Research Article
BibTex RIS Cite

Ergenlerde Psikolojik Sağlamlık, Teknoloji Bağımlılığı ve Boş Zaman Yönetimi Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi

Year 2024, Issue: 62, 2730 - 2745, 30.12.2024

Abstract

Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin teknoloji bağımlılığı ve zaman yönetimi becerilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin anlamlı yordayıcıları olup olmadığını incelemektir. Araştırma 2023-2024 eğitim-öğretim yılınında Erzincan’da eğitim alan 276 (% 63) kadın, 159 (% 37) erkek toplam 435 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada korelasyonel model kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Boş Zaman Yönetimi Ölçeği, Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve Teknoloji Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Ortaöğretim öğrencilerinin teknoloji bağımlılığı ve zaman yönetimi becerilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerini yordama durumunu belirlemek için çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmaya göre zaman yönetimi becerileri, teknoloji bağımlılığı ve psikolojik sağlamlık arasında ilişki bulunmaktadır. Araştırmaya göre zaman yönetimi becerileri ve teknoloji bağımlılığı psikolojik sağlamlık düzeyinin % 28’ini açıklamaktadır.

Ethical Statement

Araştırma sürecinde etik ilkelere uyduğumu beyan ederim.

Supporting Institution

Araştırmayı destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Thanks

İlginiz için teşekkür ederim.

