Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinde Uyumsuz Mükemmeliyetçilik ile Tükenmişlik Arasındaki İlişkide Öz-Düzenleme ve Öz- Şefkatin Aracılık Rolü

Year 2023, Issue: 57, 1622 - 1645, 30.09.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1277921

Abstract

Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde uyumsuz mükemmeliyetçilik ile öğrenci tükenmişliği arasındaki ilişkide öz-düzenleme ve öz-şefkat becerilerinin aracılık rollerini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 413 üniversite öğrencisi (266 kadın 147 erkek) oluşturmaktadır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel desen kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Maslach Tükenmişlik Envanteri Öğrenci Formu, APS Mükemmeliyetçilik Ölçeği, Öz-Düzenleme Ölçeği ile Öz-Anlayış Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde SPSS 23 ve AMOS 22 programlarından yararlanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenmesinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, doğrudan ve dolaylı etkileri belirlenmesinde Bootstrapping yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular üniversite öğrencilerinde uyumsuz mükemmeliyetçilik ile öğrenci tükenmişliği arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Buna karşın uyumsuz mükemmeliyetçilik ile öz-düzenleme becerileri, öz-düzenleme becerileri ile öğrenci tükenmişliği, uyumsuz mükemmeliyetçilik ile öz-şefkat, öz-şefkat ile öğrenci tükenmişliği arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler elde edilmiştir. Aracılık kapsamındaki bulgular değerlendirildiğinde uyumsuz mükemmeliyetçiliğin öğrenci tükenmişliği üzerinde hem öz-düzenleme hem de öz-şefkat aracılığıyla dolaylı etkisinin anlamlı, doğrudan etkisinin ise anlamsız olduğu belirlenmiştir. Bu kapsamda üniversite öğrencilerinde öz-düzenleme ve öz-şefkat değişkenlerinin her birinin uyumsuz mükemmeliyetçilik ve öğrenci tükenmişliği arasındaki ilişkide tam aracılık rolü üstlendiği bulunmuştur. Araştırmanın bulguları doğrultusunda üniversite öğrencilerinde uyumsuz mükemmeliyetçi bireylerin yaşayacakları tükenmişliğin öz-düzenleme becerileri ve öz-şefkat ile azaltılabileceği söylenebilir. İlgili alan yazın kapsamında araştırmanın sonuçları tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Abarghuei, A. M., Falsafinejad, M. R., Ghavam, E. S. & Dortaj, F. (2016). The causal relationship of the social support and maladaptive perfectionism with the academic burnout mediated by the self-efficacy among undergraduate students of Shahid Chamran University. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(4), 11-22. https://doi.org/10.5901/mjss.2016.v7n4s1p11
  • Abreu-Alves, S., Sinval, J., Lucas-Neto, L., Maroco, J., Ferreira, A. G. & Oliveira, P. (2022). Burnout and dropout intention in medical students: the protective role of academic engagement. BMC Med Educ 22, 83, 1-11. https://doi.org/10.1186/s12909-021-03094-9
  • Achtziger, A. & Bayer, U. C. (2013). Self-control mediates the link between perfectionism and stress. Motivation and Emotion, 37(3), 413-423. https://doi.org/10.1007/s11031-012-9321-6
  • Adel, B. Z., Roshanak, P. & Samıra, R. J. (2014). The relationship of perfectionism, goal achievement orientation and academic performance to academic burnout. Journal of New Approach In Educational Adminastration.
  • Ardıç, K. & Polatcı, S. (2009). Tükenmişlik sendromu ve madalyonun öbür yüzü: işle bütünleşme. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32, 21-46.
  • Arıöz, A. (2014). Ebe ve hemşire öğrencilerinde tükenmişlik düzeyi ve etkileyen faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 89-99. https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61811/924700
  • Arpacıoğlu, M.S., Baltalı, Z. & Ünübol, B. (2021). COVID-19 pandemisinde sağlık çalışanlarında tükenmişlik, Covid korkusu, depresyon, mesleki doyum düzeyleri ve ilişkili faktörler. Cukurova Medical Journal, 46(1), 88-100. https://doi.org/10.17826/cumj.785609
  • Arslan, N. (2018). Psikolojik danışmanlarda tükenmişlik: nitel araştırma örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,8(15), 1005-1021. https://doi.org/10.26466/opus.419320
  • Aşcı, Ö., Hazar, G., Kılıç, E. & Korkmaz, A. (2015). Üniversite öğrencilerinde stres nedenlerinin ve stresle başa çıkma biçimlerinin belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 213-232.
  • Atalayın, C., Balkıs, M., Tezel, H., Onal, B. & Kayrak, G. (2015) The prevalence and consequences of burnout on a group of preclinical dental students. European Journal of Dentistry, 9(3), 356-363. https://doi.org/10.4103/1305-7456.163227
  • Atanes, A. C. (2020). Study burnout, academic engagement, mindfulness and self-compassion in health and social care students: a cross-sectional study design (Publication No. 28130752) [Doctoral dissertation]. Bangor University.
  • Azizoğlu, Ö. & Özyer, K. (2010). Polislerde tükenmişlik sendromu üzerine bir ampirik çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(1), 137-147.
  • Backović, D.V., Živojinović J. I., Maksimović J. & Maksimović M. (2012). Gender dıfferences in academıc stress and burnout among medıcal students in final years of education. Psychiatria Danubina, 24(2), 175-181.
  • Balkıs, M. & Duru, E. (2015). Procrastination, self-regulation failure, academic life satisfaction, and affective well-being: underregulation or misregulation form. European Journal of Psychology of Education, 31(3), 439-459. https://doi.org/10.1007/s10212-015-0266-5
  • Barnett, M. D. & Flores, J. (2016). Narcissus, exhausted: Self-compassion mediates the relationship between narcissism and school burnout. Personality and İndividual Differences, 97, 102-108. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.03.026
  • Barnet, M. D. & Sharp, K. J. (2016). Maladaptive perfectionism, body image satisfaction, and disordered eating behaviors among U.S. college women: The mediating role of self-compassion. Personality and Individual Differences, 99, 225-234. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.05.004
  • Bask, M. & Salmela-Aro, K. (2013). Burned out to drop out: Exploring the relationship between school burnout and school dropout. European Journal of Psychology of Education, 28(2), 511-528. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0126-5
  • Başar, T., Dilek, H., Polat, M. & Macar, K. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları duygu durumlarının mesleki tükenmişlik düzeylerini yordama gücü. Yaşadıkça Eğitim, 36(3), 775-793. https://doi.org/10.33308/26674874.2022363431
  • Beaumont, E., Durkin, M., Martin, C. J. H. & Carson, J. (2016). Compassion for others, self-compassion, quality of life and mental well-being measures and their association with compassion fatigue and burnout in student midwives: A quantitative survey. Midwifery, 34, 239-244. https://doi.org/10.1016/j.midw.2015.11.002
  • Bilge, H. & Aydilek, B. (2015). Polislerin demografik değişkenler açısından tükenmişlik düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi,13(2), 167-186. https://doi.org/10.18026/cbusos.88719
  • Bowers, E. (2012). The everything guide to coping with perfectionism: Overcome toxic perfectionism, learn to embrace your mistakes, and discover the potential for positive change. Adams Media.
  • Boyacı, M. & Özhan, M. B. (2021). Üniversite Öğrencilerinde Okul Tükenmişliği: Psikolojik Sağlamlık, Umut ve Pozitifliğin Rolü. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1178-1198. https://doi.org/10.37217/tebd.896692
  • Brooke, T., Brown, M., Orr, R. & Gough, S. (2020). Stress and burnout: exploring postgraduate physiotherapy students’ experiences and coping strategies. BMC Medical Education, 20(1), 1-11.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21.baskı). Pegem Akademi.
