A research method course called "A method of Qualitative Research in Art Education: Educational Criticism was established as a field teaching subject in the Master's Program of the Art Teacher Education at Gazi University".
Research studies about art education in primary, secondary and higher education are very limited. It would be more useful if the research studies could reveal qualitative aspects of the art teaching process in line with the nature of art. `Educational Criticism' as a qualitative research method is used to investigate the socio-cultural problems in art education and the professional qualifications of the art teachers in realizing their teaching procedures. Specifically, the stages of the qualitative research such as data collection, content analyses, comparative analyses and writing the research report contribute to the field of art education through the domain of the educational criticism method.
Findings based on this research study firstly showed that the graduate student choosing this course were mainly art teachers, secondly they did not only gained knowledge and useful experiences on schools, art lessons and looking at them in a critical manner, but also they found good opportunity to interrogate and to compare those to their own schools, their art lessons and art teaching methods.
Gazi Üniversitesinde, Resim-iş Öğretmenliği Yüksek Lisans Programında "Sanat Eğitiminde Nitel Araştırma Yöntemi: Eğitsel Eleştiri" adlı ders alan öğretimi kapsamında bir araştırma dersi olarak açılmıştır.
İlk ve ortaöğretim görsel sanatlar eğitimi alanında yapılan araştırmalar son derece sınırlıdır. Sanatın doğasına uygun olarak, sanat öğretiminin niteliğini incelemeye yönelik yapılacak araştırmalar daha çok yararlar sağlayacaktır. Bir nitel araştırma yöntemi olarak 'Eğitsel Eleştiri' görsel sanatlar eğitimindeki sosyo-kültürel sorunları ve resim (iş) öğretmeninin öğretim yöntemlerini uygulamada mesleki yeterliliğini incelemek için kullanılmaktadır. Eğitsel eleştiri metodu özellikle ve¬ri toplama, içerik analizi ve raporlaştırma gibi nitel araştırma basamakları yoluyla görsel sanatlar eğitimi alanına katkı yapmaktadır.
Bu araştırmada elde edilen bulgular bu dersi seçen ve çoğunluğu öğretmen olan yüksek lisans öğrencilerin öğrendikleri araştırma yönteminin yalnızca inceledikleri okula ve resim-iş dersine yönelik bilgiler elde etmelerini ve bunlara eleştirel bir gözle bakmalarını sağlamayıp, ayrıca kendi okullarını, derslerini ve öğretim yöntemlerini karşılaştırma ve sorgulama imkanı verdiğini ifade etmişlerdir.
Other ID | JA45YA96VN |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Issue: 17 |