References

  • Ağırkaya, K., & Erdem, R. (2023). Psikolojik Sağlamlık: Sağlık çalışanları açısından bir değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(2), 656-678. https://doi.org/10.47097/piar.1254928
  • Akgül, B. M., & Karaküçük, S. (2015). Boş zaman yönetimi ölçeği: geçerlik-güvenirlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 12(2), 1867-1880. https://doi:10.14687/ijhs.v12i2.3445
  • Aksu, H. S. (2020). Rekreasyon ve ihtiyaç kavramı. İ.Kayantaş M. Söyler (Ed.), Sporda Akademik Yaklaşımlar-6, (ss. 71–85). Gece Kitaplığı.
  • Aktaş, B. (2018). Ortaokul öğrencilerinde internet ve dijital oyun bağımlılığının psikolojik sağlamlık ve saldırganlıkla ilişkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Akün, E. (2013). Yapısal aile sistemleri kuramı bağlamında ergenlik döneminde aile yapısı ve ergenlik dönemi sorunları. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53(1), 85-116. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dtcfdergisi/issue/66787/1044359
  • Allen, K. A., Ryan, T., Gray, D. L., McInerney, D. M., & Waters, L. (2014). Social media use and social connectedness in adolescents: The positives and the potential pitfalls. The Australian Educational and Developmental Psychologist, 31(1), 18–31. https://doi.org/10.1017/edp.2014.2
  • American Psychiatric Association, DSM-5 Task Force. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). American Psychiatric Publishing, Inc.. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
  • Ashrafi, S., Moradi, R., Mashhadi, A., & Nejad, H. B. (2021). Effectiveness of time management training on nursing students’ academic achievement and resilience. Future of Medical Education Journal, 11(1), 39–44. https://doi.10.22038/FMEJ.2020.47527.1323 Atak, H. (2011). Kimlik gelişimi ve kimlik biçimlenmesi: kuramsal bir değerlendirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 3(1),163-213. https://dergipark.org.tr/en/pub/pgy/issue/11159/133422
  • Au, A., Caltabiano, N. J., & Vaksman, O. (2023). The impact of sense of belonging, resilience, time management skills and academic performance on psychological well-being among university students. Cogent Education, 10(1), https://doı:10.1080/2331186X.2023.2215594
  • Auger, D. (2020). Leisure in everyday life. Society and Leisure. 43(2), 127-128. https://doi.org/10.1080/07053436.2020.1788780
  • Aydın, F. (2017). Teknoloji bağımlılığının sınıf ortamında yarattığı sorunlara ilişkin öğrenci görüşleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Balta, Ç., & Horzum, M. (2008). The factors that affect ınternet addiction of students in a web basal learning environment. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilim Fakültesi Dergisi, 41(1), 187–205. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000214
  • Basim, H. N., & Çetin, F. (2011). Yetişkinler için Psikolojik Dayaniklilik Ölçeği'nin Guvenilirlik ve Geçerlilik Çalişmasi [The reliability and validity of the Resilience Scale for Adults-Turkish Version]. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(2), 104–114. https://psycnet.apa.org/record/2011-12961-005
  • Buckner, J. C., Mezzacappa, E. & Beardslee, W. R. (2003). Characteristics of the resilient youths living in poverty: The role of self-regulatory processes. Development and Psychopathology, 15, 139-162. https://doi:10.1017/s0954579403000087
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı . (4. Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Canale, N., Morino, C., Griffiths, M.D., Scacchi, L., Monaci, M.G., & Vieno, A. (2018). The association between problematic online gaming and perceived stress: The moderating effect of psychological resilience. Journal of Behavioral Addictions, 8(1), 174-180. https://doi:10.1556/2006.8.2019.01
  • Çevik, B. & Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin arkadaşlık bağımlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet, ebeveyn tutumu ve anne – baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 225 – 240. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4385/60224
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological ınternet use (PIU). Comput Human Behav.17(2), 187–95. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(00)00041-8 Demirel, M., Er, Y., Kaya, A., & Çuhadar, A. (2022). Dijital bağımlılık ve boş zaman yönetiminin günlük hayata etkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 1292-1306. https://doi.org/10.36362/gumus.1150233
  • Dicle, A. N. (2019). Televizyon bağımlısı ilkokul öğrencilerinin bağımlılık düzeylerine motivasyonel görüşme psiko eğitim programının etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 665-684. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/51765/674589
  • Dicle, A. N. (2021). Television - online viewing addiction. J Cogn Psychother Res. 10(1), 66–89. https://doi:10.5455/JCBPR.60041
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102. https://toad.halileksi.net/olcek/kisa-psikolojik-saglamlik-olcegi/
  • Douglas, A.C., Mills, J.E., Niang, M., Stepchenkova, S., Byun, S. & Ruffini, C. (2008). Internet Addiction: Meta-synthesis of Qualitative Research for the Decade 1996- 2006. Comput Human Behavioral, 24(6), 3027–44. https://doi:10.1016/j.chb.2008.05.009
  • Dray, J., Bowman, J., Campbell, E., Freund, M., Wolfenden, & Wiggers, J. (2017). Systematic review of universal resilience-focused interventions targeting child and adolescent mental health in the school setting. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 56(10), 813-824. https://doi:10.1016/j.jaac.2017.07.780
  • Dresp-Langley, B., & Hutt, A. (2022). Digital Addiction and Sleep. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(11), 6910. https://doi:10.3390/ijerph19116910
  • Durlak, J. A. (1998). Common risk and protective factors in successful prevention programs. American Journal of Orthopsychiatry, 68(4), 512-520. https://doi.org/10.1037/h0080360 Ektiricioğlu, C., Arslantaş, H. & Yüksel, R. (2000). Ergenlerde çağın hastalığı : Teknoloji Bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 29(1), 51-64. https://doi:10.17827/aktd.498947
  • Feng, J., Qu, Z., Wang, S. & Zhang, J. (2024). The Impact of parenting style on the psychological resilience of adolescents. SHS Web of Conferences. s. 193, 02007. https://doi.org/10.1051/shsconf/202419302007
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill.
  • Gökmen, Ü. C., & Şentürk, A. (2022). Üniversite öğrencilerinin boş zaman katılımları ile boş zaman yönetimleri arasındaki ilişkinin analizi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 330-345. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/74658/1197654
  • Griffiths, M. D. (1996). Internet addiction: An issue for clinical psychology? Clinical Psychology Forum, 97, 32-36. https://dergipark.org.tr/en/pub/pgy/issue/11166/133473
  • Güçlü, G. (2015). Yaşam boyu öğrenme argümanı olarak teknoloji bağımlılığı ve yaşama yansımaları. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Güleryüz, S., Esentaş, M., Yıldız, K., & Güzel, P. (2020). Sosyal izolasyon sürecindeki bireylerin serbest zaman değerlendirme biçimleri: Sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. FOCUSS Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-45. https://dergipark.org.tr/tr/pub/focuss/issue/55523/760351
  • Gürgan, U. (2010). Yılmazlık Ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11, 47–62. https://toad.halileksi.net/olcek/yilmazlik-olcegi-3/
  • Herrman, H., Stewart, D. E., Diaz-Granados, N., Berger, E.L., Jackson, B., & Yuen, T. (2011). What is resilience? Can J Psychiatry, 56 258–265. https://doi:10.1177/070674371105600504
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim 36, 56-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/zgefd/issue/47938/606448
  • Issacson, B. (2002). Characteristics and enhancement of resiliency in young people, A research paper for master of science degree with major in guidance and counseling. University of Wisconsin-Stout.
  • Işık, U. (2007). Medya bağımlılığı teorisi doğrultusunda internet kullanımının etkileri ve internet bağımlılığı. [Doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Johnson, M. L., Taasoobshirazi, G., Kestler, J.L., & Cordova, J.R. (2015). Models and messengers of resilience: A theoretical model of college students’ resilience, regulatory strategy use, and academic achievement. Educational Psychology, 35(7), 869-85. https://doı:10.1080/01443410.2014.893560
  • Kara, F., Özdedeoğlu, B. (2015). Serbest zamanda sıkılma algısı ve boş zaman engelleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. III. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, Eskişehir, Türkiye.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kim, M. K. (2016). Relationship of multicultural adolescents’s stress, depression, family resilience and internet game addiction. Journal of the Korea Convergence Society, 7(1), 205-210. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.11.153
  • Kirby, L., D., & Fraser, M. W. (1997). Risk and resilience in childhood. M. Fraser (Ed.), Risk and resilience in childhood (pp. 10-33). NASW Press.
  • Köroğlu, G., Öztürk, Ö., Tellioğlu, N., Genç, Y., Mırsal, H. & Beyazyürek, M. (2006). Problemli internet kullanımıyla başvuran iki uçlu bir hasta nedeniyle psikiyatrik ek tanı tartışması: Olgu Sunumu. Bağımlılık Dergisi, 7(3), 150–154. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/69172/
  • Li, X., Shi, M., Wang, Z., Shi, K., Yang, R., & Yang, C. (2010, 16-17August). Resilience as a predictor of internet addiction: The mediation effects of perceived class climate and alienation. IEEE 2nd Symposium on Web Society, Beijing, China.
  • Luthar, S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 3(71), 543-562. https://doi.org/10.1111%2F1467-8624.00164
  • Mak, W.W., Ng, I.S., & Wong, C. C. (2011). Resilience: enhancing well-being through the positive cognitive triad. Journal of Counseling Psychology. 58(4), https://doı:10.1037/a0025195
  • Mandleco, B. L. & Peery, J. C. (2000). An organizational framework for conceptualizing resilience in children. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 13(3), 99-111. https://doi:10.1111/j.1744-6171.2000.tb00086.x
  • Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227–238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
  • Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2(4), 425–444. https://doi.org/10.1017/S0954579400005812
  • Masten, A.S., & Reed, M.G. (2002). Resilience in development. C. R. Snyder & S. J. Lopez (Ed.), The handbook of positive psychology icinde (pp. 74–88). Oxford University Press.
  • MEB (2023). Bilgilendirme raporu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2024_01/23233925_2023yilibilgilendirmeraporuson.pdf adresinden 12.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Miqdadi, F.Z., Almomani, A.F., Mohammad, T., & Elmousel, N.M. (2014). The Relationship between Time Management and the Academic Performance of Students from the Petroleum Institute in Abu Dhabi, the UAE. ASEE 2014 Zone Conference, 3, 1-5.
  • Moore, B., Woodcock, S., & Dudley, D. (2021). Well‐being warriors: A randomized controlled trial examining the effects of martial arts training on secondary students’ resilience. British Journal of Educational Psychology, 91(4), 1369–1394. https://doi.org/10.1111/bjep.12422
  • Nam, C. R., Lee, D. H., Lee, J. Y., Choi, A., Chung, S. J., Kim, D. J., ... & Choi, J. S. (2018). The role of resilience in internet addiction among adolescents between sexes: a moderated mediation model. Journal Of Clinical Medicine, 7(8), 222-237. https://doi.org/10.3390/jcm7080222
  • Naseri, L., Mohamadi, J., Sayehmiri, K., & Azizpoor, Y. (2015). Perceived social support, self-esteem, and internet addiction among students of Al-Zahra University, Tehran, Iran. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 9(3), 1-4. https://doi:10.17795/ijpbs-421
  • O’Keeffe, G. S., & Clarke-Pearson, K., (2011). The impact of social media on children, adolescents, and families. Pediatrics, 127(4), 800-804. https://doi.org/10.1542/peds.2011-0054
  • Olsson, C. A., Bond, L., Burns, J. M., Vella- Brodrick, D. A., & Sawyer, S. M. (2003). Adolescent resilience: A concept analysis. Journal of Adolescence, 26(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/S0140-1971(02)00118-5 Onat-Kocabıyık, O. & Donat-Bacıoğlu, S. (2022). Predictive roles of psychological resilience and coping skills on social media addiction. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 14, 137-146. https://doi:10.18863/pgy.1137812
  • Paulson, D. S. (2007). Handbook of regression and modeling. Chapman ve Hall/CRC.
  • Pippin, A. (2000). Time... Time... Not Enough Time. Hispanic Times Magazine, 21.
  • Puyat, J. (2005). “The Filipino Youth Today: Their Strengths and the Challenges They Face.” In Youthin Transition: The Challenges of Generational Change in Asia, edited by Fay Gale and Stephanie Fahey,192–205. Canberra: The association of asian Social Science Research Councils (AASSREC).
  • Robertson, T. W., Yan, Z., & Rapoza, K. A. (2018). Is resilience a protective factor of internet addiction?. Computers in Human Behavior, 78, 255-260. https://doı:10.1016/j.chb.2017.09.027
  • Santini, Z.I., Koushede, V., Hinrichsen, C., Nelausen, M.K., Madsen, K.R., Meilstrup, C., Koyanagi, A. & Nielsen, L. (2022). Challenging leisure activities and mental health: are they more beneficial for some people than for others?, Mental Health and Social Inclusion, 26(1), 34-46. http://dx.doi.org/10.1108/MHSI-06-2021-0033
  • Small, G. W., Lee, J., Kaufman, A., Jalil, J., Siddarth, P., Gaddipati, H., ... ve Bookheimer, S. Y. (2022). Brain health consequences of digital technology use. Dialogues in Clinical Neuroscience, 22(2), 179–187. https://doi:10.31887/DCNS.2020.22.2
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200. https://doi:10.1080/10705500802222972
  • Smokowski, P. R., Reynolds, A. J., & Bezruczko, N. (1999). Resilience and protective factors in adolescence: An autobiographical perspective from disadvantaged youth. Journal of School Psychology, 37(4), 425–448. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(99)00028-X
  • Sun, J. & Stewart, D. E. (2010). Promoting student resilience and wellbeing: Asia-Pacific resilient children and communities project. T. Lovat, R. Toomey, N. Clement (Ed.) International research handbook on values education and student wellbeing içinde (s. 409-426). Springer, Dordrecht.
  • Şakar, M., & Kızılkaya-Namlı, A. (2023). Öznel zindeliğin psikolojik sağlamlık üzerindeki etkisinde zihnin istemli ve istemsiz gezinmesinin aracılık rolu. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(3), 352-361. https://doi.org/10.22282/tojras.1296627
  • Şeker, G., & Çapri, B. (2023). Kariyer uyumluluğu ile yaşam doyumu ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide umudun aracı rolü. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(40), 1274-1292. https://doi.org/10.35675/befdergi.1272345
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Allyn and Bacon.
  • Taştan, N., & Rayana, S. (2024). Kök aileye ilişkin aile bütünlük duygusunun romantik ilişkilerde öz yeterliği yordamasında psikolojik sağlamlığın aracı rolü. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34(1), 369-381. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1329656
  • Türk, A., & Kaya, S. (2023). Deprem sonrası psikososyal destek uygulamalarında merhamet yorgunluğunun psikolojik sağlamlığa etkisi. Sosyal hizmet uzmanları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 3(2), 81-91. https://doi.org/10.57114/jswrpub.1312507
  • Ulusoy, M. D., Özcan Demir, N., & Görgün Baran, A. (2005). Ebeveynin çocuk yetiştirme biçimi ve ergen problemleri: Ankara ili örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 367-386. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26123/275189
  • Vupa, Ö., & Gürünlü Alma, Ö. (2008). Doğrusal regresyon çözümlemesinde çoklu bağlantı probleminin sapan değer içeren küçük örneklemlerde bir simülasyon çalışması ile saptanması ve sonuçları. Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Fen Dergisi, 2(32), 41-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufefd/issue/23106/246817
  • Wagnild, G., & Young, H. M. (1990). Resilience among older women. IMAGE: The Journal of Nursing Scholarship, 22(4), 252-255. https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.1990.tb00224.x
  • Wang, W. C. (2018). Exploring the relationship among free-time management, leisure boredom, and ınternet addiction in undergraduates in taiwan. Psychological Reports, 122(5), 1651-1665. https://doi.org/10.1177/0033294118789034
  • Wang, W. C., Kao C. H., Huan, T. C. & Wu, C. C. (2011). Free time management contributes to better quality of life: A study of undergraduate students in Taiwan. Journal of Happiness Studies, 12(4), 561-573. https://doi.10.1007/s10902-010-9217-7
  • Werner, E. E. (1995). Resilience in development. Current Directions in Psychological Science, 4(3), 81-85. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10772327
  • Windle, M. (1999). Critical conceptual and measurement issues in the study of resilience. Glantz, M. D.ve Johnson, J. L. (Ed.). Resilience and development: Positive life adaptations, 161-179.
  • Xing, J. Xu, X. Li, X. & Luo, Q. (2023). Psychological Resilience Interventions for Adolescents during the COVID-19 Pandemic. Behav. Sci. 13, 543. https://doi.org/10.3390/bs13070543
  • Yılmaz, A. & Aslan, S. (2002). Örgütsel zaman yönetimi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1). , http://www.cumhuriyet.edu.tr/edergi Young, K. S. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology & Behavior, 1(3), 237-244. http://www.netaddiction.com/articles/newdisorder.pdf.
  • Young, K. S., & Abreu, C. N. (2011). Internet Addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. John Wiley & Sons Inc.

