Kaygı öğrenci başarısını etkileyen duyuşsal faktörlerden biridir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fene yönelik kaygılarını tespit etmek amacıyla bir araç geliştirmektir. Çalışma grubu 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Amasya’da 8 ilköğretim okulunun 6., 7. ve 8. sınıflarında öğrenim gören 994 öğrencidir. Faktör analizinde KMO katsayısı 0.943, Barlett testi anlamlı bulunmuştur. Bu değerler çalışma grubunun faktör analizine uygunluğunu göstermektedir. Yapı geçerliği ve güvenirlik çalışması sonrasında geliştirilen ölçeğin 25 madde ve 5 alt boyuttan oluştuğu ve varyansın %51.214’ünü açıkladığı belirlenmiştir. Birinci faktör 7 maddeden, ikinci faktör 6, üçüncü faktör 6, dördüncü faktör 4 ve son faktör 2 maddeden oluşmaktadır. Birinci faktör derse odaklanma, ikinci faktör özgüven yetersizliği, üçüncü faktör çalışma ve sınava yönelik kaygı, dördüncü faktör endişe ve beşinci faktör ilgi olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.88 olarak bulunmuştur. Geliştirilen fen kaygı ölçeği geçerli ve güvenilir bir araçtır. Ölçeğin fen ve teknoloji öğretmenlerinin, öğrencilerinin fen kaygılarını belirlemelerinde yararlı olacağı düşünülmektedir.
Anxiety is one of affective factors that have an impact on the success of the student. The aim of this study was to develop a scale to determine the science anxiety of second grade students’ in elementary school. The research group included 994 student who are studying in 8 primary schools’ 6th, 7th and 8th grade students in 2009-2010 education year in the Amasya. The factor analysis indicated that the coefficient of Kaiser-MeyerOlkin (KMO) has been found as 0.943 and the Bartlett test has been determined as significant. These results show the conformance of the data to the factor analysis. After the scale's construct validity and reliability studies were conducted, by carrying out the factor analysis, it has been determined that the scale consists of 25 items and 5 sub-dimensions and explains the 51.214% of the variance. The first factor includes 7 items; 2nd factor includes 6 items; 3th factor includes 6 items; 4th factor includes 4 items and 5th factor includes 2 items. The first factor was named as focusing on class, the second one was named as lack of self-confidence, third factor was named as studying and anxiety for the exams, fourth factor was named as disturbance and the fifth one was named as interest. The Cronbach alpha reliability cofficient of scale was found as 0.88. The developed science anxiety scale is a valid and reliable instrument. It is thought that scale will be useful to determine the science anxiety of the student of the science and technology teachers
Other ID | JA44TK57VY |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 37 |