Review
BibTex RIS Cite

Evaluation of Articles Published Regarding the Use of Literary Products in Social Studies Teaching

Year 2023, Issue: 58, 2430 - 2453, 27.12.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1270798

Abstract

Various tools and materials are used in social studies teaching to increase student success and to reach the attitudes and values outlined in the program goals. One of these tools is literary products used in social studies teaching. In this study, a total of 87 articles published between 2000-2022 on the use of literary works in social studies teaching were examined. In this qualitative study, document analysis was used. The research was analyzed with descriptive analysis. The data obtained were examined under the themes of distribution according to the years determined before the study, literary genre, subject headings, research type, research designs, distribution according to data collection tools, distribution according to data analysis techniques, and sample groups. According to the distribution by years, the most work in the article type was done in 2019, while the most used literary genre was story/story. While the most used research type was qualitative, document analysis was the most preferred research design. Interview form among data collection tools and content analysis among data analysis techniques were preferred more. Social studies textbooks were mostly examined among the sample groups. This study, which examines the articles published on the use of literary products in social studies teaching, is expected to present a holistic perspective on the studies in the literature.

References

  • Akkuş, Z. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde destanların kullanımı. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(14), 31–48.
  • Akyol, Y. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde çocuk edebiyatı ürünlerinin kullanımının öğrencilerin empatik eğilimlerine etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1–14.
  • Altay, N. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında yazılan makalelerin değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 22–35.
  • Avaroğulları, M., & Ayılmazdır, H. (2017). Değerler eğitiminde türkiye cumhurbaşkanları ile ilgili anekdotların kullanılabilirliği hakkında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. Araştırma ve Deneyim Dergisi (ADEDER), 2(2), 99–115.
  • Bayram, H. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanımı konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(1), 349–369.
  • Beldağ, A., & Aktaş, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî eser kullanımına ilişkin öğretmen ve öğretmen adaylarının görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 953–981.
  • Bilgili, A. S. (2008). Sosyal bilgilerin temelleri (2. Baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Basım). Pegem Akademi.
  • Calp, Ş., & Mehrali, C. (2019). Küçük kara balık ve küçük prens kitaplarının sosyal bilgiler öğretim programındaki temel beceriler, değerler ve 4. sınıf kazanımları açısından incelenmesi. 3. International Symposium on Innovative Approaches in Scientific Studies (ISAS, 61–69.
  • Cantürk, A., & Yeşiltaş, E. (2022). Sosyal bilgilerde hatıraların kullanılmasın ilişkin öğretmen görüşleri. Journal of Faculty of Education, 22(4), 1338–1363.
  • Çatak, M. (2021). Değerler eğitiminde fıkraların kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(79), 1218–1234.
  • Çelik, A. (2019a). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde kullanılabilecek edebi ürün tasarlama deneyimlerinin incelenmesi. Turkish Studies Educational Sciences, 14(5), 2233–2253.
  • Çelik, A. (2019b). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının karagöz ve hacivat’a ilişkin anlamlandırmalarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 37–49.
  • Çelik, A. (2019c). Gezi yönteminin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının başarılarına etkisinin ve gezi yazısı yazmalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 395–413.
  • Çelik, A., & Çetin, T. (2019). Sosyal bilgiler dersi öğretiminde evliya çelebi seyahatnamesi’nin kullanımı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2336–2359.
  • Çelik, M. E., & Dolanbay, H. (2021). 8. sınıf inkılap tarihi ders kitabının edebi eserler açısından değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 69–81.
  • Çelikkaya, T., & Esen, Z. (2017). Değerler eğitiminde atasözü, deyim ve özdeyişlerin sosyal bilgiler programındaki yeri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 35–56.
  • Çetin, T., & Hocaoğlu, T. (2016). Sosyal bilgiler dersinde 7. sınıf öğrencilerinin evliya çelebi ve seyahatnamesi’ne ilişkin algılarının incelenmesi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken / Journal of World of Turks, 8(2), 143–161.