  • Can, H., Güçlü, Y. A., Doğan, S. & Erkaleli, M. B. (2010). Cerrahi ve cerrahi dışı kliniklerdeki asistan hekimlerde tükenmişlik sendromu. Tepecik Eğitim Hastanesi Dergisi, 20(1), 33-40. https://doi.org/10.5222/terh.2010.25307
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Cazan, A. M. & Năstasă, L. E. (2015). Emotional intelligence, satisfaction with life and burnout among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 1574-1578. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.309
  • Chang, E. C., Rand, K. L. & Strunk, D. R. (2000). Optimism and risk for job burnout among working college students: Stress as a mediator. Personality and İndividual Differences, 29(2), 255-263. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00191-9
  • Chang, E., Lee, A., Byeon, E., Seong, H. & Lee, S.M. (2016). The mediating effect of motivational types in the relationship between perfectionism and academic burnout. Personality and Individual Differences, 89, 202-210 https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.10.010
  • Choi, H., Cho, S., Kim, J., Kim, E., Chung, J. & Lee,S. M. (2020). The mediating effect of introjected motivation on the relation between perfectionism and academic burnout. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 1-13. https://doi.org/10.1017/jgc.2020.8
  • Çam, Z., Deniz, K. Z. & Kurnaz, A. (2014). Okul tükenmişliği: Algılanan sosyal destek, mükemmeliyetçilik ve stres değişkenlerine dayalı bir yapısal eşitlik modeli sınaması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 310-325.
  • Çapri, B., Gündüz, B. & Gökçakan, Z. (2011). Maslach tükenmişlik envanteri-öğrenci formunun (MTE-ÖF) türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cukurova University Faculty of Education Journal, 40(1), 134-147.
  • Çelikkaleli, Ö. (2019). Ergenler için öz düzenleme ölçeği: Temel geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. M.S. Tümtaş (Ed.). IV. Uluslararası Stratejik ve Sosyal Arastırmalar Sempozyumu Genişletilmiş Özet Bildiriler Kitabı içinde (s. 515-523). Isasor.
  • Çelikkaleli, Ö. (2020). Beliren Yetişkinlerde Stres ile Tükenmişlik Arasındaki Doğrudan ve Dolaylı İlişkilerde Psikolojik Sağlamlılığın Aracılık Rolü. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi- Journal of Educational Sciences Research, 10(1), 1-21.
  • Çırakoğlu, O. C. & Tezer, E. (2010). Kontrol odağı ve eleştirel düşünmenin üniversite öğrencilerinin ilişki doyumsuzluklarına verdikleri tepkiler üzerindeki yordayıcı rolü. Türk Psikoloji Yazıları, 13(26), 29-44.
  • Danaei, R. & Hashemi, T. (2019). Role of Perfectionism and Perceived stress on behavioral Procrastination: Mediating Role of Self-Regulation. International Journal of Philosophy and Social-Psychological Sciences 5(2), 13-22.
  • Dawes, M. A., Dorn, L. D., Moss, H. B., Yao, J. K., Kirisci, L., Ammerman, R. T. & Tarter, R. E. (1999). Hormonal and behavioral homeostasis in boys at risk for substance abuse. Drug and Alcohol Dependence, 55(1-2), 165-176. https://doi.org/10.1016/S0376-8716(99)00003-4
  • Deeb, G. R., Braun, S., Carrico, C., Kinser, P., Laskin, D. & Golob-Deeb, J. (2018). Burnout, depression and suicidal ideation in dental and dental hygiene students. European Journal of Dental Education, 22(1), 70-74. https://doi.org/10.1111/eje.12259
  • De la Fuente, J., Zapata, L., Vera, M. M., González-Torres, M. C., & Artuch, R. (2014). Bullying, personal self-regulation, resilience, coping strategies and engagement-burnout: implications for an intervention with university students. P. Triggs (eds.) Handbook on Bullying (pp.91-107). Nova Publisher.
  • Demirci, E. (2018). Sporcularda tutkunluk, mükemmeliyetçilik ve tükenmişlik arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Mersin Üniversitesi.
  • Deniz, M., Kesici, Ş. & Sümer, A. S. (2008). The validity and reliability of the Turkish version of the Self-Compassion Scale. Social Behavior and Personality: an international Journal, 36(9), 1151-1160. https://doi.org/10.2224/sbp.2008.36.9.1151
  • Dev, V., Fernando III, A.T. & Consedine, N.S. (2020). Self-compassion as a stress moderator: a cross-sectional study of 1700 doctors, nurses, and medical students. Mindfulness, 11, 1170-1181. https://doi.org/10.1007/s12671-020-01325-6
  • Ding, X., Zhibing, Z. & Ge, G. (2019). The study on the relationship among parenting style, negative perfectionism and academic burnout of college students. 2019 10th International Conference on Information Technology in Medicine and Education (ITME) Advance online publication. https://doi.org/10.1109/ITME.2019.00061
  • Dolgun, U. (2010). Tükenmişlik sendromu. Özler, D. E. (Ed.), Örgütsel Davranışta Güncel Konular içinde (s.287-308). Ekin Yayınevi.
  • D'souza, F., Egan, S. J. & Rees, C. S. (2011). The relationship between perfectionism, stress and burnout in clinical psychologists. Behaviour Change, 28(1), 17-28. https://doi.org/10.1375/bech.28.1.17
  • Dubuc-Charbonneau, N. & Durand-Bush, N. (2015). Moving to action: The effects of a self-regulation intervention on the stress, burnout, well-being, and self-regulation capacity levels of university student-athletes. Journal of Clinical Sport Psychology, 9(2), 173-192. https://doi.org/ 10.1123/jcsp.2014-0036
  • Durand-Bush, N., Collins, J. & McNeill, K. (2012). Women coaches experiences of stress and self-regulation: A multiple case study. International Journal of Coaching Science, 6(2), 21-43.
  • Duru, E., Duru, S. & Balkıs, M. (2014). Analysis of relationships among burnout, academic achievement, and self-regulation. Educational Sciences: Theory And Practice, 14(4), 1274-1284. https://doi.org/ 10.12738/estp.2014.4.2050
  • Dyrbye, L. N., Thomas, M. R., Massie, F. S., Power, D. V., Eacker, A., Harper, et.al. (2008). Burnout and suicidal ideation among US medical students. Annals of İnternal Medicine, 149(5), 334-341. https://doi.org/10.1.1.690.5258&rep=rep1&type=pdf
  • Eryılmaz, A. & Ercan, L.(2010). Beliren Yetişkinlikte Romantik Yakınlığı Başlatma ve Başa Çıkma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 381-397.
  • Fırat, Z. M. (2015). Tükenmişlik ve örgütsel bağlılığın mesleki bağlılık üzerindeki etkileri: Banka çalışanları üzerinde bir araştırma (Tez No.415661) [Doktora Tezi, Haliç Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Finley-Straus, A. D. F. (2011). The relationship between self-compassion and disordered eating behaviors: body dissatisfaction, perfectionism, and contingent self-worth as mediators [Doctoral dissertation, The University of Texas]
  • Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Chiacchio, C., Pepe, A. & Salmela-Aro, K. (2017). School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. International Journal of Educational Research, 84, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.04.001
  • Fong, M. & Loi, N.M. (2016). The mediating role of self-compassion in student psychological health. Australian Psychologist, 51(6) 431-441. https://doi.org/10.1111/ap.12185
  • Freudenberger, H. J. (1986). The issues of staff burnout in therapeutic communities. Journal of Psychoactive Drugs, 18(3), 247-251. https://doi.org/10.1080/02791072.1986.10472354
  • Gagnon, M. C. J., Durand-Bush, N. & Young, B. W. (2016). Self-regulation capacity is linked to wellbeing and burnout in physicians and medical students: Implications for nurturing self-help skills. International Journal Of Wellbeing, 6(1), 101-116. https://doi.org/10.5502/ijw.v6i1.425
  • Galbraith, C. S. & Merrill, G. B. (2015). Academic performance and burnout: An efficient frontier analysis of resource use efficiency among employed university students. Journal Of Further And Higher Education, 39(2), 255-277. https://doi.org/10.1080/0309877X.2013.858673
  • Güler, Ö. & Çınar, S. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları başetme yöntemlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 253-260.
  • Gündüz, B., Çapri, B. & Gökçakan, Z. (2012). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 38-55.
  • Güneş, A. M. (2021). Özel ve resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ve sınıf yönetim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 58, 290-311. https://doi.org/ 10.21764/maeuefd.752974
  • Gürdoğan, A. & Atabey, S. (2014). Banka çalışanlarının tükenmişlik ve iş doyum düzeylerine yönelik bir çalışma. Journal of Recreation and Tourism Research, 1(2), 14-28.
