The aim of this study is to examine how poor societies are affected by the phenomenon of globalization. One of the globalization approaches is the hyperglobalist approach. In this study, the realization of the claims of the hyperglobalist approach on poor societies is examined. In the study, the problem of schooling rate in poor societies was examined and the success of the plans put forward by global powers for the solution of this problem was investigated. The research was conducted with the document scanning method patterned as qualitative research. The information required for research have been scanned from resources like article, thesis, book, law, regulation, report. Concepts such as education, schooling, poor societies, Sub-Saharan African countries, Millennium Development Goals were used in the scanning of these resources. Research findings has been observed that the schooling problem in poor societies is very common and very huge problem, the plans put into action by the global powers to solve this problem are insufficient and fail to solve this problem. In this context, it has been stated that the claims made by the hyperglobalist approach that "poor societies will benefit from globalization" are not true. In addition, it was argued that the schooling problem is not only a planning problem, but also has its own economic and sociological foundations. For this reason, approaches from different perspectives should be demonstrated to solve the problem of schooling.
Bu çalışmanın amacı, yoksul toplumların küreselleşme olgusundan nasıl etkilendiğini incelemektir. Bu incelemede küreselleşme yaklaşımlarından Aşırı Küreselleşme yaklaşımının iddialarını yoksul toplumlar üzerinde ne kadar gerçekleştiği incelenmiştir. İncelemede yoksul toplumlarda bulunan okullaşma oranı sorunu incelenmiş ve bu sorunun çözümü için küresel güçlerin ortaya koyduğu planlamaların ne kadar başarılı olduğu araştırılmıştır. Araştırma, nitel araştırma olarak desenlenmiş belge tarama yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırma için gereken bilgiler makale, tez, kitap, kanun, yönetmelik, rapor vb. kaynakları taranmıştır. Kaynakların taranmasında eğitim, okullaşma, yoksul toplumlar, Sahra Altı Afrika ülkeleri, Bin Yıllık Kalkınma Hedefleri gibi kavramlar kullanılmıştır. Araştırma bulgularında, yoksul toplumlarda var olan okullaşma sorununun çok büyük olduğu, bu sorunun çözümü için küresel güçlerin tarafından devreye sokulan planların yetersiz olduğu ve sonun çözümünde başarılı olamadığı görülmüştür. Bu bağlamda Aşırı Küreselleşmeci yaklaşımının yoksul toplumların küreselleşmeden yarar sağlayacağı iddialarının doğru olmadığı ifade edilmiştir. Ayrıca okullaşma sorununun sadece bir planlama sorunu olmadığı bunun yan ısıra ekonomik ve sosyolojik temellerinin olduğu tartışılmıştır. Bu nedenle sorunun çözümü için farklı bakış açılarla yaklaşımlar sergilenmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 52 |