  • Dağaşan, A. (2019). Türkiye cumhuriyeti inkılap tarihi ve atatürkçülük dersinde tarihi günlük kullanımının akademik başarıya etkisi. EKEV Akademi Dergisi, 23(78), 21–44.
  • Değirmenci Toraman, K., & Memişoğlu, H. (2022). Sosyal bilgiler ders kitaplarındaki edebi ürün ve görsellerin değerler eğitimi açısından incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8(2), 198–217.
  • Demir, S. B. (2011). Sosyal bilgiler öğretim programına göre tasarlanmış hikayelerin etkililiği. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Deveci, H. (2005). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımı. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 4(3), 1303–6521.
  • Dolmaz, M., & Kaya, E. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel roman kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 54–67.
  • Dündar, Z., & Baysan, S. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminde efsanelerin kullanımı. Turkish Studies, 12(18), 293–310.
  • Er, H., & Şahin, M. (2012). Sosyal bilgiler dersinde “biyografi” kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 75–96.
  • Er, H., Ünal, F., & Gürel, D. (2016). Sosyal bilgiler dersinde değer aktarımı açısından sadî şirazî’nin “bostan” ve “gülistan” isimli eserlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 225–242.
  • Eryılmaz, Ö., & Çengelci Köse, T. (2018). Sosyal bilgilerde edebi ürünler ve değerler eğitimi: küçük prens örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 65-79
  • Gez, A., & Çinpolat, E. (2022). Sosyal bilgiler eğitimi alanında edebi ürünlerle ilgili hazırlanan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 535–555.
  • Görmez, E. (2018). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan edebi eserler üzerine bir inceleme. International Journal of Social Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(30), 4291–4296.
  • Gülersoy, A. E., & Türkal, B. (2020). Oluşturma-geliştirme açısından sosyal bilgiler öğretiminde bir öğretim materyali olarak çizgi poman kullanımı. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 299–326.
  • Gülüm, K., & Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler dersinde göç konusunun işlenişinde halk türkülerinin kullanılması (örnek bir çalışma). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 112–127.
  • Güngör Akıncı, B. A., & Karardeniz, M. (2022). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihî metin ve hikâye kullanarak değerlerin öğrencilere kazandırılması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 633–641.
  • Güven, K. (2006). Yapılandırmacılık yaklaşımına dayalı işbirlikli öğrenmenin ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin erişi ve tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • İbret, B. Ü., Avcı, E. K., Karabıyık, Ş., Güleş, M., & Demirci, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlerin öğretiminde edebi ürünlerin kullanımı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 104–124.
  • İlhan, G. O., & Oruç, Ş. (2019). Sosyal bilgiler dersinde çizgi roman kullanımı: teksas tarihi. Egitim ve Bilim, 44(198), 327–341.
  • Kandemir, K., & Torun, E. (2020). İstiklal marşı’nın sosyal bilgiler dersi öğretim programı’nda yer alan değerler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi (IJONASS), 4(2), 267–284.
  • Karagözoğlu, N. (2018). Sosyal bilgiler dersinde vatanseverlik değerinin kazandırılmasında kadın kahramanların yaşam öykülerinin kullanılması. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 4(2), 97–110.
  • Kavcar, C. (1982). Edebiyat ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Kaya, E., & Ekici, M. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde gezi yazılarından yararlanma: gülten dayıoğlu’nun gezi yazıları örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 87–114.
  • Kaymak, B. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının lisans eğitiminde tarihsel roman kullanımına ilişkin görüşleri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 2(1), 1–15.
  • Kaymak, B., & Kocaağa, G. (2021). Cumhuri̇yetten günümüze sosyal bi̇lgi̇ler öğreti̇m programlarinin ve ders ki̇taplarinin edebi̇ ürünlere yöneli̇k i̇ncelenmesi̇. Eğitimnde Gücel Yaklaşımlar ve İncelemeler Dergisi, 1(1), 16–32.
  • Kaymakçı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebî türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 230–255.
  • Kaymakçı, S., & Er, H. (2013). Sosyal Bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında biyografinin kullanımı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25).
  • Kaymakçı, S., Turgut, T., & Özalp, T. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde çözümlemeli öykünün kullanılmasına yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(4), 2149–3871.