  • Haile, Y. G., Senkute, A.L., Alemu, B.T., Bedane, D.M. & Kebede, K. B. (2019). Prevalence and associated factors of burnout among Debre Berhan University medical students: a cross-sectional study. Bmc Med Educ,19(413), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1864-8
  • Hashem, Z. & Zeinoun, P. (2020). Self-compassion explains less burnout among healthcare professionals. Mindfulness, 11, 2542-2551. https://doi.org/10.1007/s12671-020-01469-5
  • Hayes, A. F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical mediation analysis in the new millennium. Communication Monographs, 76(4), 408-420. https://doi.org/10.1080/03637750903310360
  • Hiçdurmaz, D. & Aydın, A. (2017). The relationship between nursing students' self-compassion and multidimensional perfectionism levels and the factors that influence them. Journal of Psychiatric Nursing, 8(2), 86-94. https://doi.org/10.14744/phd.2017.40469
  • Kaleli, Y. S. (2021). Covid 19 sürecinde müzik öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 262-277. https://doi.org/10.35826/ijoess.2881
  • Kaya, K. (2021). Banka çalışanlarında işe yabancılaşma, iş doyumu ve tükenmişlik arasındaki ilişki. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 4510-4534. https://doi.org/10.26466/opus.821059
  • Kayğusuz, Ş. & Karagün, E. (2021). İstanbul Avrupa yakası fitness antrenörlerinin tükenmişlik, stresle başa çıkma ve yardım arama tutumları. OPUS International Journal of Society Researches, 17(35), 2102-2124. https://doi.org/10.26466/opus.784449
  • Kljajic, K., Gaudreau, P. & Franche, V. (2017). An investigation of the 2× 2 model of perfectionism with burnout, engagement, self-regulation, and academic achievement. Learning and Individual Differences, 57, 103-113. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.06.004
  • Kyeong, L. W. (2013). Self-compassion as a moderator of the relationship between academic burnout and psychological health in Korean cyber university students. Personality And İndividual Differences, 54(8), 899-902. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.01.001
  • Leary, M. R., Tate, E. B., Adams, C. E., Allen, A.B. & Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: the implications of treating oneself kindly. Journal of Personality And Social Psychology, 92(5), 887-904. https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.5.887
  • Lee, J. & Choi, H. (2014). Relationship between perfectionism and acedemic burnout: Focus on the mediating effect of academic stress and academic procrastination. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 15(11), 6556-6564. https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.11.6556
  • Lee, K.J. & Lee, S.M. (2020). The role of self-compassion in the academic stress model. Current Psychology, 1-10. https://doi.org/ 10.1007/s12144-020-00843-9
  • Linnett, R. J. & Kibowski, F. (2019). A multidimensional approach to perfectionism and self-compassion. Self and Identity, 19(7), 757-783. https://doi.org/10.1080/15298868.2019.1669695
  • Luo, Y., Wang, Z., Zhang, H., Chen, A. & Quan, S. (2016). The effect of perfectionism on school burnout among adolescence: The mediator of self-esteem and coping style. Personality And Individual Differences, 88, 202-208. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.08.056
  • Macedo, A., Marques,C., Quaresma,V., Soares,M. J., Amaral, A. P., Araújo, A. I. & Pereira, A. T. (2017). Are perfectionism cognitions and cognitive emotion regulation strategies mediators between perfectionism and psychological distress? Personality and Individual Differences,119, 46-51. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.06.032
  • Martin, C. S., Earleywine, M., Blackson, T. C., Vanyukov, M. M., Moss, H. B. & Tarter, R. E. (1994). Aggressivity, inattention, hyperactivity, and impulsivity in boys at high and low risk for substance abuse. Journal of Abnormal Child Psychology, 22(2), 177-203. https://doi.org/10.1007/bf02167899
  • Martínez‐Rubio, D., Martínez‐Brotons, C., Monreal‐Bartolomé, A., Barceló‐Soler, A., Campos, D., Pérez‐Aranda, A., Colomer-Carbonell, A., Cervera-Torres, S., Solé, S., Moreno, Y. & Montero‐Marín, J. (2021). Protective role of mindfulness, self‐compassion and psychological flexibility on the burnout subtypes among psychology and nursing undergraduate students. Journal of Advanced Nursing, 77(8), 3398-3411.
  • Maslach, C., Schaufeli, W. B. & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422. https://doi.org/ 10.1146/annurev.psych.52.1.397
  • Maslach, C., Jackson, S. E., Leiter, M. P., Schaufeli, W. B., & Schwab, R. L. (1986). Maslach burnout inventory. Consulting Psychologists Press.
  • McNeill, K., Durand-Bush, N. & Lemyre, P. N. (2019). Can learning self-regulatory competencies through a guided ıntervention ımprove coaches’ burnout symptoms and wellbeing? Journal of Clinical Sport Psychology, 14(2), 149-169. https://doi.org/10.1123/jcsp.2018-0019
  • Mehr, K. E. & Adams, A. C. (2016). Self-compassion as a mediator of maladaptive perfectionism and depressive symptoms in college students. Journal of College Student Psychotherapy, 30(2), 132-145. https://doi.org/10.1080/87568225.2016.1140991
  • Mezzich, A. C., Tarter, R. E., Giancola, P. R., Lu, S., Kirisci, L. & Parks, S. (1997). Substance use and risky sexual behavior in female adolescents. Drug and Alcohol Dependence, 44(2-3), 157-166. https://doi.org/10.1016/S0376-8716(96)01333-6
  • Mısırlı-Taşdemir, Ö. (2003). Üstün yetenekli çocuklarda mükemmeliyetçilik, sınav kaygısı, benlik saygısı, kontrol odağı, öz yeterlik ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No 137585). [Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Moate, R. M., Gnilka, P. B., West, E. M. & Bruns, K. L. (2016). Stress and burnout among counselor educators: Differences between adaptive perfectionists, maladaptive perfectionists, and nonperfectionists. Journal of Counseling and Development, 94(2), 161-171. https://doi.org/ 10.1002/jcad.12073
  • Neff, K. D. (2003a). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and İdentity, 2(3), 223-250. https://doi.org/10.1080/15298860390209035
  • Neff, K. D. (2003b). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and İdentity, 2(2), 85-101. https://doi.org/10.1080/15298860390129863
  • Neff, K. D., Hsıeh, Y. & Dejıtterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity, 4(3), 263-287. https://doi.org/10.1080/13576500444000317
  • Noroozi, B., Nouran,O.G., Abolghasemi, A. & Mousazadeh, T. (2021). Comparison of the effectiveness of resilience training and self-compassion training on the general health and academic burnout in students with depression symptoms. Quarterly Journal of Child Mental Health, 7(4), 19-22.
  • Novak, S. P. & Clayton, R. R. (2001). The influence of school environment and self-regulation on transitions between stages of cigarette smoking: A multilevel analysis. Health Psychology, 20(3), 196-207. https://doi.org/10.1037//0278-6133.20.3.196
  • Oğuzberk, M. & Aydın, A. (2008). Ruh sağlığı çalışanlarında tükenmişlik. Klinik Psikiyatri, 11, 167-179. Özdemir, Y. & Özdemir, M. (2015). Eğitim stresi ve benlik saygısının ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişliği üzerindeki doğrudan ve dolaylı Etkileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 1-10.
  • Park, H., Choi, B. Y., Nam, S. K. & Lee, S. M. (2011). The role of career stress in the relationship between maladaptive perfectionism and career attitude maturity in South Korean undergraduates. Journal of Employment Counseling, 48(1), 27-36. https://doi.org/ 10.1002/j.2161-1920.2011.tb00108.x
  • Ponkosonsirilert, T., Laemsak, O., Pisitsungkagarn, K., Jarukasemthawee,S., Audboon, S. & Leangsuksant, T. (2020). Stress, self-compassion and school burnout in Thai high school students. İnternational Journal of Adolescent Medicine and Healt. Advance online publication. https://doi.org/10.1515/ijamh-2020-0109
  • Pourseyyed, S., Motevalli, M., Pourseyyed, S. & Barahimi, Z. (2015). Relationship of perceived stress, perfectionism and social support with students' academic burnout and-academic performance. Educ Strategy Med Sci, 8(3), 187-194.
