This study aims to investigate the opinions of prospective chemistry teachers (PCTs) regarding the chemistry teaching department. In this qualitative research, 47 PCTs participated and the data were collected via an opinion form and focus group interviews. In the end, it was found that the PCTs preferred the department willingly, the intrinsic factors mainly shaped their preferences. Additionally, if they had a second chance they expressed that they would prefer different departments related to health like nursing, and pharmacy. Appointing in the Public Personnel Selection Exam (KPSS in Turkish) is prominent for them in the post-graduation period if not they have different plans. Correspondingly, the most intense feeling about this period they have is fear. In the end, they criticized the current undergraduate chemistry teaching curriculum and complained about it. They anticipated modifications both in the distribution and the context of the courses. In the end it was seen that they emphasized that they wanted more chemistry based professional knowledge courses.
Chemistry teaching department Prospective chemistry teachers Chemistry teaching program Chemistry teaching Chemistry education
Bu çalışma, kimya öğretmen adaylarının kimya öğretmenliği programı ile ilgili görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu nitel araştırmaya 47 kimya öğretmen adayı katılmış; veriler görüş formu ve odak grup görüşmeleri yoluyla toplanmıştır. Çalışma sonunda kimya öğretmen adaylarının bölümü isteyerek tercih ettikleri, bu tercihleri ağırlıklı olarak içsel faktörlerin şekillendirdiği görülmüştür. Ayrıca ikinci bir şansları olsa hemşirelik, eczacılık gibi sağlık alanındaki farklı bölümleri tercih edeceklerini belirtmişlerdir. Mezuniyet sonrası dönem için kariyer planları incelendiğinde Kamu Personeli Seçme Sınavı’nda (KPSS) atanmanın ilk sırada yer aldığı görülmüştür. Buna bağlı olarak mezuniyet sonrası dönemle ilgili yaşadıkları en yoğun duygunun ise korku olduğu belirlenmiştir. Son olarak kimya öğretmenliği lisans programını eleştirmeleri istendiğinde ise birçok eleştiride bulundukları görülmüştür. Ders dağılımlarında ve ders içeriklerinde değişiklik yapılmasına vurgu yapmışlardır. Özellikle programın içeriğinde yer alan derslerin daha çok kimya odaklı alan eğitimi dersi olmasını arzu ettikleri dikkat çekmiştir.
Kimya öğretmenliği bölümü Kimya öğretmen adayları Kimya öğretim programı Kimya öğretimi Kimya eğitimi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Chemistry Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 58 |