  • Kılcan, B. (2016). Sosyal alanlar eğitimi araştırma makalesi ıgnác kúnos’un kırk dört türk peri masalı adlı eserinin değerler açısından incelenmesi. Turkish Journal of Education TURJE, 5(3), 82–94.
  • Köç, A., Demirkaya, H., & Ünal, O. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde değerler eğitimi açısından mehmet akif ve safahat. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi International Journal of Social and Educational Sciences, 7(13).
  • Kolaç, E., & Özer, H. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî ürünlerin kullanımı ve değer aktarımındaki katkılarına yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2629–2655.
  • Küçük, B., Gedik, F., & Akkuş, Z. (2014). Masal kitaplarının 6. sınıf sosyal bilgiler değerleri perspektifinden analizi. Turkish Studies, 9(2), 1071–1087.
  • Macgowan, T., Guzettig, B., & Doğanay, A. Ç. (2003). Edebiyat temelli sosyal bilgiler öğretimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(11).
  • MEB. (2005). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı
  • Mindivanlı, E., Küçük, B., & Aktaş, E. (2012). Sosyal bilgiler dersinde değerlerin aktarımında atasözleri ve deyimlerin kullanımı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 93–101.
  • Namlı Altıntaş, İ., Mertol, H., & Çelikkol, O. (2019). Ömer seyfettin hikayelerinin sosyal bilgiler ögretim programında yer alan değerleri aktarmadaki işlevi. Akdeniz Egitim Arastirmalari Dergisi, 13(29), 157–171.
  • Namlı Başcı, Z., Kayaalp, F., & Meral, E. (2022). Sosyal bilgiler dersinde alternatif bir öğretim süreci: dijital öykülerle öğreniyorum. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1–33.
  • Ocak, G., Yazici, S., Kisa, Y., & Dönmez, L. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerin hikayelerle işlenen sosyal bilgiler öğretimine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi (manisa il merkez örneği). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 147–170.
  • Oruç, Ş. (2009). Sosyal bilgiler 6. sınıf ders kitaplarında edebi ürünler. TSA, 13(2), 9–24.
  • Oruç, Ş. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde mizah kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 56–73.
  • Oruç, Ş., & Aygün, M. (2018). Sosyal bilgiler ders kitaplarında seyahatnameler. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 1(1), 46–45.
  • Oruç, Ş., & Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımının öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 215–229.
  • Özalp, M. T., & Güngör, İ. (2022). 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer alan destanlarda biz ve ötekinin temsili. MM-Uluslararası Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 5(2), 27–42.
  • Özensoy, A. U. (2022). Sosyal bilgilerde seyahatnamelerin kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(81), 43–60.
  • Özkan, S., & Gevenç, S. (2017). Sosyal bilgiler dersinde tarih konularının öğretiminde fıkraların kullanımının akademik başarıya etkisi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(17), 315–333.
  • Öztürk, C., Coşkun Keskin, S., & Otluoğlu, R. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C., & Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde yazılı edebiyat ürünlerini ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazanmaya etkisi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 173–182.
  • Öztürk, C., Tuncel, G., & Oğuz, Ş. (2019). Toplumsal romanların sosyal bilgiler öğretimi amaçları açısından analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1–9.
  • Öztürk Demirbaş, Ç., & Yıldırım, A. (2021). Türkiyede edebiyat temelli sosyal bilgiler öğretimi bibliyografyası. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(2), 592–620.
  • Palaz, T., Çepni, O., & Kılcan, B. (2019). Sözlü ve yazılı kültür aktarımında sosyal bilgiler dersinin rolüne ilişkin öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 629–644.
  • Seçgin, F., & Doğan, M. (2019). Sosyal bilgiler dersi ‘ilkçağ uygarlıkları’ konularının öğretiminde hikâye destekli öğretim yönteminin etkililiği. Turkish History Education Journal, 8(1), 290–316.
  • Seçgin, F., & Kapan, A. (2020). 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında önerilen edebî ürünlerin öğrenme alanlarında yer alan değerler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1480–1498.
  • Selanik Ay, T. (2020). Sosyal bilgiler öğretiminde dijital öyküleme ile efsanelerden yararlanma: nitel bir araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1623–1638.
  • Şen, E., & Görmez, E. (2021). Çocuk ve gençlik edebiyatı yapıtlarından farklı disiplinlerde yararlanma (sosyal bilgiler dersi için bir yazınsal okuma önerisi). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1724–1770.