  • Rice, K. G. & Van Arsdale, A. C. (2010). Perfectionism, perceived stress, drinking to cope, and alcohol-related problems among college students. Journal of Counseling Psychology, 57(4), 439. https://doi.org/10.1037/a0020221
  • Richardson,C. M. E, Trusty, W. T. & George, K. A. (2018) Trainee wellness: self-critical perfectionism, self-compassion, depression, and burnout among doctoral trainees in psychology. Counsellıng Psychology Quarterly, 1-12 https://doi.org/10.1080/09515070.2018.1509839
  • Ringenbach, R. T. (2009). A comparison between counselors who practice meditation and those who do not on compassion fatigue, compassion satisfaction, burnout and self-compassion. [Doctoral dissertation, The University of Akron].
  • Rudolph, S. G., Flett, G. L. & Hewitt, P. L. (2007). Perfectionism and deficits in cognitive emotion regulation. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 25(4), 343-357. https://doi.org/10.1007/s10942-007-0056-3
  • Salmela-Aro, K., Savolainen, H. & Holopainen, L. (2008). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of Youth and Adolescence, 38(10), 1316-1327.
  • Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E. & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European Journal Of Psychological Assessment, 25(1), 48-57. https://doi.org/10.1027/1015-5759.25.1.48
  • Salvagioni, D. A. J., Melanda, F. N., Mesas, A. E., González, A. D., Gabani, F. L. & de Andrade, S. M. (2017). Physical, psychological and occupational consequences of job burnout: A systematic review of prospective studies. Plos One, 12(10), e0185781. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0185781
  • Sapmaz, F. (2006). Üniversite öğrencilerinin uyumlu ve uyumsuz mükemmeliyetçilik özelliklerinin psikolojik belirti düzeyleri açısından incelenmesi. (Tez No.186635) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Sarı, İ. & Köleli, N. Y. (2020). Antrenör kaynaklı destekleyici ve kısıtlayıcı güdüsel iklimin sporcuların tükenmişlik ve ahlaki karar alma tutumları ile ilişkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 31(2), 69-82. https://doi.org/10.17644/sbd.537450
  • Schaufeli, W. & Buunk, A. (1999). Burnout. In J. Firth-Cozens & R. L. Payne (Ed), Stress in health professionals: psychological and organisational causes and interventions (pp.17-32) Chichester: John Wiley & Sons. Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M. & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5), 464-481. https://doi.org/10.1177/0022022102033005003
  • Schwenke, T. J., Ashby, J. S. & Gnilka, P. B. (2014). Sign language interpreters and burnout: The effects of perfectionism, perceived stress, and coping resources. Interpreting, 16(2), 209-232. https://doi.org/10.1075/intp.16.2.04sch
  • Seçer, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik uyumsuzluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 81-99.
  • Sezgin, F. & Duran, E. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı’nın (KPSS) öğretmen adaylarının akademik ve sosyal yaşantılarına yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 153, 9-22.
  • Shih, S.S. (2012). An examination of academic burnout versus work engagement among Taiwanese adolescents. The Journal of Educational Research, 105(4), 286-298. https://doi.org/10.1080/00220671.2011.629695
  • Slaney, R. B., Rice, K. G., Mobley, M., Trippi, J. & Ashby, J. S. (2001). The revised almost perfect scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(3), 130-145. https://doi.org/10.1080/07481756.2002.12069030
  • Stoeber, J., Lalova, A.V. & Lumley, E.J. (2019). Perfectionism, self-compassion and subjective well-being: A mediation model. Personality and Individual Differences,154, 1-4. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109708
  • Suñer-Soler, R., Grau-Martín, A., Flichtentrei, D., Prats, M., Braga, F., Font-Mayolas, S. & Eugenia Gras, M. (2014). The consequences of burnout syndrome among healthcare professionals in Spain and Spanish speaking Latin American countries. Burnout Research, 1(2), 82-89. https://doi.org/10.1016/j.burn.2014.07.004.
  • Taşdöven, H. (2005). Polislerin tükenmişlik düzeylerinin çalıştıkları birimler açısından incelenmesi. Polis Bilimleri Dergisi, 7(3), 43-58.
  • Taytaş, M. (2022). Psikolojik danışmanların tükenmişlik seviyelerinin Q metot yöntemi ile incelenmesi. Humanistic Perspective, 4(2), 287-306. https://doi.org/10.47793/hp.1085488
  • Tezcan, H. (2015). Rehberlik ve psikolojik danışma öğrencilerinin öz duyarlıkları ile mükemmeliyetçilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 414402) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tikkanen, L., Pyhältö, K., Pietarinen, J. & Soini, T. (2017). Interrelations between principals’ risk of burnout profiles and proactive self-regulation strategies. Social Psychology of Education, 20(2), 259-274. https://doi.org/10.1007/s11218-017-9379-9.
  • Turan, K. (2019). Mükemmeliyetçilik ve psikolojik belirtiler arasındaki ilişkide öz duyarlılık faktörünün aracı rolü (Tez No.577801) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Uzun-Ozer, B., O'Callaghan, J., Bokszczanin, A., Ederer, E. & Essau, C. (2014). Dynamic interplay of depression, perfectionism and self-regulation on procrastination. British Journal of Guidance & Counselling, 42(3), 309-319. https://doi.org/10.1080/03069885.2014.896454
  • Van der Heijden, F., Dillingh, G., Bakker, A. & Prins, J. (2008). Suicidal thoughts among medical residents with burnout. Archives of Suicide Research, 12(4), 344-346. https://doi.org/10.1080/13811110802325349
  • Wang, Q., Sun, W. & Wu, H. (2022). Associations between academic burnout, resilience and life satisfaction among medical students: a three-wave longitudinal study. BMC Medical Education, 22(1), 1-11.
  • Wei, S., Li, L., Shi, J., Liang, H. & Yang, X. (2021). Self-compassion mediates the perfectionism and depression link on Chinese undergraduates. Annals of Palliative Medicine, 10(2):1950-1960. https://doi.org/10.21037/apm-20-1582
  • West, C. P., Shanafelt T.D. & Kolars J. C. (2011). Quality of life, burnout, educational debt, and medical knowledge among internal medicine residents. The Journal of the American Medical Association, 306(9), 952-960. https://doi.org/10.1001/jama.2011.1247.
  • Woodrum, J. L. (2020). Medıatıon among maladaptıve perfectıonısm, maladaptıve emotıon regulatıon, and dıstress. [Unpublished master's thesis], Illınoıs State Unıversıty.
  • Yang, H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan’s technical–vocational colleges. International Journal of Educational Development, 24(3), 283-301. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2003.12.001
  • Yavuz, S. & Akdeniz, A. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının tükenmişlik ve kpss kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 7, 212-227.
  • Yıldız, A., Çiçek, İ. & Şanlı, M. E. (2018). Sağlık çalışanlarında tükenmişliğin belirleyicileri: sigara ve alkol kullanımına etkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 126-132.
  • Yılmaz, A. (2019) Öğretmen adaylarının kariyer streslerinin karma araştırma yaklaşımı ile incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 93-105.
  • Youssef, F. F. (2016). Medical student stress, burnout and depression in Trinidad and Tobago. Academic Psychiatry, 40(1), 69-75. https://doi.org/10.1007/s40596-015-0468-9
  • Yu, J. H., Chae, S. J. & Chang, K. H. (2016). The relationship among self-efficacy, perfectionism and academic burnout in medical school students. Korean Journal of Medical Education, 28, 49-55. https://doi.org/10.3946/kjme.2016.9
  • Zar, K. T. T. & Swe, T. (2020). Forgiveness, perfectionism and self-compassion of undergraduate students from sagaıng unıversıty of educatıon. Journal of the Myanmar Academy of Arts and Science, 18, 659-675.
