Bu araştırmada Ondokuz Mayıs Üniversitesine bağlı çeşitli fakültelerin birinci sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin üniversiteye uyum düzeyleri ile atılganlık düzeyi, denetim odağı, fakülte türü ve cinsiyet arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi 416 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin üniversiteye uyum düzeyleri "Üniversite Yaşamı Ölçeği" ile atılganlık düzeyleri "Rathus Atılganlık Envanteri" ile içten ya da dıştan denetimli oluşları ise "Rotter iç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği" ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde t-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve LSD teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, atılgan öğrencilerin çekingen öğrencilere göre; içten denetimli öğrencilerin dıştan denetimli öğrencilere göre üniversiteye uyum düzeylerinin önemli düzeyde yüksek olduğunu göstermektedir. Devam edilen fakülte türüne göre ise Eğitim Fakültesi ve Mühendislik Fakültesi öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin Fen-Edebiyat, Ziraat ve Ilahiyat Fakültesi öğrencilerine göre önemli düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Araştırmada ayrıca kız ve erkek öğrencilerin üniversiteye uyum düzeyleri arasında önemli bir farklılığın olmadığı saptanmıştır. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.
The Investigatıon Of Relatıonshıps Between College Adjustment Locus Of Control And Assetıvcness Levels Among University Students.
In this study the university adjustment levels of the first year students attending at different faculties of Ondokuz Mayıs University was investigated in terms of their assertiveness level, locus of control and the relationship between faculty types and gender differences. The sample consists of 416 university students. Students' adjustment level was measured by "University Life Scale" assertiveness level was measured by "Rathus Assertiveness Scale" internal versus external locus of control was measured by "Rotter's Internal-External Locus of Control Scale". The data were analyzed with t-test, F-test and LSD techniques. Data hendled in this research had shown that the adjustment level of students who were assertive, internal locus of control was significantly higher than those who were not assertive and external locus of control. According to the faculties; adjustment levels of students of Faculty of Education and Faculty of Engineering were significantly higher than students of Faculty of Arts and Science; Faculty of Agriculture and Faculty of Theology. Gender differences were not found as significantly important in terms of adjustment levels of university students. The findings were discussed in the light of literature.
Other ID | JA45TK26NM |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Issue: 18 |