  • Sidekli, S., Tangülü, Z., & Yangın, S. (2013). Sosyal bilgiler öğretimi: öğretmenim bana hikaye anlatır mısın? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 311–323.
  • Şimşek, A. (2004). İlköğretim okulu sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde hikâye anlatım yönteminin etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 495–509.
  • Şimşek, A. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde tarihsel hikâyeye yönelik öğrenci görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 187-202.
  • Şimşek Taşı, N. (2021). Evvel zaman içinde adlı eserin sosyal bilgiler değerleri açısından incelenmesi. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 2(1), 53-67.
  • Sömen, T., & Metin Göksu, M. (2017). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin derslerinde sözlü ve yazılı edebi ürünleri kullanmaları durumu. Turkish Studies, 12(18), 561–576.
  • Sönmez, Ö. F. (2014). Atasözlerinin sosyal bilgiler programındaki değerler açısından incelenmesi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken, 6(2), 101–115.
  • Tarhan, M., & Kılıç, F. (2017). Sosyal bilgiler eğitiminde biyografilerle girişimcilik becerisinin kazandırılmasına ilişkin bir inceleme. International Journal of Field Education, 3(2), 60–71.
  • Temur, S. (2022). Sosyal bilgiler ders kitaplarında gazete ve genel ağ haberlerinin kullanımı. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4(7), 657–686.
  • Tokdemir, M. A. (2016). Osmanlı devleti’nin kuruluşunun öğretilmesinde tarihsel roman kullanımı: devlet ana romanını okumak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1469–1486.
  • Topçu, E., & Kaymakçı, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde menkıbelerin kullanılma durumuna ilişkin öğretmen görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 281–305.
  • Tural, A. (2018). Dede korkut hikâyelerinin sosyal bilgiler öğretim programındaki değerler açısından incelenmesi. Journal of Turkish Studies, 13(Volume 13 Issue 11), 1337–1346.
  • Tural, A., & Şahan, G. (2017). Keloğlan masallarının 4.sınıf sosyal bilgiler programında yer alan değerler açısından analizi. Journal of Turkish Studies, 12(Volume 12 Issue 28), 737–749.
  • Uçarkuş, E., & Bingöl, K. T. (2022). Sosyal bilgiler 4. sınıf öğretim programındaki değerlerin öğretimine yönelik örnek çocuk edebiyatı eserleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2), 1497–1534.
  • Ünal, F. (2012). 2005 sosyal bilgiler öğretim programı öğrenme alanlarıyla ilgili atasözü ve deyimler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 319–339.
  • Ünal, F. (2013). İlköğretim Sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan halk kültürü ögelerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 , 611-644.
  • Ünal, O., & Demirkaya, H. (2019). Eğitici çizgi romanın sosyal bilgiler dersinde kullanılmasına yönelik yarı deneysel bir çalışma. International Journal of Geography and Geography Education, 40, 92–108.
  • Ünlü, İ. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ders materyali olarak edebi ürün kullanımına yönelik görüşleri. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 7(7), 120–136.
  • Ünlü, İ., & Ay, A. (2016). Hikayelerle sosyal bilgiler öğretimi. Alternatif Yaklaşımlarlar Sosyal Bilgiler Öğretimi Eğitimi (pp. 187–210). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünlü, İ., & Kaşkaya, A. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretmen adaylarının, ek kaynak ve materyal olarak tarihi roman kullanma yeterliklerinin ders planları üzerinden incelenmesi. Turkish History Education Journal, 7(1), 69–91.
  • Ünlüer, G. (2018). Sosyal bilgiler dersinde kültür öğretiminde türkülerden yararlanma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 581–594.
  • Ünlüer, G., & Yaşar, Ş. (2012). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 43–57.
  • Yalın, H. İ. (2008). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yancı, Ü., & Evci, N. (2021). 2005-2018 sosyal bilgiler öğretim programları ve sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan seyahatnamelerin değerlendirilmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(1), 371–391.
  • Yaşar, Ş., & Ünlüer, G. (2011). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımının dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 109–120.
  • Yeşilbursa, C., & Sabancı, O. (2015). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanımına yönelik görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 19–33.
  • Yiğittir, S., & Er, H. (2013). Sosyal Bilgilerde değer eğitiminde biyografi kullanımı. Milli Eğitim Dergisi, 43(200), 200–219.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, A., & Çolak, K. (2022). Orhun kitabeleri’nde yer alan değerlerin sosyal bilgiler dersi öğretim programı değerleri açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 143–165.

Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürün Kullanımıyla İlgili Olarak Yayımlanan Makalelerin Değerlendirilmesi

Year 2023, Issue: 58, 2430 - 2453, 27.12.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1270798

Abstract

Sosyal bilgiler öğretiminde öğrenci başarısını artırmak, program hedeflerinde ortaya konulan tutum ve değerlere ulaşabilmek için çeşitli araç ve gereçler kullanılmaktadır. Bu araçlardan birisi de sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan edebi ürünlerdir. Bu çalışmada sosyal bilgiler öğretiminde edebi eserlerin kullanımıyla ilgili olarak 2000-2022 yılları arasında yayımlanan toplam 87 makale incelenmiştir. Nitel türde yapılan bu çalışmada doküman analizi kullanılmıştır. Araştırma betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Elde edilen veriler çalışma öncesinde belirlenen yıllara göre, edebi tür, konu başlıklarına göre, araştırma türüne göre, araştırma desenlerine göre, veri toplama araçlarına göre dağılım, veri analiz tekniklerine göre ve örneklem guruplarına göre dağılım temaları altında incelenmiştir. Yıllara göre dağılıma göre makale türünde en çok çalışma 2019 yılında yapılırken, en çok kullanılan edebi tür hikâye/öykü olmuştur. En çok kullanılan araştırma türü nitel olurken, araştırma desenlerinde en çok tercih edilen doküman analizi olmuştur. Veri toplama araçları arasında görüşme formu, veri analiz teknikleri arasında içerik analizi daha çok tercih edilmiştir. Örneklem gurupları arasında en çok sosyal bilgiler ders kitapları incelenmiştir. Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanılmasıyla ilgili olarak yayımlanan makalelerin incelendiği bu çalışmanın, alanyazında yapılan çalışmalara ilişkin bütüncül bir bakış açısı sunması beklenmektedir.