Examination of High School Students' Psychological Resilience Levels in Terms of Technology Addiction and Time Management Skills

Year 2024, Issue: 62, 2730 - 2745, 30.12.2024

Abstract

The aim of this study is to investigate whether technology addiction and time management skills of secondary school students are significant predictors of their psychological resilience levels. A total of 435 students, including 276 (63 %) females and 159 (37 %) males, studying in Erzincan province during the spring term of the 2023-2024 academic year, were included in the study. The research was designed according to the correlational model. Personal Information Form, Leisure Time Management Scale, Brief Psychological Resilience Scale, and Technology Addiction Scale were used as data collection tools. Multiple linear regression analysis was conducted to determine the predictive status of secondary school students' psychological resilience levels by their technology addiction and time management skills. According to the results obtained from the research, there is a relationship between time management skills, technology addiction, and psychological resilience. Time management skills and technology addiction explain 28 % of the level of psychological resilience according to the results obtained from the research.

References

  • Ağırkaya, K., & Erdem, R. (2023). Psikolojik Sağlamlık: Sağlık çalışanları açısından bir değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(2), 656-678. https://doi.org/10.47097/piar.1254928
  • Akgül, B. M., & Karaküçük, S. (2015). Boş zaman yönetimi ölçeği: geçerlik-güvenirlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 12(2), 1867-1880. https://doi:10.14687/ijhs.v12i2.3445
  • Aksu, H. S. (2020). Rekreasyon ve ihtiyaç kavramı. İ.Kayantaş M. Söyler (Ed.), Sporda Akademik Yaklaşımlar-6, (ss. 71–85). Gece Kitaplığı.
  • Aktaş, B. (2018). Ortaokul öğrencilerinde internet ve dijital oyun bağımlılığının psikolojik sağlamlık ve saldırganlıkla ilişkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Akün, E. (2013). Yapısal aile sistemleri kuramı bağlamında ergenlik döneminde aile yapısı ve ergenlik dönemi sorunları. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53(1), 85-116. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dtcfdergisi/issue/66787/1044359
  • Allen, K. A., Ryan, T., Gray, D. L., McInerney, D. M., & Waters, L. (2014). Social media use and social connectedness in adolescents: The positives and the potential pitfalls. The Australian Educational and Developmental Psychologist, 31(1), 18–31. https://doi.org/10.1017/edp.2014.2
  • American Psychiatric Association, DSM-5 Task Force. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). American Psychiatric Publishing, Inc.. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
  • Ashrafi, S., Moradi, R., Mashhadi, A., & Nejad, H. B. (2021). Effectiveness of time management training on nursing students’ academic achievement and resilience. Future of Medical Education Journal, 11(1), 39–44. https://doi.10.22038/FMEJ.2020.47527.1323 Atak, H. (2011). Kimlik gelişimi ve kimlik biçimlenmesi: kuramsal bir değerlendirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 3(1),163-213. https://dergipark.org.tr/en/pub/pgy/issue/11159/133422
  • Au, A., Caltabiano, N. J., & Vaksman, O. (2023). The impact of sense of belonging, resilience, time management skills and academic performance on psychological well-being among university students. Cogent Education, 10(1), https://doı:10.1080/2331186X.2023.2215594
  • Auger, D. (2020). Leisure in everyday life. Society and Leisure. 43(2), 127-128. https://doi.org/10.1080/07053436.2020.1788780
  • Aydın, F. (2017). Teknoloji bağımlılığının sınıf ortamında yarattığı sorunlara ilişkin öğrenci görüşleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Balta, Ç., & Horzum, M. (2008). The factors that affect ınternet addiction of students in a web basal learning environment. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilim Fakültesi Dergisi, 41(1), 187–205. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000214
  • Basim, H. N., & Çetin, F. (2011). Yetişkinler için Psikolojik Dayaniklilik Ölçeği'nin Guvenilirlik ve Geçerlilik Çalişmasi [The reliability and validity of the Resilience Scale for Adults-Turkish Version]. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(2), 104–114. https://psycnet.apa.org/record/2011-12961-005
  • Buckner, J. C., Mezzacappa, E. & Beardslee, W. R. (2003). Characteristics of the resilient youths living in poverty: The role of self-regulatory processes. Development and Psychopathology, 15, 139-162. https://doi:10.1017/s0954579403000087
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı . (4. Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Canale, N., Morino, C., Griffiths, M.D., Scacchi, L., Monaci, M.G., & Vieno, A. (2018). The association between problematic online gaming and perceived stress: The moderating effect of psychological resilience. Journal of Behavioral Addictions, 8(1), 174-180. https://doi:10.1556/2006.8.2019.01
  • Çevik, B. & Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin arkadaşlık bağımlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet, ebeveyn tutumu ve anne – baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 225 – 240. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4385/60224
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological ınternet use (PIU). Comput Human Behav.17(2), 187–95. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(00)00041-8 Demirel, M., Er, Y., Kaya, A., & Çuhadar, A. (2022). Dijital bağımlılık ve boş zaman yönetiminin günlük hayata etkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 1292-1306. https://doi.org/10.36362/gumus.1150233
  • Dicle, A. N. (2019). Televizyon bağımlısı ilkokul öğrencilerinin bağımlılık düzeylerine motivasyonel görüşme psiko eğitim programının etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 665-684. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/51765/674589
  • Dicle, A. N. (2021). Television - online viewing addiction. J Cogn Psychother Res. 10(1), 66–89. https://doi:10.5455/JCBPR.60041
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102. https://toad.halileksi.net/olcek/kisa-psikolojik-saglamlik-olcegi/
  • Douglas, A.C., Mills, J.E., Niang, M., Stepchenkova, S., Byun, S. & Ruffini, C. (2008). Internet Addiction: Meta-synthesis of Qualitative Research for the Decade 1996- 2006. Comput Human Behavioral, 24(6), 3027–44. https://doi:10.1016/j.chb.2008.05.009
  • Dray, J., Bowman, J., Campbell, E., Freund, M., Wolfenden, & Wiggers, J. (2017). Systematic review of universal resilience-focused interventions targeting child and adolescent mental health in the school setting. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 56(10), 813-824. https://doi:10.1016/j.jaac.2017.07.780
  • Dresp-Langley, B., & Hutt, A. (2022). Digital Addiction and Sleep. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(11), 6910. https://doi:10.3390/ijerph19116910
  • Durlak, J. A. (1998). Common risk and protective factors in successful prevention programs. American Journal of Orthopsychiatry, 68(4), 512-520. https://doi.org/10.1037/h0080360 Ektiricioğlu, C., Arslantaş, H. & Yüksel, R. (2000). Ergenlerde çağın hastalığı : Teknoloji Bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 29(1), 51-64. https://doi:10.17827/aktd.498947
  • Feng, J., Qu, Z., Wang, S. & Zhang, J. (2024). The Impact of parenting style on the psychological resilience of adolescents. SHS Web of Conferences. s. 193, 02007. https://doi.org/10.1051/shsconf/202419302007
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill.
  • Gökmen, Ü. C., & Şentürk, A. (2022). Üniversite öğrencilerinin boş zaman katılımları ile boş zaman yönetimleri arasındaki ilişkinin analizi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 330-345. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/74658/1197654
  • Griffiths, M. D. (1996). Internet addiction: An issue for clinical psychology? Clinical Psychology Forum, 97, 32-36. https://dergipark.org.tr/en/pub/pgy/issue/11166/133473
  • Güçlü, G. (2015). Yaşam boyu öğrenme argümanı olarak teknoloji bağımlılığı ve yaşama yansımaları. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Güleryüz, S., Esentaş, M., Yıldız, K., & Güzel, P. (2020). Sosyal izolasyon sürecindeki bireylerin serbest zaman değerlendirme biçimleri: Sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. FOCUSS Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-45. https://dergipark.org.tr/tr/pub/focuss/issue/55523/760351
  • Gürgan, U. (2010). Yılmazlık Ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11, 47–62. https://toad.halileksi.net/olcek/yilmazlik-olcegi-3/
  • Herrman, H., Stewart, D. E., Diaz-Granados, N., Berger, E.L., Jackson, B., & Yuen, T. (2011). What is resilience? Can J Psychiatry, 56 258–265. https://doi:10.1177/070674371105600504
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim 36, 56-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/zgefd/issue/47938/606448
  • Issacson, B. (2002). Characteristics and enhancement of resiliency in young people, A research paper for master of science degree with major in guidance and counseling. University of Wisconsin-Stout.
  • Işık, U. (2007). Medya bağımlılığı teorisi doğrultusunda internet kullanımının etkileri ve internet bağımlılığı. [Doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Johnson, M. L., Taasoobshirazi, G., Kestler, J.L., & Cordova, J.R. (2015). Models and messengers of resilience: A theoretical model of college students’ resilience, regulatory strategy use, and academic achievement. Educational Psychology, 35(7), 869-85. https://doı:10.1080/01443410.2014.893560