  • Zeidner, M., Boekaerts, M., & Pintrich, P. R. (2000). Self-regulation: Directions and challenges for future research. In M. Boekaerts, P. R. Pıntrıch & M. Zeıdner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 749-768): Elsevier. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50052-4
  • Zengin, M. (2019). Üniversite öğrencilerinde mükemmeliyetçilik, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve kaygı arasındaki ilişkiler (585412). [Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Zhang, Y., Gan, Y. &, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and İndividual Differences. , 43(6), 1529-1540. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.04.010
  • Zhang, S., Shi, R., Yun, L., Li, X., Wang, Y., He, H. & Miao, D. (2014). Self-regulation and study-related health outcomes: A structural equation model of regulatory mode orientations, academic burnout and engagement among university students. Social Indicators Research, 123(2), 585-599. https://doi.org/10.1007/s11205-014-0742-3
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64-70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2
Year 2023, Issue: 57, 1622 - 1645, 30.09.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1277921

Abstract

References

  • Abarghuei, A. M., Falsafinejad, M. R., Ghavam, E. S. & Dortaj, F. (2016). The causal relationship of the social support and maladaptive perfectionism with the academic burnout mediated by the self-efficacy among undergraduate students of Shahid Chamran University. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(4), 11-22. https://doi.org/10.5901/mjss.2016.v7n4s1p11
  • Abreu-Alves, S., Sinval, J., Lucas-Neto, L., Maroco, J., Ferreira, A. G. & Oliveira, P. (2022). Burnout and dropout intention in medical students: the protective role of academic engagement. BMC Med Educ 22, 83, 1-11. https://doi.org/10.1186/s12909-021-03094-9
  • Achtziger, A. & Bayer, U. C. (2013). Self-control mediates the link between perfectionism and stress. Motivation and Emotion, 37(3), 413-423. https://doi.org/10.1007/s11031-012-9321-6
  • Adel, B. Z., Roshanak, P. & Samıra, R. J. (2014). The relationship of perfectionism, goal achievement orientation and academic performance to academic burnout. Journal of New Approach In Educational Adminastration.
  • Ardıç, K. & Polatcı, S. (2009). Tükenmişlik sendromu ve madalyonun öbür yüzü: işle bütünleşme. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32, 21-46.
  • Arıöz, A. (2014). Ebe ve hemşire öğrencilerinde tükenmişlik düzeyi ve etkileyen faktörler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 89-99. https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61811/924700
  • Arpacıoğlu, M.S., Baltalı, Z. & Ünübol, B. (2021). COVID-19 pandemisinde sağlık çalışanlarında tükenmişlik, Covid korkusu, depresyon, mesleki doyum düzeyleri ve ilişkili faktörler. Cukurova Medical Journal, 46(1), 88-100. https://doi.org/10.17826/cumj.785609
  • Arslan, N. (2018). Psikolojik danışmanlarda tükenmişlik: nitel araştırma örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,8(15), 1005-1021. https://doi.org/10.26466/opus.419320
  • Aşcı, Ö., Hazar, G., Kılıç, E. & Korkmaz, A. (2015). Üniversite öğrencilerinde stres nedenlerinin ve stresle başa çıkma biçimlerinin belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 213-232.
  • Atalayın, C., Balkıs, M., Tezel, H., Onal, B. & Kayrak, G. (2015) The prevalence and consequences of burnout on a group of preclinical dental students. European Journal of Dentistry, 9(3), 356-363. https://doi.org/10.4103/1305-7456.163227
  • Atanes, A. C. (2020). Study burnout, academic engagement, mindfulness and self-compassion in health and social care students: a cross-sectional study design (Publication No. 28130752) [Doctoral dissertation]. Bangor University.
  • Azizoğlu, Ö. & Özyer, K. (2010). Polislerde tükenmişlik sendromu üzerine bir ampirik çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(1), 137-147.
  • Backović, D.V., Živojinović J. I., Maksimović J. & Maksimović M. (2012). Gender dıfferences in academıc stress and burnout among medıcal students in final years of education. Psychiatria Danubina, 24(2), 175-181.
  • Balkıs, M. & Duru, E. (2015). Procrastination, self-regulation failure, academic life satisfaction, and affective well-being: underregulation or misregulation form. European Journal of Psychology of Education, 31(3), 439-459. https://doi.org/10.1007/s10212-015-0266-5
  • Barnett, M. D. & Flores, J. (2016). Narcissus, exhausted: Self-compassion mediates the relationship between narcissism and school burnout. Personality and İndividual Differences, 97, 102-108. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.03.026
  • Barnet, M. D. & Sharp, K. J. (2016). Maladaptive perfectionism, body image satisfaction, and disordered eating behaviors among U.S. college women: The mediating role of self-compassion. Personality and Individual Differences, 99, 225-234. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.05.004
  • Bask, M. & Salmela-Aro, K. (2013). Burned out to drop out: Exploring the relationship between school burnout and school dropout. European Journal of Psychology of Education, 28(2), 511-528. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0126-5
  • Başar, T., Dilek, H., Polat, M. & Macar, K. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları duygu durumlarının mesleki tükenmişlik düzeylerini yordama gücü. Yaşadıkça Eğitim, 36(3), 775-793. https://doi.org/10.33308/26674874.2022363431
  • Beaumont, E., Durkin, M., Martin, C. J. H. & Carson, J. (2016). Compassion for others, self-compassion, quality of life and mental well-being measures and their association with compassion fatigue and burnout in student midwives: A quantitative survey. Midwifery, 34, 239-244. https://doi.org/10.1016/j.midw.2015.11.002
  • Bilge, H. & Aydilek, B. (2015). Polislerin demografik değişkenler açısından tükenmişlik düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi,13(2), 167-186. https://doi.org/10.18026/cbusos.88719
  • Bowers, E. (2012). The everything guide to coping with perfectionism: Overcome toxic perfectionism, learn to embrace your mistakes, and discover the potential for positive change. Adams Media.
  • Boyacı, M. & Özhan, M. B. (2021). Üniversite Öğrencilerinde Okul Tükenmişliği: Psikolojik Sağlamlık, Umut ve Pozitifliğin Rolü. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1178-1198. https://doi.org/10.37217/tebd.896692
  • Brooke, T., Brown, M., Orr, R. & Gough, S. (2020). Stress and burnout: exploring postgraduate physiotherapy students’ experiences and coping strategies. BMC Medical Education, 20(1), 1-11.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21.baskı). Pegem Akademi.
  • Can, H., Güçlü, Y. A., Doğan, S. & Erkaleli, M. B. (2010). Cerrahi ve cerrahi dışı kliniklerdeki asistan hekimlerde tükenmişlik sendromu. Tepecik Eğitim Hastanesi Dergisi, 20(1), 33-40. https://doi.org/10.5222/terh.2010.25307
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Cazan, A. M. & Năstasă, L. E. (2015). Emotional intelligence, satisfaction with life and burnout among university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 1574-1578. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.309
  • Chang, E. C., Rand, K. L. & Strunk, D. R. (2000). Optimism and risk for job burnout among working college students: Stress as a mediator. Personality and İndividual Differences, 29(2), 255-263. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00191-9
  • Chang, E., Lee, A., Byeon, E., Seong, H. & Lee, S.M. (2016). The mediating effect of motivational types in the relationship between perfectionism and academic burnout. Personality and Individual Differences, 89, 202-210 https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.10.010
  • Choi, H., Cho, S., Kim, J., Kim, E., Chung, J. & Lee,S. M. (2020). The mediating effect of introjected motivation on the relation between perfectionism and academic burnout. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 1-13. https://doi.org/10.1017/jgc.2020.8
  • Çam, Z., Deniz, K. Z. & Kurnaz, A. (2014). Okul tükenmişliği: Algılanan sosyal destek, mükemmeliyetçilik ve stres değişkenlerine dayalı bir yapısal eşitlik modeli sınaması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 310-325.
  • Çapri, B., Gündüz, B. & Gökçakan, Z. (2011). Maslach tükenmişlik envanteri-öğrenci formunun (MTE-ÖF) türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cukurova University Faculty of Education Journal, 40(1), 134-147.