References

  • Akkuş, Z. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde destanların kullanımı. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(14), 31–48.
  • Akyol, Y. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde çocuk edebiyatı ürünlerinin kullanımının öğrencilerin empatik eğilimlerine etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1–14.
  • Altay, N. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında yazılan makalelerin değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 22–35.
  • Avaroğulları, M., & Ayılmazdır, H. (2017). Değerler eğitiminde türkiye cumhurbaşkanları ile ilgili anekdotların kullanılabilirliği hakkında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. Araştırma ve Deneyim Dergisi (ADEDER), 2(2), 99–115.
  • Bayram, H. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanımı konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(1), 349–369.
  • Beldağ, A., & Aktaş, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî eser kullanımına ilişkin öğretmen ve öğretmen adaylarının görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 953–981.
  • Bilgili, A. S. (2008). Sosyal bilgilerin temelleri (2. Baskı). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Basım). Pegem Akademi.
  • Calp, Ş., & Mehrali, C. (2019). Küçük kara balık ve küçük prens kitaplarının sosyal bilgiler öğretim programındaki temel beceriler, değerler ve 4. sınıf kazanımları açısından incelenmesi. 3. International Symposium on Innovative Approaches in Scientific Studies (ISAS, 61–69.
  • Cantürk, A., & Yeşiltaş, E. (2022). Sosyal bilgilerde hatıraların kullanılmasın ilişkin öğretmen görüşleri. Journal of Faculty of Education, 22(4), 1338–1363.
  • Çatak, M. (2021). Değerler eğitiminde fıkraların kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(79), 1218–1234.
  • Çelik, A. (2019a). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde kullanılabilecek edebi ürün tasarlama deneyimlerinin incelenmesi. Turkish Studies Educational Sciences, 14(5), 2233–2253.
  • Çelik, A. (2019b). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının karagöz ve hacivat’a ilişkin anlamlandırmalarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 37–49.
  • Çelik, A. (2019c). Gezi yönteminin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının başarılarına etkisinin ve gezi yazısı yazmalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 395–413.
  • Çelik, A., & Çetin, T. (2019). Sosyal bilgiler dersi öğretiminde evliya çelebi seyahatnamesi’nin kullanımı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2336–2359.
  • Çelik, M. E., & Dolanbay, H. (2021). 8. sınıf inkılap tarihi ders kitabının edebi eserler açısından değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 69–81.
  • Çelikkaya, T., & Esen, Z. (2017). Değerler eğitiminde atasözü, deyim ve özdeyişlerin sosyal bilgiler programındaki yeri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 35–56.
  • Çetin, T., & Hocaoğlu, T. (2016). Sosyal bilgiler dersinde 7. sınıf öğrencilerinin evliya çelebi ve seyahatnamesi’ne ilişkin algılarının incelenmesi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken / Journal of World of Turks, 8(2), 143–161.
  • Dağaşan, A. (2019). Türkiye cumhuriyeti inkılap tarihi ve atatürkçülük dersinde tarihi günlük kullanımının akademik başarıya etkisi. EKEV Akademi Dergisi, 23(78), 21–44.
  • Değirmenci Toraman, K., & Memişoğlu, H. (2022). Sosyal bilgiler ders kitaplarındaki edebi ürün ve görsellerin değerler eğitimi açısından incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8(2), 198–217.
  • Demir, S. B. (2011). Sosyal bilgiler öğretim programına göre tasarlanmış hikayelerin etkililiği. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Deveci, H. (2005). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımı. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 4(3), 1303–6521.
  • Dolmaz, M., & Kaya, E. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel roman kullanımına yönelik öğrenci görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 54–67.
  • Dündar, Z., & Baysan, S. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminde efsanelerin kullanımı. Turkish Studies, 12(18), 293–310.
  • Er, H., & Şahin, M. (2012). Sosyal bilgiler dersinde “biyografi” kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 75–96.
  • Er, H., Ünal, F., & Gürel, D. (2016). Sosyal bilgiler dersinde değer aktarımı açısından sadî şirazî’nin “bostan” ve “gülistan” isimli eserlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 225–242.
  • Eryılmaz, Ö., & Çengelci Köse, T. (2018). Sosyal bilgilerde edebi ürünler ve değerler eğitimi: küçük prens örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 65-79
  • Gez, A., & Çinpolat, E. (2022). Sosyal bilgiler eğitimi alanında edebi ürünlerle ilgili hazırlanan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 535–555.
  • Görmez, E. (2018). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan edebi eserler üzerine bir inceleme. International Journal of Social Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(30), 4291–4296.
  • Gülersoy, A. E., & Türkal, B. (2020). Oluşturma-geliştirme açısından sosyal bilgiler öğretiminde bir öğretim materyali olarak çizgi poman kullanımı. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 299–326.
  • Gülüm, K., & Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler dersinde göç konusunun işlenişinde halk türkülerinin kullanılması (örnek bir çalışma). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 112–127.
  • Güngör Akıncı, B. A., & Karardeniz, M. (2022). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihî metin ve hikâye kullanarak değerlerin öğrencilere kazandırılması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 633–641.
  • Güven, K. (2006). Yapılandırmacılık yaklaşımına dayalı işbirlikli öğrenmenin ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin erişi ve tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • İbret, B. Ü., Avcı, E. K., Karabıyık, Ş., Güleş, M., & Demirci, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlerin öğretiminde edebi ürünlerin kullanımı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 104–124.
