Even though they differ in terms of quantity over time on a global scale, issues such as ongoing poverty, migration, inequality, and climate crisis have been on the world agenda for many years and will continue to form the agenda if no action is taken. Although it is aimed to eliminate these negative variables with the Sustainable Development Goals, great responsibilities fall on all individuals, from individual to global, in achieving these goals. With the necessity of educational institutions to take an active role in acquiring these responsibilities, it has become necessary to make plans to include school administration, teachers and caregivers in the process. School psychological counselors, who are at a critical point among all these stakeholders in schools and have professional contact with all stakeholders, are of great importance in achieving the goals with an inclusive understanding. In this study, it is aimed to provide school counselors with knowledge and awareness of the Sustainable Development Goals, the 21st century skills and roles and responsibilities that need to be acquired to achieve these goals.
Sustainable Development Goals psychological counselor social justice and advocacy multiculturalism
Küresel boyutta zaman içinde nicelik yönünden farklılıklar gösterse de halen devam eden yoksulluk, göç, eşitsizlik, iklim krizi gibi konular uzun yıllardır dünya gündeminde yerini almış ve önlem alınmazsa gündemi oluşturmaya devam edecektir. Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ile bu olumsuz değişkenlerin ortadan kaldırılması amaçlanmakla birlikte, bu amaçlara ulaşmada bireyselden küresele tüm bireylere büyük sorumluluklar düşmektedir. Bu sorumlulukların kazandırılması konusunda eğitim kurumlarının aktif rol alması gerekliliği ile okul idaresi, öğretmenler, bakım verenler de sürece dahil olacak şekilde planlamaların yapılması gerekliliği doğmuştur. Okullarda tüm bu paydaşların arasında kritik noktada bulunan ve tüm paydaşlar ile profesyonel teması bulunan okul psikolojik danışmanlarının kapsayıcı bir anlayışla hedeflere ulaşılmada önemi büyüktür. Bu çalışmada okul psikolojik danışmanlarına Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, bu hedeflere ulaşmada edinilmesi gereken 21. yüzyıl beceriler ile rol ve sorumluluklarına ilişkin bilgi ve farkındalık kazandırmak amaçlanmıştır.
Derleme bir yayındır. Etik Kurul izni gerekmemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | School Counseling |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | December 13, 2023 |
Acceptance Date | June 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 60 |