Bu araştırmanın amacı zihinsel engelli ergenlerin, sosyal beceri düzeyleri ve davranış problemleri ile ebeveynlerinin genel öz yeterlilik algı düzeylerini karşılaştırılarak incelemektir. Araştırma grubu, 161 öğrenci ve 59’u baba, 126’sı anne olmak üzere 185 ebeveynden oluşmaktadır. Araştırmada, öğrencilerin okul içi sosyal yeterlilik düzeyleri ve problem davranışlarını ölçmek için, Okul Sosyal Davranış Ölçekleri (OSDÖ) ile ebeveynlerin genel öz yeterlilik algılarını ölçmek için Genel Öz Yeterlilik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrenci ve ebeveynlerin demografik özelliklerini belirlemek amacıyla, ‘Öğrenci-Ebeveyn Bilgi Formu’ birinci araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, zihinsel engelli ergenlerin sosyal beceri düzeyleri ile ebeveynlerinin genel öz yeterlilikleri arasında pozitif yönlü; zihinsel engelli ergenlerin davranış problemleri ile ebeveynlerinin genel öz yeterlilikleri arasında ise negatif yönlü bir ilişki bulunmaktadır.
The purpose of this study is comparing social skill and behavior problem levels in adolescents with mental disabilities with parents' general investigation of self-efficacy. 161 students participated in this survey. Also totally 185 parents were surveyed including 59 fathers and 126 mothers. In this survey, the School Social Behavior Scales have been used to measure the level of social competence at school and problematic behaviors of the students. Besides, “General Self-Efficacy Scale” has been used to measure general self-efficacy level of the parents. Furthermore, “Family –Student Information Questionnaire”, which was developed to reach demographic variables, by the first researcher. The results of this study showed, there is a positive correlation between the social skill levels in adolescents with mental disabilities with the general self-efficacy perceptions of the parents, and also negative correlation between the behavior problem levels in adolescents with mental disabilities with the general self-efficacy perceptions of the parents.
Other ID | JA44VJ45JK |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 34 |