  • İlhan, G. O., & Oruç, Ş. (2019). Sosyal bilgiler dersinde çizgi roman kullanımı: teksas tarihi. Egitim ve Bilim, 44(198), 327–341.
  • Kandemir, K., & Torun, E. (2020). İstiklal marşı’nın sosyal bilgiler dersi öğretim programı’nda yer alan değerler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi (IJONASS), 4(2), 267–284.
  • Karagözoğlu, N. (2018). Sosyal bilgiler dersinde vatanseverlik değerinin kazandırılmasında kadın kahramanların yaşam öykülerinin kullanılması. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 4(2), 97–110.
  • Kavcar, C. (1982). Edebiyat ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Kaya, E., & Ekici, M. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde gezi yazılarından yararlanma: gülten dayıoğlu’nun gezi yazıları örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 87–114.
  • Kaymak, B. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının lisans eğitiminde tarihsel roman kullanımına ilişkin görüşleri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 2(1), 1–15.
  • Kaymak, B., & Kocaağa, G. (2021). Cumhuri̇yetten günümüze sosyal bi̇lgi̇ler öğreti̇m programlarinin ve ders ki̇taplarinin edebi̇ ürünlere yöneli̇k i̇ncelenmesi̇. Eğitimnde Gücel Yaklaşımlar ve İncelemeler Dergisi, 1(1), 16–32.
  • Kaymakçı, S. (2013). Sosyal bilgiler ders kitaplarında sözlü ve yazılı edebî türlerin kullanım durumu. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 230–255.
  • Kaymakçı, S., & Er, H. (2013). Sosyal Bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında biyografinin kullanımı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25).
  • Kaymakçı, S., Turgut, T., & Özalp, T. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde çözümlemeli öykünün kullanılmasına yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(4), 2149–3871.
  • Kılcan, B. (2016). Sosyal alanlar eğitimi araştırma makalesi ıgnác kúnos’un kırk dört türk peri masalı adlı eserinin değerler açısından incelenmesi. Turkish Journal of Education TURJE, 5(3), 82–94.
  • Köç, A., Demirkaya, H., & Ünal, O. (2020). Sosyal bilgiler eğitiminde değerler eğitimi açısından mehmet akif ve safahat. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi International Journal of Social and Educational Sciences, 7(13).
  • Kolaç, E., & Özer, H. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî ürünlerin kullanımı ve değer aktarımındaki katkılarına yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2629–2655.
  • Küçük, B., Gedik, F., & Akkuş, Z. (2014). Masal kitaplarının 6. sınıf sosyal bilgiler değerleri perspektifinden analizi. Turkish Studies, 9(2), 1071–1087.
  • Macgowan, T., Guzettig, B., & Doğanay, A. Ç. (2003). Edebiyat temelli sosyal bilgiler öğretimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(11).
  • MEB. (2005). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı
  • Mindivanlı, E., Küçük, B., & Aktaş, E. (2012). Sosyal bilgiler dersinde değerlerin aktarımında atasözleri ve deyimlerin kullanımı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 93–101.
  • Namlı Altıntaş, İ., Mertol, H., & Çelikkol, O. (2019). Ömer seyfettin hikayelerinin sosyal bilgiler ögretim programında yer alan değerleri aktarmadaki işlevi. Akdeniz Egitim Arastirmalari Dergisi, 13(29), 157–171.
  • Namlı Başcı, Z., Kayaalp, F., & Meral, E. (2022). Sosyal bilgiler dersinde alternatif bir öğretim süreci: dijital öykülerle öğreniyorum. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1–33.
  • Ocak, G., Yazici, S., Kisa, Y., & Dönmez, L. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerin hikayelerle işlenen sosyal bilgiler öğretimine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi (manisa il merkez örneği). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 147–170.
  • Oruç, Ş. (2009). Sosyal bilgiler 6. sınıf ders kitaplarında edebi ürünler. TSA, 13(2), 9–24.
  • Oruç, Ş. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde mizah kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 56–73.
  • Oruç, Ş., & Aygün, M. (2018). Sosyal bilgiler ders kitaplarında seyahatnameler. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 1(1), 46–45.
  • Oruç, Ş., & Erdem, R. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde biyografi kullanımının öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 215–229.
  • Özalp, M. T., & Güngör, İ. (2022). 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer alan destanlarda biz ve ötekinin temsili. MM-Uluslararası Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 5(2), 27–42.
  • Özensoy, A. U. (2022). Sosyal bilgilerde seyahatnamelerin kullanılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(81), 43–60.
  • Özkan, S., & Gevenç, S. (2017). Sosyal bilgiler dersinde tarih konularının öğretiminde fıkraların kullanımının akademik başarıya etkisi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(17), 315–333.
  • Öztürk, C., Coşkun Keskin, S., & Otluoğlu, R. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C., & Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde yazılı edebiyat ürünlerini ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazanmaya etkisi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 173–182.
  • Öztürk, C., Tuncel, G., & Oğuz, Ş. (2019). Toplumsal romanların sosyal bilgiler öğretimi amaçları açısından analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1–9.
  • Öztürk Demirbaş, Ç., & Yıldırım, A. (2021). Türkiyede edebiyat temelli sosyal bilgiler öğretimi bibliyografyası. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(2), 592–620.
  • Palaz, T., Çepni, O., & Kılcan, B. (2019). Sözlü ve yazılı kültür aktarımında sosyal bilgiler dersinin rolüne ilişkin öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 629–644.
  • Seçgin, F., & Doğan, M. (2019). Sosyal bilgiler dersi ‘ilkçağ uygarlıkları’ konularının öğretiminde hikâye destekli öğretim yönteminin etkililiği. Turkish History Education Journal, 8(1), 290–316.
