Bu araştırmanın amacı, örgütsel dalkavukluk ile kayırmacılık arasındaki ilişkinin öğretmen algılarına göre belirlenmesidir. İlişkisel tarama modeli esas alınarak hazırlanan bu araştırmanın evrenini Trabzon il merkezi ve ilçelerinde bulunan ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubu ise bu evrenden rastgele seçilen 318 öğretmenden meydana gelmektedir. Araştırma verileri toplanırken “Kişisel Bilgi Formu” Kıral’ın (2017), geliştirmiş olduğu “Dalkavukluk Ölçeği” ve Erdem ve Meriç’in (2012) geliştirdikleri “Okul Yönetiminde Kayırmacılık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, yönetici odaklı dalkavukla kayırmacılığın örgütleme boyutu ve genel kayırmacılık arasında pozitif düşük düzeyde anlamlı ilişkinin olduğu; kayırmacılığın planlama, koordinasyon, değerlendirme boyutlarıyla anlamlı ilişkilerinin olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin görüşlerine göre iş arkadaşı odaklı dalkavukluk ile kayırmacılığın planlama, örgütleme, koordinasyon, değerlendirme boyutlarıyla, genel kayırmacılık arasında anlamlı ilişki olmadığı görülmektedir. Öğretmenlerin görüşlerine göre genel dalkavuklukla kayırmacılığın örgütleme boyutu arasında pozitif düşük düzeyde anlamlı ilişki bulunduğu, kayırmacılığın planlama, koordinasyon, değerlendirme boyutlarıyla, genel kayırmacılık arasında anlamlı ilişkilerinin olmadığı bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 55 |