Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrenme analitikleri ve motivasyon üzerine bir içerik analizi çalışması

Year 2022, Issue: 53, 409 - 426, 30.06.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1063342

Abstract

Bu çalışmada öğrenme analitiklerinin ve motivasyon değişkeninin bir arada kullanıldığı makaleler belirli kriterlere göre incelenmiştir. Çalışmanın amacı, öğrenme analitikleri ve motivasyona değişkeninin bir arada kullanıldığı makaleleri yıllarına, ülkelerine, yöntemlerine, kullanılan teknoloji araçlarına, anahtar kelimelerine, katılımcı sayılarına/düzeylerine, sonuç ve önerilerine göre analiz etmektir. Web of Science veri tabanında yapılan arama sonucunda araştırmanın amacına uygun olan 146 makale analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre son üç yılda bu alanda hazırlanan makale sayısında artış yaşandığı, nicel yöntemlerden deneysel desenlerin araştırmalarda daha fazla tercih edildiği, Moodle siteminin en fazla tercih edilen öğrenme yönetim sistemi olduğu, öğretim ortamı olarak en fazla Kitlesel Açık Çevrimiçi Ders (MOOC) platformlarının kullanıldığı, makalelerin katılımcılarının çoğunlukla lisans öğrencilerinden oluştuğu, en fazla çalışmanın Amerika Birleşik Devletleri’nde hazırlandığı görülmüştür. Öğrenme analitiklerinden daha fazla verim alınabilmesi için öğretim sürecinin başından sonuna kadar öğrenci davranışlarını değerlendirebilecek, farklı öğrenme ortamları tasarlamaya yönelik çalışmalara ağırlık verilmesi gerektiği önerilmektedir. Ayrıca MOOC’larda etkili öğrenmeyi sağlamak için öğrenciyi daha etkin hale getirecek dashboardlarla öğretimin desteklenmesi öneri olarak sunulmaktadır.

References

  • Adejo, O., & Connolly, T. (2017). Learning analytics in a shared-network educational environment: Ethical issues and countermeasures. Learning, 8(4), 156-163.
  • Bienkowski, M., Feng, M., & Means, B. (2012). Enhancing Teaching and Learning through Educational Data Mining and Learning Analytics: An Issue Brief. Office of Educational Technology, US Department of Education.

A Content Analysis Study on Learning Analytics and Motivation

Year 2022, Issue: 53, 409 - 426, 30.06.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1063342

Abstract

This combination of research analysis and motivation will be able to see a certain way in class. The aim of the study is to analyze the articles in which learning analytics and motivation variable are used together, according to their years, countries, methods, technology tools used, keywords, number/levels of participants, results and suggestions. As a result of the search in the Web of Science database, 146 articles suitable for the purpose of the research were analyzed. According to the results of the research, there has been an increase in the number of articles prepared in this field in the last three years, experimental designs from quantitative methods are preferred more in research, Moodle system is the most preferred learning management system, Mass Open Online Course (MOOC) platforms are mostly used as a teaching environment, It was seen that the participants of the articles were mostly undergraduate students, and the most studies were prepared in the United States. In order to get more efficiency from learning analytics, it is suggested that studies should be focused on designing different learning environments that can evaluate student behaviors from the beginning to the end of the teaching process. In addition, in order to ensure effective learning in MOOCs, it is recommended to support teaching with dashboards that will make students more active.

References

  • Adejo, O., & Connolly, T. (2017). Learning analytics in a shared-network educational environment: Ethical issues and countermeasures. Learning, 8(4), 156-163.
  • Bienkowski, M., Feng, M., & Means, B. (2012). Enhancing Teaching and Learning through Educational Data Mining and Learning Analytics: An Issue Brief. Office of Educational Technology, US Department of Education.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Betül Düzenli Çil 0000-0001-6342-8627

Elif Akgün 0000-0003-2580-9896

Gizem Karaoğlan Yılmaz 0000-0003-4963-8083

Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 53

Cite

APA Düzenli Çil, B., Akgün, E., & Karaoğlan Yılmaz, G. (2022). Öğrenme analitikleri ve motivasyon üzerine bir içerik analizi çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(53), 409-426. https://doi.org/10.53444/deubefd.1063342