  • Kara, F., Özdedeoğlu, B. (2015). Serbest zamanda sıkılma algısı ve boş zaman engelleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. III. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, Eskişehir, Türkiye.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kim, M. K. (2016). Relationship of multicultural adolescents’s stress, depression, family resilience and internet game addiction. Journal of the Korea Convergence Society, 7(1), 205-210. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.11.153
  • Kirby, L., D., & Fraser, M. W. (1997). Risk and resilience in childhood. M. Fraser (Ed.), Risk and resilience in childhood (pp. 10-33). NASW Press.
  • Köroğlu, G., Öztürk, Ö., Tellioğlu, N., Genç, Y., Mırsal, H. & Beyazyürek, M. (2006). Problemli internet kullanımıyla başvuran iki uçlu bir hasta nedeniyle psikiyatrik ek tanı tartışması: Olgu Sunumu. Bağımlılık Dergisi, 7(3), 150–154. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/69172/
  • Li, X., Shi, M., Wang, Z., Shi, K., Yang, R., & Yang, C. (2010, 16-17August). Resilience as a predictor of internet addiction: The mediation effects of perceived class climate and alienation. IEEE 2nd Symposium on Web Society, Beijing, China.
  • Luthar, S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 3(71), 543-562. https://doi.org/10.1111%2F1467-8624.00164
  • Mak, W.W., Ng, I.S., & Wong, C. C. (2011). Resilience: enhancing well-being through the positive cognitive triad. Journal of Counseling Psychology. 58(4), https://doı:10.1037/a0025195
  • Mandleco, B. L. & Peery, J. C. (2000). An organizational framework for conceptualizing resilience in children. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 13(3), 99-111. https://doi:10.1111/j.1744-6171.2000.tb00086.x
  • Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227–238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
  • Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2(4), 425–444. https://doi.org/10.1017/S0954579400005812
  • Masten, A.S., & Reed, M.G. (2002). Resilience in development. C. R. Snyder & S. J. Lopez (Ed.), The handbook of positive psychology icinde (pp. 74–88). Oxford University Press.
  • MEB (2023). Bilgilendirme raporu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2024_01/23233925_2023yilibilgilendirmeraporuson.pdf adresinden 12.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Miqdadi, F.Z., Almomani, A.F., Mohammad, T., & Elmousel, N.M. (2014). The Relationship between Time Management and the Academic Performance of Students from the Petroleum Institute in Abu Dhabi, the UAE. ASEE 2014 Zone Conference, 3, 1-5.
  • Moore, B., Woodcock, S., & Dudley, D. (2021). Well‐being warriors: A randomized controlled trial examining the effects of martial arts training on secondary students’ resilience. British Journal of Educational Psychology, 91(4), 1369–1394. https://doi.org/10.1111/bjep.12422
  • Nam, C. R., Lee, D. H., Lee, J. Y., Choi, A., Chung, S. J., Kim, D. J., ... & Choi, J. S. (2018). The role of resilience in internet addiction among adolescents between sexes: a moderated mediation model. Journal Of Clinical Medicine, 7(8), 222-237. https://doi.org/10.3390/jcm7080222
  • Naseri, L., Mohamadi, J., Sayehmiri, K., & Azizpoor, Y. (2015). Perceived social support, self-esteem, and internet addiction among students of Al-Zahra University, Tehran, Iran. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 9(3), 1-4. https://doi:10.17795/ijpbs-421
  • O’Keeffe, G. S., & Clarke-Pearson, K., (2011). The impact of social media on children, adolescents, and families. Pediatrics, 127(4), 800-804. https://doi.org/10.1542/peds.2011-0054
  • Olsson, C. A., Bond, L., Burns, J. M., Vella- Brodrick, D. A., & Sawyer, S. M. (2003). Adolescent resilience: A concept analysis. Journal of Adolescence, 26(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/S0140-1971(02)00118-5 Onat-Kocabıyık, O. & Donat-Bacıoğlu, S. (2022). Predictive roles of psychological resilience and coping skills on social media addiction. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 14, 137-146. https://doi:10.18863/pgy.1137812
  • Paulson, D. S. (2007). Handbook of regression and modeling. Chapman ve Hall/CRC.
  • Pippin, A. (2000). Time... Time... Not Enough Time. Hispanic Times Magazine, 21.
  • Puyat, J. (2005). “The Filipino Youth Today: Their Strengths and the Challenges They Face.” In Youthin Transition: The Challenges of Generational Change in Asia, edited by Fay Gale and Stephanie Fahey,192–205. Canberra: The association of asian Social Science Research Councils (AASSREC).
  • Robertson, T. W., Yan, Z., & Rapoza, K. A. (2018). Is resilience a protective factor of internet addiction?. Computers in Human Behavior, 78, 255-260. https://doı:10.1016/j.chb.2017.09.027
  • Santini, Z.I., Koushede, V., Hinrichsen, C., Nelausen, M.K., Madsen, K.R., Meilstrup, C., Koyanagi, A. & Nielsen, L. (2022). Challenging leisure activities and mental health: are they more beneficial for some people than for others?, Mental Health and Social Inclusion, 26(1), 34-46. http://dx.doi.org/10.1108/MHSI-06-2021-0033
  • Small, G. W., Lee, J., Kaufman, A., Jalil, J., Siddarth, P., Gaddipati, H., ... ve Bookheimer, S. Y. (2022). Brain health consequences of digital technology use. Dialogues in Clinical Neuroscience, 22(2), 179–187. https://doi:10.31887/DCNS.2020.22.2
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200. https://doi:10.1080/10705500802222972
  • Smokowski, P. R., Reynolds, A. J., & Bezruczko, N. (1999). Resilience and protective factors in adolescence: An autobiographical perspective from disadvantaged youth. Journal of School Psychology, 37(4), 425–448. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(99)00028-X
  • Sun, J. & Stewart, D. E. (2010). Promoting student resilience and wellbeing: Asia-Pacific resilient children and communities project. T. Lovat, R. Toomey, N. Clement (Ed.) International research handbook on values education and student wellbeing içinde (s. 409-426). Springer, Dordrecht.
  • Şakar, M., & Kızılkaya-Namlı, A. (2023). Öznel zindeliğin psikolojik sağlamlık üzerindeki etkisinde zihnin istemli ve istemsiz gezinmesinin aracılık rolu. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(3), 352-361. https://doi.org/10.22282/tojras.1296627
  • Şeker, G., & Çapri, B. (2023). Kariyer uyumluluğu ile yaşam doyumu ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide umudun aracı rolü. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(40), 1274-1292. https://doi.org/10.35675/befdergi.1272345
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Allyn and Bacon.
  • Taştan, N., & Rayana, S. (2024). Kök aileye ilişkin aile bütünlük duygusunun romantik ilişkilerde öz yeterliği yordamasında psikolojik sağlamlığın aracı rolü. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34(1), 369-381. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1329656
  • Türk, A., & Kaya, S. (2023). Deprem sonrası psikososyal destek uygulamalarında merhamet yorgunluğunun psikolojik sağlamlığa etkisi. Sosyal hizmet uzmanları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 3(2), 81-91. https://doi.org/10.57114/jswrpub.1312507
  • Ulusoy, M. D., Özcan Demir, N., & Görgün Baran, A. (2005). Ebeveynin çocuk yetiştirme biçimi ve ergen problemleri: Ankara ili örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 367-386. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26123/275189
  • Vupa, Ö., & Gürünlü Alma, Ö. (2008). Doğrusal regresyon çözümlemesinde çoklu bağlantı probleminin sapan değer içeren küçük örneklemlerde bir simülasyon çalışması ile saptanması ve sonuçları. Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Fen Dergisi, 2(32), 41-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufefd/issue/23106/246817
  • Wagnild, G., & Young, H. M. (1990). Resilience among older women. IMAGE: The Journal of Nursing Scholarship, 22(4), 252-255. https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.1990.tb00224.x
  • Wang, W. C. (2018). Exploring the relationship among free-time management, leisure boredom, and ınternet addiction in undergraduates in taiwan. Psychological Reports, 122(5), 1651-1665. https://doi.org/10.1177/0033294118789034
  • Wang, W. C., Kao C. H., Huan, T. C. & Wu, C. C. (2011). Free time management contributes to better quality of life: A study of undergraduate students in Taiwan. Journal of Happiness Studies, 12(4), 561-573. https://doi.10.1007/s10902-010-9217-7
  • Werner, E. E. (1995). Resilience in development. Current Directions in Psychological Science, 4(3), 81-85. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10772327
  • Windle, M. (1999). Critical conceptual and measurement issues in the study of resilience. Glantz, M. D.ve Johnson, J. L. (Ed.). Resilience and development: Positive life adaptations, 161-179.
  • Xing, J. Xu, X. Li, X. & Luo, Q. (2023). Psychological Resilience Interventions for Adolescents during the COVID-19 Pandemic. Behav. Sci. 13, 543. https://doi.org/10.3390/bs13070543
  • Yılmaz, A. & Aslan, S. (2002). Örgütsel zaman yönetimi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1). , http://www.cumhuriyet.edu.tr/edergi Young, K. S. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology & Behavior, 1(3), 237-244. http://www.netaddiction.com/articles/newdisorder.pdf.
  • Young, K. S., & Abreu, C. N. (2011). Internet Addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. John Wiley & Sons Inc.

