The purpose of this study is to determine
whether there is a change in students’ levels of attitude to lessons when
geography teachers administer the lesson with the help of Sketch-Up models in
an attempt to help students gain the desired behavior. Experimental method was
used in this study. A pattern of pre-test, post-test with a control group was
preferred. In this study, students in the ninth grade in İzmir Private Gelişim
College were selected as experimental and control groups. In the experimental
group, a geography teaching method based on Sketch-Up models was used in the
unit called “Our Moving Earth” while in the control group; the same unit was
taught with the existing teaching method. Experimental work lasted for 5 weeks.
Of the 40 participants in the study, 23 were girls and 17 were boys. In the
analysis of data, arithmetic mean, standard deviation, t test, variant analysis
and Mann Whitney U were used. As a result of the study, it was concluded that
the using Sketch-up models by teachers in the 9th grade in the teaching of the
unit “Our Moving Earth” was far more beneficial than classical teaching to
students’ attitudes to lessons.
Bu araştırmanın amacı, 9. Sınıf coğrafya
dersi, “Kıpırdayan Dünyamız” ünitesinde, Sketch-Up modelleri ile
biçimlendirilen öğretimin ve öğretmen merkezli öğretimin öğrencilerin derse yönelik
tutumları üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır.
Bu yöntemin “kontrol gruplu öntest - sontest deseni” tercih edilmiştir.
Öğrencilerin coğrafya dersine olan tutumlarını ölçebilmek amacıyla “Coğrafya
Dersi Tutum Ölçeği” geliştirilmiştir. Araştırma, 2010-2011 Eğitim-Öğretim
yılında İzmir Özel Gelişim Koleji 9. sınıfta okuyan kırk öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. “Kıpırdayan Dünyamız” ünitesi, deney grubunda Sketch-Up
modelleri ile biçimlendirilen bir şekilde; kontrol grubunda ise öğretmen
merkezli bir yöntem ile işlenmiştir. Öğretim, deneysel çalışmanın kontrolü
amacıyla her iki gruba da aynı öğretmen tarafından uygulanmıştır. Denel işlem
beş hafta sürmüştür. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart
sapma, t testi, varyans çözümlemesi ve Mann Whitney U analizleri
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Coğrafya dersi “Kıpırdayan Dünyamız”
ünitesinin öğretiminde, Sketch-Up modelleri ile biçimlendirilen öğretimin,
öğrencilerin derse olan tutumları açısından öğretmen merkezli öğretime göre çok
daha etkili olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 42 |