It is known that students achieve permanent learning only when conceptual understanding is achieved. Because of including many abstract concepts, science may be more difficult for permanent learning. Therefore, the main objective of science teaching is to ensure that the conceptual understandings of students are formed correctly. Identifying students’ levels of conceptual understanding related these abstract concepts may provide significant clues for designing a better science teaching. The purpose of this study was to identify pre-service teachers’ levels of conceptual understanding on "Electricity and Magnetism" which is a Physics topic and includes many abstract concepts. The study was performed with 77 pre-service teachers in total, who study in the Science Education Program of a state university during the fall semester of 2016-2017 academic year. "Electricity and Magnetism Conceptual Understanding Test", which consists of open ended questions developed by the researcher, was used as a data collection tool. It was found out in frame of the study that pre-service teachers had deficiencies related to the concepts of "Electricity and Magnetism" and that they experienced problems when relating many of the concepts to other concepts. Moreover, it has been determined that the misconceptions identified are largely due to processes which are based on practice. Accordingly, various suggestions have been made in frame of the study with a view to ensure a more effective physics teaching process at undergraduate level.
Öğrencilerin kalıcı öğrenmelerinin kavramsal anlamanın
gerçekleşmesi ile oluştuğu bilinmektedir. İçerisinde çok sayıda soyut kavram
barındırması sebebiyle fen konularının kalıcı öğrenilmesi daha zor
olabilmektedir. Bu sebeple fen öğretimi sürecinin temel hedefi öğrencilerde söz
konusu kavramsal anlamaların doğru şekilde oluşmasını sağlamaktır. Bireylerin
bu soyut kavramlara yönelik kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesi, fen
öğretimi sürecini daha iyi şekillendirebilme konusunda önemli ipuçları
sunabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının bir fizik konusu
olan ve çok sayıda soyut kavram içeren “Elektrik ve Manyetizma” konusundaki
kavramsal anlama düzeylerinin belirlenmesidir. Çalışma 2016-2017 öğretim yılı
güz döneminde bir devlet üniversitesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği programında
öğrenim görmekte olan toplam 77 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Veri toplama
aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen, açık uçlu sorulardan oluşan
“Elektrik ve Manyetizma Kavramsal Anlama Testi” kullanılmıştır. Çalışmada,
öğretmen adaylarının “Elektrik ve Manyetizma” kavramlarının bazılarına ilişkin
eksikliklerinin bulunduğu, kavramların bazılarını ise diğer kavramlar ile
ilişkilendirme noktasında sorun yaşadıkları belirlenmiştir. Ayrıca belirlenen
eksik öğrenmelerin büyük oranda uygulamaya dayalı süreçlerden kaynaklandığı
tespit edilmiştir. Çalışmada bu doğrultuda lisans düzeyinde daha etkili bir
fizik eğitim süreci sağlanmasına dair çeşitli öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 44 |