Examen des niveaux de résilience psychologique des élèves du secondaire du point de vue de la dépendance à la technologie et des compétences en gestion du temps.

Year 2024, Issue: 62, 2730 - 2745, 30.12.2024

Abstract

L'objectif de cette étude est d'examiner si la dépendance à la technologie et les compétences en gestion du temps des élèves du secondaire sont des prédicteurs significatifs de leurs niveaux de résilience psychologique. La recherche a été menée sur un total de 435 élèves, dont 276 (63 %) étaient des femmes et 159 (37 %) étaient des hommes, pendant l'année scolaire 2023-2024 à Erzincan. Un modèle de corrélation a été utilisé dans l'étude. Les instruments de collecte de données de l'étude comprenaient un formulaire d'informations personnelles, une échelle de gestion du temps libre, une échelle de résilience psychologique courte et une échelle de dépendance à la technologie. Une analyse de régression linéaire multiple a été réalisée pour déterminer si les compétences en gestion du temps et la dépendance à la technologie des élèves peuvent prédire la résilience psychologique. Selon l'étude, il existe une relation entre les compétences en gestion du temps, la dépendance à la technologie et la résilience psychologique. Les compétences en gestion du temps et la dépendance à la technologie expliquent 28 % du niveau de résilience psychologique selon l'étude

