baba mesleği, c) anne öğrenim durumu, d) anne mesleği, e) ailenin aylık gelir düzeyi ve f) ailelerine kıyasla sahip oldukları yaşam standardına bazında incelenmişlerdir. Araştırma Ankara ili merkez ilçelerde bulunan genel liseler üzerinde yürütülmüş ve 434 öğretmene ulaşılmıştır. Veri toplamak amacıyla Başbay ve Kağnıcı (2011) tarafından geliştirilmiş olan “Çokkültürlü Yeterlik Algıları Ölçeği” kullanılmıştır. Veri toplama amacıyla kullanılan ölçeğin alfa güvenirliği 0.92 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi ve Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğretmenlerin çokkültürlü yeterlik algıları a) baba öğrenim durumu, b) baba mesleği, c) anne öğrenim durumu, d) anne mesleği ve e) ailelerine kıyasla sahip oldukları yaşam standardına göre değişmemektedir. Öğretmen ailelerinin aylık gelir düzeyi bakımından ise gruplar arasında anlamlı farklılıklar elde edilmiştir.
This study aims at analysing the nulticultural self-concepts of teachers employed in general high schools from the perspective of their socio-economic status. Within the scope of the research, analyses were done on the basis of a) teachers’ father’s educational status, b) their father’s job, c) their mother’s educational status, d) their mother’s job, e) the level of their family income, and f) their standard of living compared to their family’s standard of living. The research was conducted in the general high schools located in the cental districts of Ankara, and a total of 434 teachers were reached for our purposes. The “Scale of Multicultural Efficacy Selfperception” developed by Başbay and Kağnıcı (2011) was employed for data collection. The Alpha reliability was found to be 0.92 for the scale used in data collection. The one-directional variance analysis and the Scheffe test were used for the anaysis of the data. The results obtained displayed that teachers’s perception of multicultural efficacy did not differ on the basis of a) teachers’ father’s educational status, b) their father’s job, c) their mother’s educational status, d) their mother’s job, and e) their standard of living in comparison to their family’s standard of living. On the other hand, significant differences were found in terms of their levels of monthly income.
Other ID | JA44SZ52FU |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 38 |