  • Çelikkaleli, Ö. (2019). Ergenler için öz düzenleme ölçeği: Temel geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. M.S. Tümtaş (Ed.). IV. Uluslararası Stratejik ve Sosyal Arastırmalar Sempozyumu Genişletilmiş Özet Bildiriler Kitabı içinde (s. 515-523). Isasor.
  • Çelikkaleli, Ö. (2020). Beliren Yetişkinlerde Stres ile Tükenmişlik Arasındaki Doğrudan ve Dolaylı İlişkilerde Psikolojik Sağlamlılığın Aracılık Rolü. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi- Journal of Educational Sciences Research, 10(1), 1-21.
  • Çırakoğlu, O. C. & Tezer, E. (2010). Kontrol odağı ve eleştirel düşünmenin üniversite öğrencilerinin ilişki doyumsuzluklarına verdikleri tepkiler üzerindeki yordayıcı rolü. Türk Psikoloji Yazıları, 13(26), 29-44.
  • Danaei, R. & Hashemi, T. (2019). Role of Perfectionism and Perceived stress on behavioral Procrastination: Mediating Role of Self-Regulation. International Journal of Philosophy and Social-Psychological Sciences 5(2), 13-22.
  • Dawes, M. A., Dorn, L. D., Moss, H. B., Yao, J. K., Kirisci, L., Ammerman, R. T. & Tarter, R. E. (1999). Hormonal and behavioral homeostasis in boys at risk for substance abuse. Drug and Alcohol Dependence, 55(1-2), 165-176. https://doi.org/10.1016/S0376-8716(99)00003-4
  • Deeb, G. R., Braun, S., Carrico, C., Kinser, P., Laskin, D. & Golob-Deeb, J. (2018). Burnout, depression and suicidal ideation in dental and dental hygiene students. European Journal of Dental Education, 22(1), 70-74. https://doi.org/10.1111/eje.12259
  • De la Fuente, J., Zapata, L., Vera, M. M., González-Torres, M. C., & Artuch, R. (2014). Bullying, personal self-regulation, resilience, coping strategies and engagement-burnout: implications for an intervention with university students. P. Triggs (eds.) Handbook on Bullying (pp.91-107). Nova Publisher.
  • Demirci, E. (2018). Sporcularda tutkunluk, mükemmeliyetçilik ve tükenmişlik arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Mersin Üniversitesi.
  • Deniz, M., Kesici, Ş. & Sümer, A. S. (2008). The validity and reliability of the Turkish version of the Self-Compassion Scale. Social Behavior and Personality: an international Journal, 36(9), 1151-1160. https://doi.org/10.2224/sbp.2008.36.9.1151
  • Dev, V., Fernando III, A.T. & Consedine, N.S. (2020). Self-compassion as a stress moderator: a cross-sectional study of 1700 doctors, nurses, and medical students. Mindfulness, 11, 1170-1181. https://doi.org/10.1007/s12671-020-01325-6
  • Ding, X., Zhibing, Z. & Ge, G. (2019). The study on the relationship among parenting style, negative perfectionism and academic burnout of college students. 2019 10th International Conference on Information Technology in Medicine and Education (ITME) Advance online publication. https://doi.org/10.1109/ITME.2019.00061
  • Dolgun, U. (2010). Tükenmişlik sendromu. Özler, D. E. (Ed.), Örgütsel Davranışta Güncel Konular içinde (s.287-308). Ekin Yayınevi.
  • D'souza, F., Egan, S. J. & Rees, C. S. (2011). The relationship between perfectionism, stress and burnout in clinical psychologists. Behaviour Change, 28(1), 17-28. https://doi.org/10.1375/bech.28.1.17
  • Dubuc-Charbonneau, N. & Durand-Bush, N. (2015). Moving to action: The effects of a self-regulation intervention on the stress, burnout, well-being, and self-regulation capacity levels of university student-athletes. Journal of Clinical Sport Psychology, 9(2), 173-192. https://doi.org/ 10.1123/jcsp.2014-0036
  • Durand-Bush, N., Collins, J. & McNeill, K. (2012). Women coaches experiences of stress and self-regulation: A multiple case study. International Journal of Coaching Science, 6(2), 21-43.
  • Duru, E., Duru, S. & Balkıs, M. (2014). Analysis of relationships among burnout, academic achievement, and self-regulation. Educational Sciences: Theory And Practice, 14(4), 1274-1284. https://doi.org/ 10.12738/estp.2014.4.2050
  • Dyrbye, L. N., Thomas, M. R., Massie, F. S., Power, D. V., Eacker, A., Harper, et.al. (2008). Burnout and suicidal ideation among US medical students. Annals of İnternal Medicine, 149(5), 334-341. https://doi.org/10.1.1.690.5258&rep=rep1&type=pdf
  • Eryılmaz, A. & Ercan, L.(2010). Beliren Yetişkinlikte Romantik Yakınlığı Başlatma ve Başa Çıkma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 381-397.
  • Fırat, Z. M. (2015). Tükenmişlik ve örgütsel bağlılığın mesleki bağlılık üzerindeki etkileri: Banka çalışanları üzerinde bir araştırma (Tez No.415661) [Doktora Tezi, Haliç Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Finley-Straus, A. D. F. (2011). The relationship between self-compassion and disordered eating behaviors: body dissatisfaction, perfectionism, and contingent self-worth as mediators [Doctoral dissertation, The University of Texas]
  • Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Chiacchio, C., Pepe, A. & Salmela-Aro, K. (2017). School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. International Journal of Educational Research, 84, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.04.001
  • Fong, M. & Loi, N.M. (2016). The mediating role of self-compassion in student psychological health. Australian Psychologist, 51(6) 431-441. https://doi.org/10.1111/ap.12185
  • Freudenberger, H. J. (1986). The issues of staff burnout in therapeutic communities. Journal of Psychoactive Drugs, 18(3), 247-251. https://doi.org/10.1080/02791072.1986.10472354
  • Gagnon, M. C. J., Durand-Bush, N. & Young, B. W. (2016). Self-regulation capacity is linked to wellbeing and burnout in physicians and medical students: Implications for nurturing self-help skills. International Journal Of Wellbeing, 6(1), 101-116. https://doi.org/10.5502/ijw.v6i1.425
  • Galbraith, C. S. & Merrill, G. B. (2015). Academic performance and burnout: An efficient frontier analysis of resource use efficiency among employed university students. Journal Of Further And Higher Education, 39(2), 255-277. https://doi.org/10.1080/0309877X.2013.858673
  • Güler, Ö. & Çınar, S. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları stresörler ve kullandıkları başetme yöntemlerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, Sempozyum Özel Sayısı, 253-260.
  • Gündüz, B., Çapri, B. & Gökçakan, Z. (2012). Üniversite öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 38-55.
  • Güneş, A. M. (2021). Özel ve resmi okullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ve sınıf yönetim becerileri arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 58, 290-311. https://doi.org/ 10.21764/maeuefd.752974
  • Gürdoğan, A. & Atabey, S. (2014). Banka çalışanlarının tükenmişlik ve iş doyum düzeylerine yönelik bir çalışma. Journal of Recreation and Tourism Research, 1(2), 14-28.