References

  • Ağırkaya, K., & Erdem, R. (2023). Psikolojik Sağlamlık: Sağlık çalışanları açısından bir değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(2), 656-678. https://doi.org/10.47097/piar.1254928
  • Akgül, B. M., & Karaküçük, S. (2015). Boş zaman yönetimi ölçeği: geçerlik-güvenirlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 12(2), 1867-1880. https://doi:10.14687/ijhs.v12i2.3445
  • Aksu, H. S. (2020). Rekreasyon ve ihtiyaç kavramı. İ.Kayantaş M. Söyler (Ed.), Sporda Akademik Yaklaşımlar-6, (ss. 71–85). Gece Kitaplığı.
  • Aktaş, B. (2018). Ortaokul öğrencilerinde internet ve dijital oyun bağımlılığının psikolojik sağlamlık ve saldırganlıkla ilişkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Akün, E. (2013). Yapısal aile sistemleri kuramı bağlamında ergenlik döneminde aile yapısı ve ergenlik dönemi sorunları. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53(1), 85-116. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dtcfdergisi/issue/66787/1044359
  • Allen, K. A., Ryan, T., Gray, D. L., McInerney, D. M., & Waters, L. (2014). Social media use and social connectedness in adolescents: The positives and the potential pitfalls. The Australian Educational and Developmental Psychologist, 31(1), 18–31. https://doi.org/10.1017/edp.2014.2
  • American Psychiatric Association, DSM-5 Task Force. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). American Psychiatric Publishing, Inc.. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
  • Ashrafi, S., Moradi, R., Mashhadi, A., & Nejad, H. B. (2021). Effectiveness of time management training on nursing students’ academic achievement and resilience. Future of Medical Education Journal, 11(1), 39–44. https://doi.10.22038/FMEJ.2020.47527.1323 Atak, H. (2011). Kimlik gelişimi ve kimlik biçimlenmesi: kuramsal bir değerlendirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 3(1),163-213. https://dergipark.org.tr/en/pub/pgy/issue/11159/133422
  • Au, A., Caltabiano, N. J., & Vaksman, O. (2023). The impact of sense of belonging, resilience, time management skills and academic performance on psychological well-being among university students. Cogent Education, 10(1), https://doı:10.1080/2331186X.2023.2215594
  • Auger, D. (2020). Leisure in everyday life. Society and Leisure. 43(2), 127-128. https://doi.org/10.1080/07053436.2020.1788780
  • Aydın, F. (2017). Teknoloji bağımlılığının sınıf ortamında yarattığı sorunlara ilişkin öğrenci görüşleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Balta, Ç., & Horzum, M. (2008). The factors that affect ınternet addiction of students in a web basal learning environment. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilim Fakültesi Dergisi, 41(1), 187–205. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000214
  • Basim, H. N., & Çetin, F. (2011). Yetişkinler için Psikolojik Dayaniklilik Ölçeği'nin Guvenilirlik ve Geçerlilik Çalişmasi [The reliability and validity of the Resilience Scale for Adults-Turkish Version]. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(2), 104–114. https://psycnet.apa.org/record/2011-12961-005
  • Buckner, J. C., Mezzacappa, E. & Beardslee, W. R. (2003). Characteristics of the resilient youths living in poverty: The role of self-regulatory processes. Development and Psychopathology, 15, 139-162. https://doi:10.1017/s0954579403000087
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı . (4. Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Canale, N., Morino, C., Griffiths, M.D., Scacchi, L., Monaci, M.G., & Vieno, A. (2018). The association between problematic online gaming and perceived stress: The moderating effect of psychological resilience. Journal of Behavioral Addictions, 8(1), 174-180. https://doi:10.1556/2006.8.2019.01
  • Çevik, B. & Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin arkadaşlık bağımlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet, ebeveyn tutumu ve anne – baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 225 – 240. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4385/60224
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological ınternet use (PIU). Comput Human Behav.17(2), 187–95. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(00)00041-8 Demirel, M., Er, Y., Kaya, A., & Çuhadar, A. (2022). Dijital bağımlılık ve boş zaman yönetiminin günlük hayata etkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 1292-1306. https://doi.org/10.36362/gumus.1150233
  • Dicle, A. N. (2019). Televizyon bağımlısı ilkokul öğrencilerinin bağımlılık düzeylerine motivasyonel görüşme psiko eğitim programının etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 665-684. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/51765/674589
  • Dicle, A. N. (2021). Television - online viewing addiction. J Cogn Psychother Res. 10(1), 66–89. https://doi:10.5455/JCBPR.60041
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102. https://toad.halileksi.net/olcek/kisa-psikolojik-saglamlik-olcegi/
  • Douglas, A.C., Mills, J.E., Niang, M., Stepchenkova, S., Byun, S. & Ruffini, C. (2008). Internet Addiction: Meta-synthesis of Qualitative Research for the Decade 1996- 2006. Comput Human Behavioral, 24(6), 3027–44. https://doi:10.1016/j.chb.2008.05.009
  • Dray, J., Bowman, J., Campbell, E., Freund, M., Wolfenden, & Wiggers, J. (2017). Systematic review of universal resilience-focused interventions targeting child and adolescent mental health in the school setting. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 56(10), 813-824. https://doi:10.1016/j.jaac.2017.07.780
  • Dresp-Langley, B., & Hutt, A. (2022). Digital Addiction and Sleep. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(11), 6910. https://doi:10.3390/ijerph19116910
  • Durlak, J. A. (1998). Common risk and protective factors in successful prevention programs. American Journal of Orthopsychiatry, 68(4), 512-520. https://doi.org/10.1037/h0080360 Ektiricioğlu, C., Arslantaş, H. & Yüksel, R. (2000). Ergenlerde çağın hastalığı : Teknoloji Bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 29(1), 51-64. https://doi:10.17827/aktd.498947
  • Feng, J., Qu, Z., Wang, S. & Zhang, J. (2024). The Impact of parenting style on the psychological resilience of adolescents. SHS Web of Conferences. s. 193, 02007. https://doi.org/10.1051/shsconf/202419302007
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill.
  • Gökmen, Ü. C., & Şentürk, A. (2022). Üniversite öğrencilerinin boş zaman katılımları ile boş zaman yönetimleri arasındaki ilişkinin analizi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 330-345. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/74658/1197654
  • Griffiths, M. D. (1996). Internet addiction: An issue for clinical psychology? Clinical Psychology Forum, 97, 32-36. https://dergipark.org.tr/en/pub/pgy/issue/11166/133473
  • Güçlü, G. (2015). Yaşam boyu öğrenme argümanı olarak teknoloji bağımlılığı ve yaşama yansımaları. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Güleryüz, S., Esentaş, M., Yıldız, K., & Güzel, P. (2020). Sosyal izolasyon sürecindeki bireylerin serbest zaman değerlendirme biçimleri: Sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. FOCUSS Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-45. https://dergipark.org.tr/tr/pub/focuss/issue/55523/760351
  • Gürgan, U. (2010). Yılmazlık Ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11, 47–62. https://toad.halileksi.net/olcek/yilmazlik-olcegi-3/
  • Herrman, H., Stewart, D. E., Diaz-Granados, N., Berger, E.L., Jackson, B., & Yuen, T. (2011). What is resilience? Can J Psychiatry, 56 258–265. https://doi:10.1177/070674371105600504
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim 36, 56-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/zgefd/issue/47938/606448
  • Issacson, B. (2002). Characteristics and enhancement of resiliency in young people, A research paper for master of science degree with major in guidance and counseling. University of Wisconsin-Stout.
  • Işık, U. (2007). Medya bağımlılığı teorisi doğrultusunda internet kullanımının etkileri ve internet bağımlılığı. [Doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Johnson, M. L., Taasoobshirazi, G., Kestler, J.L., & Cordova, J.R. (2015). Models and messengers of resilience: A theoretical model of college students’ resilience, regulatory strategy use, and academic achievement. Educational Psychology, 35(7), 869-85. https://doı:10.1080/01443410.2014.893560
  • Kara, F., Özdedeoğlu, B. (2015). Serbest zamanda sıkılma algısı ve boş zaman engelleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. III. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, Eskişehir, Türkiye.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kim, M. K. (2016). Relationship of multicultural adolescents’s stress, depression, family resilience and internet game addiction. Journal of the Korea Convergence Society, 7(1), 205-210. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.11.153
