Bu çalışmadaki amaç okul öncesi dönem 5 yaşındaki çocukların sosyal konumları ile mizaç özellikleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim öğretim senesinde İzmir ilinin Buca ilçesinde okul öncesi eğitime devam eden 114 çocuk(70 kız, 44 erkek) ve anneleri ile babaları meydana getirmektedir. Çalışma tarama modelli bir araştırma çalışmasıdır. Okul Öncesi Dönem 5 yaş çocuklarının sosyal konumları ile mizaç özellikleri arasındaki bağlantıyı tespit etmek için korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Okul Öncesi Dönem 5 yaş çocuklarının sosyal konumlarınının ve mizaçlarının cinsiyetlerine, anne ve babanın çalışma durumlarına, yaşadıkları eve ve aile tipine göre farklılaşmasının olup olmadığı Mann-Whitney U testiyle analiz edilmiştir. Okul öncesi dönem 5 yaş çocuklarının sosyal konumları ve mizaçlarının anne ve babaların eğitim seviyesine, babaların mesleklerine ve kaç kardeş olduğuna ve doğum sırasına göre farklılaşıp farklılaşmadığı Kruskal-Wallis Testiyle analiz edilmiştir. Yapılan bu analizler SPSS 20.0 paket programı ile meydana getirilmiştir. Analizlerin sonucunda okul öncesi dönem 5 yaş çocuklarının sosyal konum puanları ile sebatkarlık ve ritmiklik alt ölçek puanları arasında olumsuz ve anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Erkeklerin sosyal konumları ve sebatkarlıkları kızlarınkinden daha düşük olarak belirlenmiştir. Anne ve babanın eğitim seviyesine bağlı olarak sosyal konum ve sebatkarlık olumlu yönde tepkisellik olumsuz yönde anlamlı farklılaşma göstermiştir. Doğum sırasıyla tepkisellik arasında anlamlı farklılaşma olduğu görülmüştür. Geniş ailelerde yaşayan çocuklar çekirdek ailedeki çocuklardan daha sebatkar bulunmuştur.
sosyal konum mizaç akran ilişkileri akran ilişkisi okul öncesi erken çocukluk sosyal statü sosyal gelişim kişilik gelişimi
This study aims at revealing the relationship between social statuses and temperament characteristics of 5-year-old preschool children. The sample of the study comprises 114 children (70 girls, 44 boys) who
continue their preschool education in the study year of 2017-2018 in İzmir Province, Buca District and their
parents. The research is a screening model study. A correlation analyze was made to determine the
Relationship between social statuses and Temperament Characteristics of 5-year-old Preschool Children. The Mann-Whitney U test was used to test whether the social statuses and temperaments of 5-year-old preschoolers differ according to their sex, working statuses of their parents, the home they live at and family type. In addition, Kruskal-Wallis Test was used to test whether the social statuses and temperaments of 5- year-old preschoolers differ according to the level of education of their parents, the professions of their parents, the number of siblings and birth order. Analyzes were performed using the SPSS 20.0 package program. As a result of the analysis, negative and significant correlations between the social status scores of the 5-year-old preschoolers and their persistence and rhythmical subscale scores were found. Girls’ social statuses and persistence were determined to be higher than boys. Depending on the level of parental education, social statuses and persistence showed a positive reactivity and a negative and significant differentiation. There was a significant differentiation between birth order and reactivity. Children living in nuclear families were found to be more persistent than children in extended families.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 52 |