  • Haile, Y. G., Senkute, A.L., Alemu, B.T., Bedane, D.M. & Kebede, K. B. (2019). Prevalence and associated factors of burnout among Debre Berhan University medical students: a cross-sectional study. Bmc Med Educ,19(413), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1864-8
  • Hashem, Z. & Zeinoun, P. (2020). Self-compassion explains less burnout among healthcare professionals. Mindfulness, 11, 2542-2551. https://doi.org/10.1007/s12671-020-01469-5
  • Hayes, A. F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical mediation analysis in the new millennium. Communication Monographs, 76(4), 408-420. https://doi.org/10.1080/03637750903310360
  • Hiçdurmaz, D. & Aydın, A. (2017). The relationship between nursing students' self-compassion and multidimensional perfectionism levels and the factors that influence them. Journal of Psychiatric Nursing, 8(2), 86-94. https://doi.org/10.14744/phd.2017.40469
  • Kaleli, Y. S. (2021). Covid 19 sürecinde müzik öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 262-277. https://doi.org/10.35826/ijoess.2881
  • Kaya, K. (2021). Banka çalışanlarında işe yabancılaşma, iş doyumu ve tükenmişlik arasındaki ilişki. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 4510-4534. https://doi.org/10.26466/opus.821059
  • Kayğusuz, Ş. & Karagün, E. (2021). İstanbul Avrupa yakası fitness antrenörlerinin tükenmişlik, stresle başa çıkma ve yardım arama tutumları. OPUS International Journal of Society Researches, 17(35), 2102-2124. https://doi.org/10.26466/opus.784449
  • Kljajic, K., Gaudreau, P. & Franche, V. (2017). An investigation of the 2× 2 model of perfectionism with burnout, engagement, self-regulation, and academic achievement. Learning and Individual Differences, 57, 103-113. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.06.004
  • Kyeong, L. W. (2013). Self-compassion as a moderator of the relationship between academic burnout and psychological health in Korean cyber university students. Personality And İndividual Differences, 54(8), 899-902. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.01.001
  • Leary, M. R., Tate, E. B., Adams, C. E., Allen, A.B. & Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: the implications of treating oneself kindly. Journal of Personality And Social Psychology, 92(5), 887-904. https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.5.887
  • Lee, J. & Choi, H. (2014). Relationship between perfectionism and acedemic burnout: Focus on the mediating effect of academic stress and academic procrastination. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 15(11), 6556-6564. https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.11.6556
  • Lee, K.J. & Lee, S.M. (2020). The role of self-compassion in the academic stress model. Current Psychology, 1-10. https://doi.org/ 10.1007/s12144-020-00843-9
  • Linnett, R. J. & Kibowski, F. (2019). A multidimensional approach to perfectionism and self-compassion. Self and Identity, 19(7), 757-783. https://doi.org/10.1080/15298868.2019.1669695
  • Luo, Y., Wang, Z., Zhang, H., Chen, A. & Quan, S. (2016). The effect of perfectionism on school burnout among adolescence: The mediator of self-esteem and coping style. Personality And Individual Differences, 88, 202-208. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.08.056
  • Macedo, A., Marques,C., Quaresma,V., Soares,M. J., Amaral, A. P., Araújo, A. I. & Pereira, A. T. (2017). Are perfectionism cognitions and cognitive emotion regulation strategies mediators between perfectionism and psychological distress? Personality and Individual Differences,119, 46-51. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.06.032
  • Martin, C. S., Earleywine, M., Blackson, T. C., Vanyukov, M. M., Moss, H. B. & Tarter, R. E. (1994). Aggressivity, inattention, hyperactivity, and impulsivity in boys at high and low risk for substance abuse. Journal of Abnormal Child Psychology, 22(2), 177-203. https://doi.org/10.1007/bf02167899
  • Martínez‐Rubio, D., Martínez‐Brotons, C., Monreal‐Bartolomé, A., Barceló‐Soler, A., Campos, D., Pérez‐Aranda, A., Colomer-Carbonell, A., Cervera-Torres, S., Solé, S., Moreno, Y. & Montero‐Marín, J. (2021). Protective role of mindfulness, self‐compassion and psychological flexibility on the burnout subtypes among psychology and nursing undergraduate students. Journal of Advanced Nursing, 77(8), 3398-3411.
  • Maslach, C., Schaufeli, W. B. & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422. https://doi.org/ 10.1146/annurev.psych.52.1.397
  • Maslach, C., Jackson, S. E., Leiter, M. P., Schaufeli, W. B., & Schwab, R. L. (1986). Maslach burnout inventory. Consulting Psychologists Press.
  • McNeill, K., Durand-Bush, N. & Lemyre, P. N. (2019). Can learning self-regulatory competencies through a guided ıntervention ımprove coaches’ burnout symptoms and wellbeing? Journal of Clinical Sport Psychology, 14(2), 149-169. https://doi.org/10.1123/jcsp.2018-0019
  • Mehr, K. E. & Adams, A. C. (2016). Self-compassion as a mediator of maladaptive perfectionism and depressive symptoms in college students. Journal of College Student Psychotherapy, 30(2), 132-145. https://doi.org/10.1080/87568225.2016.1140991
  • Mezzich, A. C., Tarter, R. E., Giancola, P. R., Lu, S., Kirisci, L. & Parks, S. (1997). Substance use and risky sexual behavior in female adolescents. Drug and Alcohol Dependence, 44(2-3), 157-166. https://doi.org/10.1016/S0376-8716(96)01333-6
  • Mısırlı-Taşdemir, Ö. (2003). Üstün yetenekli çocuklarda mükemmeliyetçilik, sınav kaygısı, benlik saygısı, kontrol odağı, öz yeterlik ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No 137585). [Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Moate, R. M., Gnilka, P. B., West, E. M. & Bruns, K. L. (2016). Stress and burnout among counselor educators: Differences between adaptive perfectionists, maladaptive perfectionists, and nonperfectionists. Journal of Counseling and Development, 94(2), 161-171. https://doi.org/ 10.1002/jcad.12073
  • Neff, K. D. (2003a). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and İdentity, 2(3), 223-250. https://doi.org/10.1080/15298860390209035
  • Neff, K. D. (2003b). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and İdentity, 2(2), 85-101. https://doi.org/10.1080/15298860390129863
  • Neff, K. D., Hsıeh, Y. & Dejıtterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity, 4(3), 263-287. https://doi.org/10.1080/13576500444000317
  • Noroozi, B., Nouran,O.G., Abolghasemi, A. & Mousazadeh, T. (2021). Comparison of the effectiveness of resilience training and self-compassion training on the general health and academic burnout in students with depression symptoms. Quarterly Journal of Child Mental Health, 7(4), 19-22.
  • Novak, S. P. & Clayton, R. R. (2001). The influence of school environment and self-regulation on transitions between stages of cigarette smoking: A multilevel analysis. Health Psychology, 20(3), 196-207. https://doi.org/10.1037//0278-6133.20.3.196
  • Oğuzberk, M. & Aydın, A. (2008). Ruh sağlığı çalışanlarında tükenmişlik. Klinik Psikiyatri, 11, 167-179. Özdemir, Y. & Özdemir, M. (2015). Eğitim stresi ve benlik saygısının ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişliği üzerindeki doğrudan ve dolaylı Etkileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 1-10.
  • Park, H., Choi, B. Y., Nam, S. K. & Lee, S. M. (2011). The role of career stress in the relationship between maladaptive perfectionism and career attitude maturity in South Korean undergraduates. Journal of Employment Counseling, 48(1), 27-36. https://doi.org/ 10.1002/j.2161-1920.2011.tb00108.x
  • Ponkosonsirilert, T., Laemsak, O., Pisitsungkagarn, K., Jarukasemthawee,S., Audboon, S. & Leangsuksant, T. (2020). Stress, self-compassion and school burnout in Thai high school students. İnternational Journal of Adolescent Medicine and Healt. Advance online publication. https://doi.org/10.1515/ijamh-2020-0109
  • Pourseyyed, S., Motevalli, M., Pourseyyed, S. & Barahimi, Z. (2015). Relationship of perceived stress, perfectionism and social support with students' academic burnout and-academic performance. Educ Strategy Med Sci, 8(3), 187-194.
  • Rice, K. G. & Van Arsdale, A. C. (2010). Perfectionism, perceived stress, drinking to cope, and alcohol-related problems among college students. Journal of Counseling Psychology, 57(4), 439. https://doi.org/10.1037/a0020221
  • Richardson,C. M. E, Trusty, W. T. & George, K. A. (2018) Trainee wellness: self-critical perfectionism, self-compassion, depression, and burnout among doctoral trainees in psychology. Counsellıng Psychology Quarterly, 1-12 https://doi.org/10.1080/09515070.2018.1509839
  • Ringenbach, R. T. (2009). A comparison between counselors who practice meditation and those who do not on compassion fatigue, compassion satisfaction, burnout and self-compassion. [Doctoral dissertation, The University of Akron].
  • Rudolph, S. G., Flett, G. L. & Hewitt, P. L. (2007). Perfectionism and deficits in cognitive emotion regulation. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 25(4), 343-357. https://doi.org/10.1007/s10942-007-0056-3
  • Salmela-Aro, K., Savolainen, H. & Holopainen, L. (2008). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of Youth and Adolescence, 38(10), 1316-1327.
  • Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E. & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European Journal Of Psychological Assessment, 25(1), 48-57. https://doi.org/10.1027/1015-5759.25.1.48
  • Salvagioni, D. A. J., Melanda, F. N., Mesas, A. E., González, A. D., Gabani, F. L. & de Andrade, S. M. (2017). Physical, psychological and occupational consequences of job burnout: A systematic review of prospective studies. Plos One, 12(10), e0185781. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0185781
  • Sapmaz, F. (2006). Üniversite öğrencilerinin uyumlu ve uyumsuz mükemmeliyetçilik özelliklerinin psikolojik belirti düzeyleri açısından incelenmesi. (Tez No.186635) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Sarı, İ. & Köleli, N. Y. (2020). Antrenör kaynaklı destekleyici ve kısıtlayıcı güdüsel iklimin sporcuların tükenmişlik ve ahlaki karar alma tutumları ile ilişkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 31(2), 69-82. https://doi.org/10.17644/sbd.537450
  • Schaufeli, W. & Buunk, A. (1999). Burnout. In J. Firth-Cozens & R. L. Payne (Ed), Stress in health professionals: psychological and organisational causes and interventions (pp.17-32) Chichester: John Wiley & Sons. Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M. & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5), 464-481. https://doi.org/10.1177/0022022102033005003
  • Schwenke, T. J., Ashby, J. S. & Gnilka, P. B. (2014). Sign language interpreters and burnout: The effects of perfectionism, perceived stress, and coping resources. Interpreting, 16(2), 209-232. https://doi.org/10.1075/intp.16.2.04sch
  • Seçer, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik uyumsuzluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 81-99.
  • Sezgin, F. & Duran, E. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı’nın (KPSS) öğretmen adaylarının akademik ve sosyal yaşantılarına yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 153, 9-22.
  • Shih, S.S. (2012). An examination of academic burnout versus work engagement among Taiwanese adolescents. The Journal of Educational Research, 105(4), 286-298. https://doi.org/10.1080/00220671.2011.629695
  • Slaney, R. B., Rice, K. G., Mobley, M., Trippi, J. & Ashby, J. S. (2001). The revised almost perfect scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(3), 130-145. https://doi.org/10.1080/07481756.2002.12069030
  • Stoeber, J., Lalova, A.V. & Lumley, E.J. (2019). Perfectionism, self-compassion and subjective well-being: A mediation model. Personality and Individual Differences,154, 1-4. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109708
  • Suñer-Soler, R., Grau-Martín, A., Flichtentrei, D., Prats, M., Braga, F., Font-Mayolas, S. & Eugenia Gras, M. (2014). The consequences of burnout syndrome among healthcare professionals in Spain and Spanish speaking Latin American countries. Burnout Research, 1(2), 82-89. https://doi.org/10.1016/j.burn.2014.07.004.
  • Taşdöven, H. (2005). Polislerin tükenmişlik düzeylerinin çalıştıkları birimler açısından incelenmesi. Polis Bilimleri Dergisi, 7(3), 43-58.
  • Taytaş, M. (2022). Psikolojik danışmanların tükenmişlik seviyelerinin Q metot yöntemi ile incelenmesi. Humanistic Perspective, 4(2), 287-306. https://doi.org/10.47793/hp.1085488
  • Tezcan, H. (2015). Rehberlik ve psikolojik danışma öğrencilerinin öz duyarlıkları ile mükemmeliyetçilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 414402) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tikkanen, L., Pyhältö, K., Pietarinen, J. & Soini, T. (2017). Interrelations between principals’ risk of burnout profiles and proactive self-regulation strategies. Social Psychology of Education, 20(2), 259-274. https://doi.org/10.1007/s11218-017-9379-9.
  • Turan, K. (2019). Mükemmeliyetçilik ve psikolojik belirtiler arasındaki ilişkide öz duyarlılık faktörünün aracı rolü (Tez No.577801) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Uzun-Ozer, B., O'Callaghan, J., Bokszczanin, A., Ederer, E. & Essau, C. (2014). Dynamic interplay of depression, perfectionism and self-regulation on procrastination. British Journal of Guidance & Counselling, 42(3), 309-319. https://doi.org/10.1080/03069885.2014.896454
  • Van der Heijden, F., Dillingh, G., Bakker, A. & Prins, J. (2008). Suicidal thoughts among medical residents with burnout. Archives of Suicide Research, 12(4), 344-346. https://doi.org/10.1080/13811110802325349
  • Wang, Q., Sun, W. & Wu, H. (2022). Associations between academic burnout, resilience and life satisfaction among medical students: a three-wave longitudinal study. BMC Medical Education, 22(1), 1-11.
  • Wei, S., Li, L., Shi, J., Liang, H. & Yang, X. (2021). Self-compassion mediates the perfectionism and depression link on Chinese undergraduates. Annals of Palliative Medicine, 10(2):1950-1960. https://doi.org/10.21037/apm-20-1582
  • West, C. P., Shanafelt T.D. & Kolars J. C. (2011). Quality of life, burnout, educational debt, and medical knowledge among internal medicine residents. The Journal of the American Medical Association, 306(9), 952-960. https://doi.org/10.1001/jama.2011.1247.
  • Woodrum, J. L. (2020). Medıatıon among maladaptıve perfectıonısm, maladaptıve emotıon regulatıon, and dıstress. [Unpublished master's thesis], Illınoıs State Unıversıty.
  • Yang, H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan’s technical–vocational colleges. International Journal of Educational Development, 24(3), 283-301. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2003.12.001
  • Yavuz, S. & Akdeniz, A. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının tükenmişlik ve kpss kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 7, 212-227.
  • Yıldız, A., Çiçek, İ. & Şanlı, M. E. (2018). Sağlık çalışanlarında tükenmişliğin belirleyicileri: sigara ve alkol kullanımına etkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(3), 126-132.
  • Yılmaz, A. (2019) Öğretmen adaylarının kariyer streslerinin karma araştırma yaklaşımı ile incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 93-105.
  • Youssef, F. F. (2016). Medical student stress, burnout and depression in Trinidad and Tobago. Academic Psychiatry, 40(1), 69-75. https://doi.org/10.1007/s40596-015-0468-9
  • Yu, J. H., Chae, S. J. & Chang, K. H. (2016). The relationship among self-efficacy, perfectionism and academic burnout in medical school students. Korean Journal of Medical Education, 28, 49-55. https://doi.org/10.3946/kjme.2016.9
  • Zar, K. T. T. & Swe, T. (2020). Forgiveness, perfectionism and self-compassion of undergraduate students from sagaıng unıversıty of educatıon. Journal of the Myanmar Academy of Arts and Science, 18, 659-675.
  • Zeidner, M., Boekaerts, M., & Pintrich, P. R. (2000). Self-regulation: Directions and challenges for future research. In M. Boekaerts, P. R. Pıntrıch & M. Zeıdner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 749-768): Elsevier. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50052-4
  • Zengin, M. (2019). Üniversite öğrencilerinde mükemmeliyetçilik, bilişsel duygu düzenleme stratejileri ve kaygı arasındaki ilişkiler (585412). [Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Zhang, Y., Gan, Y. &, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and İndividual Differences. , 43(6), 1529-1540. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.04.010
  • Zhang, S., Shi, R., Yun, L., Li, X., Wang, Y., He, H. & Miao, D. (2014). Self-regulation and study-related health outcomes: A structural equation model of regulatory mode orientations, academic burnout and engagement among university students. Social Indicators Research, 123(2), 585-599. https://doi.org/10.1007/s11205-014-0742-3
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64-70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2
There are 134 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Tuğçe Çetiner 0000-0002-7078-132X

Öner Çelikkaleli 0000-0003-0210-3647

Publication Date September 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 57

Cite

APA Çetiner, T., & Çelikkaleli, Ö. (2023). Üniversite Öğrencilerinde Uyumsuz Mükemmeliyetçilik ile Tükenmişlik Arasındaki İlişkide Öz-Düzenleme ve Öz- Şefkatin Aracılık Rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(57), 1622-1645. https://doi.org/10.53444/deubefd.1277921