  • Kirby, L., D., & Fraser, M. W. (1997). Risk and resilience in childhood. M. Fraser (Ed.), Risk and resilience in childhood (pp. 10-33). NASW Press.
  • Köroğlu, G., Öztürk, Ö., Tellioğlu, N., Genç, Y., Mırsal, H. & Beyazyürek, M. (2006). Problemli internet kullanımıyla başvuran iki uçlu bir hasta nedeniyle psikiyatrik ek tanı tartışması: Olgu Sunumu. Bağımlılık Dergisi, 7(3), 150–154. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/69172/
  • Li, X., Shi, M., Wang, Z., Shi, K., Yang, R., & Yang, C. (2010, 16-17August). Resilience as a predictor of internet addiction: The mediation effects of perceived class climate and alienation. IEEE 2nd Symposium on Web Society, Beijing, China.
  • Luthar, S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 3(71), 543-562. https://doi.org/10.1111%2F1467-8624.00164
  • Mak, W.W., Ng, I.S., & Wong, C. C. (2011). Resilience: enhancing well-being through the positive cognitive triad. Journal of Counseling Psychology. 58(4), https://doı:10.1037/a0025195
  • Mandleco, B. L. & Peery, J. C. (2000). An organizational framework for conceptualizing resilience in children. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 13(3), 99-111. https://doi:10.1111/j.1744-6171.2000.tb00086.x
  • Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227–238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
  • Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2(4), 425–444. https://doi.org/10.1017/S0954579400005812
  • Masten, A.S., & Reed, M.G. (2002). Resilience in development. C. R. Snyder & S. J. Lopez (Ed.), The handbook of positive psychology icinde (pp. 74–88). Oxford University Press.
  • MEB (2023). Bilgilendirme raporu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2024_01/23233925_2023yilibilgilendirmeraporuson.pdf adresinden 12.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Miqdadi, F.Z., Almomani, A.F., Mohammad, T., & Elmousel, N.M. (2014). The Relationship between Time Management and the Academic Performance of Students from the Petroleum Institute in Abu Dhabi, the UAE. ASEE 2014 Zone Conference, 3, 1-5.
  • Moore, B., Woodcock, S., & Dudley, D. (2021). Well‐being warriors: A randomized controlled trial examining the effects of martial arts training on secondary students’ resilience. British Journal of Educational Psychology, 91(4), 1369–1394. https://doi.org/10.1111/bjep.12422
  • Nam, C. R., Lee, D. H., Lee, J. Y., Choi, A., Chung, S. J., Kim, D. J., ... & Choi, J. S. (2018). The role of resilience in internet addiction among adolescents between sexes: a moderated mediation model. Journal Of Clinical Medicine, 7(8), 222-237. https://doi.org/10.3390/jcm7080222
  • Naseri, L., Mohamadi, J., Sayehmiri, K., & Azizpoor, Y. (2015). Perceived social support, self-esteem, and internet addiction among students of Al-Zahra University, Tehran, Iran. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 9(3), 1-4. https://doi:10.17795/ijpbs-421
  • O’Keeffe, G. S., & Clarke-Pearson, K., (2011). The impact of social media on children, adolescents, and families. Pediatrics, 127(4), 800-804. https://doi.org/10.1542/peds.2011-0054
  • Olsson, C. A., Bond, L., Burns, J. M., Vella- Brodrick, D. A., & Sawyer, S. M. (2003). Adolescent resilience: A concept analysis. Journal of Adolescence, 26(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/S0140-1971(02)00118-5 Onat-Kocabıyık, O. & Donat-Bacıoğlu, S. (2022). Predictive roles of psychological resilience and coping skills on social media addiction. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 14, 137-146. https://doi:10.18863/pgy.1137812
  • Paulson, D. S. (2007). Handbook of regression and modeling. Chapman ve Hall/CRC.
  • Pippin, A. (2000). Time... Time... Not Enough Time. Hispanic Times Magazine, 21.
  • Puyat, J. (2005). “The Filipino Youth Today: Their Strengths and the Challenges They Face.” In Youthin Transition: The Challenges of Generational Change in Asia, edited by Fay Gale and Stephanie Fahey,192–205. Canberra: The association of asian Social Science Research Councils (AASSREC).
  • Robertson, T. W., Yan, Z., & Rapoza, K. A. (2018). Is resilience a protective factor of internet addiction?. Computers in Human Behavior, 78, 255-260. https://doı:10.1016/j.chb.2017.09.027
  • Santini, Z.I., Koushede, V., Hinrichsen, C., Nelausen, M.K., Madsen, K.R., Meilstrup, C., Koyanagi, A. & Nielsen, L. (2022). Challenging leisure activities and mental health: are they more beneficial for some people than for others?, Mental Health and Social Inclusion, 26(1), 34-46. http://dx.doi.org/10.1108/MHSI-06-2021-0033
  • Small, G. W., Lee, J., Kaufman, A., Jalil, J., Siddarth, P., Gaddipati, H., ... ve Bookheimer, S. Y. (2022). Brain health consequences of digital technology use. Dialogues in Clinical Neuroscience, 22(2), 179–187. https://doi:10.31887/DCNS.2020.22.2
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200. https://doi:10.1080/10705500802222972
  • Smokowski, P. R., Reynolds, A. J., & Bezruczko, N. (1999). Resilience and protective factors in adolescence: An autobiographical perspective from disadvantaged youth. Journal of School Psychology, 37(4), 425–448. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(99)00028-X
  • Sun, J. & Stewart, D. E. (2010). Promoting student resilience and wellbeing: Asia-Pacific resilient children and communities project. T. Lovat, R. Toomey, N. Clement (Ed.) International research handbook on values education and student wellbeing içinde (s. 409-426). Springer, Dordrecht.
  • Şakar, M., & Kızılkaya-Namlı, A. (2023). Öznel zindeliğin psikolojik sağlamlık üzerindeki etkisinde zihnin istemli ve istemsiz gezinmesinin aracılık rolu. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(3), 352-361. https://doi.org/10.22282/tojras.1296627
  • Şeker, G., & Çapri, B. (2023). Kariyer uyumluluğu ile yaşam doyumu ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide umudun aracı rolü. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(40), 1274-1292. https://doi.org/10.35675/befdergi.1272345
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Allyn and Bacon.
  • Taştan, N., & Rayana, S. (2024). Kök aileye ilişkin aile bütünlük duygusunun romantik ilişkilerde öz yeterliği yordamasında psikolojik sağlamlığın aracı rolü. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34(1), 369-381. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1329656
  • Türk, A., & Kaya, S. (2023). Deprem sonrası psikososyal destek uygulamalarında merhamet yorgunluğunun psikolojik sağlamlığa etkisi. Sosyal hizmet uzmanları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 3(2), 81-91. https://doi.org/10.57114/jswrpub.1312507
  • Ulusoy, M. D., Özcan Demir, N., & Görgün Baran, A. (2005). Ebeveynin çocuk yetiştirme biçimi ve ergen problemleri: Ankara ili örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 367-386. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26123/275189
  • Vupa, Ö., & Gürünlü Alma, Ö. (2008). Doğrusal regresyon çözümlemesinde çoklu bağlantı probleminin sapan değer içeren küçük örneklemlerde bir simülasyon çalışması ile saptanması ve sonuçları. Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Fen Dergisi, 2(32), 41-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufefd/issue/23106/246817
  • Wagnild, G., & Young, H. M. (1990). Resilience among older women. IMAGE: The Journal of Nursing Scholarship, 22(4), 252-255. https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.1990.tb00224.x
  • Wang, W. C. (2018). Exploring the relationship among free-time management, leisure boredom, and ınternet addiction in undergraduates in taiwan. Psychological Reports, 122(5), 1651-1665. https://doi.org/10.1177/0033294118789034
  • Wang, W. C., Kao C. H., Huan, T. C. & Wu, C. C. (2011). Free time management contributes to better quality of life: A study of undergraduate students in Taiwan. Journal of Happiness Studies, 12(4), 561-573. https://doi.10.1007/s10902-010-9217-7
  • Werner, E. E. (1995). Resilience in development. Current Directions in Psychological Science, 4(3), 81-85. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10772327
  • Windle, M. (1999). Critical conceptual and measurement issues in the study of resilience. Glantz, M. D.ve Johnson, J. L. (Ed.). Resilience and development: Positive life adaptations, 161-179.
  • Xing, J. Xu, X. Li, X. & Luo, Q. (2023). Psychological Resilience Interventions for Adolescents during the COVID-19 Pandemic. Behav. Sci. 13, 543. https://doi.org/10.3390/bs13070543
  • Yılmaz, A. & Aslan, S. (2002). Örgütsel zaman yönetimi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1). , http://www.cumhuriyet.edu.tr/edergi Young, K. S. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology & Behavior, 1(3), 237-244. http://www.netaddiction.com/articles/newdisorder.pdf.
  • Young, K. S., & Abreu, C. N. (2011). Internet Addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. John Wiley & Sons Inc.