  • Seçgin, F., & Kapan, A. (2020). 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında önerilen edebî ürünlerin öğrenme alanlarında yer alan değerler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1480–1498.
  • Selanik Ay, T. (2020). Sosyal bilgiler öğretiminde dijital öyküleme ile efsanelerden yararlanma: nitel bir araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1623–1638.
  • Şen, E., & Görmez, E. (2021). Çocuk ve gençlik edebiyatı yapıtlarından farklı disiplinlerde yararlanma (sosyal bilgiler dersi için bir yazınsal okuma önerisi). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1724–1770.
  • Sidekli, S., Tangülü, Z., & Yangın, S. (2013). Sosyal bilgiler öğretimi: öğretmenim bana hikaye anlatır mısın? Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 311–323.
  • Şimşek, A. (2004). İlköğretim okulu sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde hikâye anlatım yönteminin etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 495–509.
  • Şimşek, A. (2006). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde tarihsel hikâyeye yönelik öğrenci görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 187-202.
  • Şimşek Taşı, N. (2021). Evvel zaman içinde adlı eserin sosyal bilgiler değerleri açısından incelenmesi. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 2(1), 53-67.
  • Sömen, T., & Metin Göksu, M. (2017). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin derslerinde sözlü ve yazılı edebi ürünleri kullanmaları durumu. Turkish Studies, 12(18), 561–576.
  • Sönmez, Ö. F. (2014). Atasözlerinin sosyal bilgiler programındaki değerler açısından incelenmesi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken, 6(2), 101–115.
  • Tarhan, M., & Kılıç, F. (2017). Sosyal bilgiler eğitiminde biyografilerle girişimcilik becerisinin kazandırılmasına ilişkin bir inceleme. International Journal of Field Education, 3(2), 60–71.
  • Temur, S. (2022). Sosyal bilgiler ders kitaplarında gazete ve genel ağ haberlerinin kullanımı. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4(7), 657–686.
  • Tokdemir, M. A. (2016). Osmanlı devleti’nin kuruluşunun öğretilmesinde tarihsel roman kullanımı: devlet ana romanını okumak. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1469–1486.
  • Topçu, E., & Kaymakçı, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde menkıbelerin kullanılma durumuna ilişkin öğretmen görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 281–305.
  • Tural, A. (2018). Dede korkut hikâyelerinin sosyal bilgiler öğretim programındaki değerler açısından incelenmesi. Journal of Turkish Studies, 13(Volume 13 Issue 11), 1337–1346.
  • Tural, A., & Şahan, G. (2017). Keloğlan masallarının 4.sınıf sosyal bilgiler programında yer alan değerler açısından analizi. Journal of Turkish Studies, 12(Volume 12 Issue 28), 737–749.
  • Uçarkuş, E., & Bingöl, K. T. (2022). Sosyal bilgiler 4. sınıf öğretim programındaki değerlerin öğretimine yönelik örnek çocuk edebiyatı eserleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2), 1497–1534.
  • Ünal, F. (2012). 2005 sosyal bilgiler öğretim programı öğrenme alanlarıyla ilgili atasözü ve deyimler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 319–339.
  • Ünal, F. (2013). İlköğretim Sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan halk kültürü ögelerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 , 611-644.
  • Ünal, O., & Demirkaya, H. (2019). Eğitici çizgi romanın sosyal bilgiler dersinde kullanılmasına yönelik yarı deneysel bir çalışma. International Journal of Geography and Geography Education, 40, 92–108.
  • Ünlü, İ. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ders materyali olarak edebi ürün kullanımına yönelik görüşleri. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 7(7), 120–136.
  • Ünlü, İ., & Ay, A. (2016). Hikayelerle sosyal bilgiler öğretimi. Alternatif Yaklaşımlarlar Sosyal Bilgiler Öğretimi Eğitimi (pp. 187–210). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünlü, İ., & Kaşkaya, A. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretmen adaylarının, ek kaynak ve materyal olarak tarihi roman kullanma yeterliklerinin ders planları üzerinden incelenmesi. Turkish History Education Journal, 7(1), 69–91.
  • Ünlüer, G. (2018). Sosyal bilgiler dersinde kültür öğretiminde türkülerden yararlanma. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 581–594.
  • Ünlüer, G., & Yaşar, Ş. (2012). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 43–57.
  • Yalın, H. İ. (2008). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yancı, Ü., & Evci, N. (2021). 2005-2018 sosyal bilgiler öğretim programları ve sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan seyahatnamelerin değerlendirilmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(1), 371–391.
  • Yaşar, Ş., & Ünlüer, G. (2011). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımının dördüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 109–120.
  • Yeşilbursa, C., & Sabancı, O. (2015). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünlerin kullanımına yönelik görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 19–33.
  • Yiğittir, S., & Er, H. (2013). Sosyal Bilgilerde değer eğitiminde biyografi kullanımı. Milli Eğitim Dergisi, 43(200), 200–219.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, A., & Çolak, K. (2022). Orhun kitabeleri’nde yer alan değerlerin sosyal bilgiler dersi öğretim programı değerleri açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 20(1), 143–165.
There are 99 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Studies Education
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Doğan 0000-0002-9591-9735

Selman Ablak 0000-0001-8538-1292

Publication Date December 27, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 58

Cite

APA Doğan, M., & Ablak, S. (2023). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürün Kullanımıyla İlgili Olarak Yayımlanan Makalelerin Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(58), 2430-2453. https://doi.org/10.53444/deubefd.1270798