Various tools and materials are used in social studies teaching to increase student success and to reach the attitudes and values outlined in the program goals. One of these tools is literary products used in social studies teaching. In this study, a total of 87 articles published between 2000-2022 on the use of literary works in social studies teaching were examined. In this qualitative study, document analysis was used. The research was analyzed with descriptive analysis. The data obtained were examined under the themes of distribution according to the years determined before the study, literary genre, subject headings, research type, research designs, distribution according to data collection tools, distribution according to data analysis techniques, and sample groups. According to the distribution by years, the most work in the article type was done in 2019, while the most used literary genre was story/story. While the most used research type was qualitative, document analysis was the most preferred research design. Interview form among data collection tools and content analysis among data analysis techniques were preferred more. Social studies textbooks were mostly examined among the sample groups. This study, which examines the articles published on the use of literary products in social studies teaching, is expected to present a holistic perspective on the studies in the literature.
Sosyal bilgiler öğretiminde öğrenci başarısını artırmak, program hedeflerinde ortaya konulan tutum ve değerlere ulaşabilmek için çeşitli araç ve gereçler kullanılmaktadır. Bu araçlardan birisi de sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan edebi ürünlerdir. Bu çalışmada sosyal bilgiler öğretiminde edebi eserlerin kullanımıyla ilgili olarak 2000-2022 yılları arasında yayımlanan toplam 87 makale incelenmiştir. Nitel türde yapılan bu çalışmada doküman analizi kullanılmıştır. Araştırma betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Elde edilen veriler çalışma öncesinde belirlenen yıllara göre, edebi tür, konu başlıklarına göre, araştırma türüne göre, araştırma desenlerine göre, veri toplama araçlarına göre dağılım, veri analiz tekniklerine göre ve örneklem guruplarına göre dağılım temaları altında incelenmiştir. Yıllara göre dağılıma göre makale türünde en çok çalışma 2019 yılında yapılırken, en çok kullanılan edebi tür hikâye/öykü olmuştur. En çok kullanılan araştırma türü nitel olurken, araştırma desenlerinde en çok tercih edilen doküman analizi olmuştur. Veri toplama araçları arasında görüşme formu, veri analiz teknikleri arasında içerik analizi daha çok tercih edilmiştir. Örneklem gurupları arasında en çok sosyal bilgiler ders kitapları incelenmiştir. Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanılmasıyla ilgili olarak yayımlanan makalelerin incelendiği bu çalışmanın, alanyazında yapılan çalışmalara ilişkin bütüncül bir bakış açısı sunması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 58 |