Bu araştırmada, sağlık bölümlerinde ders veren akademisyenlerin eğitim inançları ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeli kullanılan araştırma, 2021-2022 Eğitim-Öğretim Akademik Yılında üniversitelerin Sağlık bölümlerinde ders veren 186 akademisyen ile yapılmıştır. Araştırmada veriler; araştırmacı tarafından oluşturulan ‘kişisel bilgi formu’, ‘Eğitim İnançları Ölçeği (EİÖ)’ ve ‘Öğrenen Özerklik Desteği Ölçeği (ÖÖDÖ)’ ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde betimsel analiz, t Testi, ANOVA ve korelasyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, akademisyenlerin benimsedikleri en yüksek felsefenin varoluşçuluk olduğu, bunu ikinci sırada ilerlemecilik felsefesinin izlediği belirlenmiştir. Erkek akademisyenlerin kadın akademisyenlere göre daha fazla esasicilik eğitim anlayışını benimsediği, lisans düzeyinde ders veren sağlık akademisyenlerinin, ön lisans düzeyinde ders veren akademisyenlere göre çağdaş eğitim anlayışını daha fazla benimsediği gözlemlenmektedir. Akademisyenlerin unvanlarının artmasıyla benimsedikleri çağdaş eğitim anlayışının yerini geleneksel eğitim anlayışı aldığını söylemek mümkündür. Sağlık akademisyenlerinin özerklik desteği sonuçlarına bakıldığında ise öğrencilerine özerklik fırsatı tanıma oranlarının yüksek olduğu, ancak karar almalarının destekleme oranlarının düşük olduğu belirlenmiştir. Araştırmada son olarak sağlık bölümlerinde ders veren akademisyenlerin eğitim inancı ile özerklik desteği ölçeği toplam puanları arasında yüksek düzeyde, negatif yönlü anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Bu doğrultuda üniversite hayatında çift yönlü gerçekleşen öğretici –öğrenen ilişkisinin artırılmasına yönelik akademisyen farkındalık eğitimleri ve öğrenen özerkliğini destekleyici öğrenme ortamlarının oluşturulması önerilmektedir.
In this study, it was aimed to examine the relationship between the educational beliefs of health academics and their behaviors to support learner autonomy. Relational screening model was used. The study was completed with 186 health academics in the 2021-2022 Academic Year. Data; The data were collected with the 'personal information form' created by the researcher, 'Educational Beliefs Scale (EDS)' and 'Learning Autonomy Support Scale (SSS)'. Descriptive analysis, t-test, ANOVA and correlation analyzes were used in the evaluation. According to the research results, the highest philosophy adopted by academics is existentialism. Essentialism education approach is adopted more by male academicians. With the increase in the titles of academicians, the traditional understanding of education emerges. It has been determined that the rate of providing the opportunity for autonomy to the students of health academics is high, but the rate of support for decision making is low. In addition, a high level, negative significant relationship was found between the education belief of academicians and the total scores of the autonomy support scale. In this direction, it is recommended to create academic awareness trainings and learning environments that support learner autonomy to increase the two-way teacher-learner relationship in university life.
Educational Philosophies educational beliefs autonomy support learner autonomy health academics
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 58 |