Bu çalışmanın amacı, okul psikolojik danışmanlarının psikolojik iyi oluşları üzerinde psikolojik sermaye ve başa çıkma tarzlarının rolünü belirlemektir. İlişkisel araştırma modeline göre tasarlanan bu çalışmanın örneklemi gönüllü olarak katılım sağlayan 157 kadın ve 57 erkek toplam 214 psikolojik danışmandan oluşmaktadır. Araştırmada veriler Demografik Bilgi Formu, Mental İyi Oluş Ölçeği (Keldal, 2015), Örgütsel Psikolojik Sermaye Ölçeği (Çetin ve Basım, 2012) ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği (Şahin ve Durak, 1995) kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde Pearson momentler çarpımı korelasyon tekniği ve hiyerarşik regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre okul danışmanlarının psikolojik iyi oluşları ile iyimserlik, psikolojik dayanıklılık, umut, öz yeterlik, kendine güvenli yaklaşım ve iyimser yaklaşım arasında pozitif yönde; çaresiz yaklaşım ve boyun eğici yaklaşım ile negatif yönde anlamlı ilişkiler belirlenmiştir. Çalışmada son olarak iyimserlik, umut, öz yeterlik, kendine güvenli yaklaşım ve iyimser yaklaşımın psikolojik iyi oluşun önemli yordayıcıları olduğu; psikolojik dayanıklılık, sosyal destek arama, çaresiz yaklaşım ve boyun eğici yaklaşımın ise modele katkısının anlamsız olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
-
-
The aim of this study is to determine the role of psychological capital and coping styles on the psychological well-being of school counselors. The sample of this study, which was designed according to the relational research model, consists of a total of 214 psychological counselors, 157 women and 57 men, who participated voluntarily. The data in the study were obtained by using the Demographic Information Form, the Mental Well-Being Scale (Keldal, 2015), the Organizational Psychological Capital Scale (Çetin & Basım, 2012) and the Styles of Coping with Stress Scale (Şahin &Durak, 1995). Pearson product-moment correlation technique and hierarchical regression analysis were used in the analysis of the data. According to the research findings, there is a positive relationship between school counselors' psychological well-being and optimism, resilience, hope, self-efficacy, self-confident approach and optimistic approach; negative significant relationships were determined with the helpless approach and the submissive approach. Finally, it was found that optimism, hope, self-efficacy, self-confident approach and optimistic approach were important predictors of psychological well-being; it was concluded that the contribution of psychological resilience, seeking social support, helpless approach and submissive approach to the model was meaningless.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 52 |