Untersuchung des psychologischen Widerstandsniveaus von Schülern der Sekundarstufe im Hinblick auf Technologieabhängigkeit und Zeitmanagementfähigkeiten

Year 2024, Issue: 62, 2730 - 2745, 30.12.2024

Abstract

Das Ziel dieser Studie ist es, zu untersuchen, ob die Technologieabhängigkeit und Zeitmanagementfähigkeiten von Schülern der Sekundarstufe signifikante Prädiktoren für ihr psychologisches Widerstandsniveau sind. Die Studie wurde an insgesamt 435 Schülern durchgeführt, von denen 276 (63 %) weiblich und 159 (37 %) männlich waren und im Schuljahr 2023-2024 in Erzincan unterrichtet wurden. In der Studie wurde ein korrelatives Modell verwendet. Als Datenerhebungsinstrumente wurden ein Persönlichkeitsfragebogen, eine Freizeitmanagement-Skala, eine Kurzskala für psychische Widerstandsfähigkeit und eine Technologieabhängigkeitsskala verwendet. Eine multiple lineare Regressionsanalyse wurde durchgeführt, um festzustellen, ob die Zeitmanagementfähigkeiten und die Technologieabhängigkeit der Schüler die psychische Widerstandsfähigkeit vorhersagen können. Laut der Studie besteht eine Beziehung zwischen Zeitmanagementfähigkeiten, Technologieabhängigkeit und psychischer Widerstandsfähigkeit. Zeitmanagementfähigkeiten und Technologieabhängigkeit erklären laut der Studie 28 % des psychologischen Widerstandsniveaus

References

  • Ağırkaya, K., & Erdem, R. (2023). Psikolojik Sağlamlık: Sağlık çalışanları açısından bir değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(2), 656-678. https://doi.org/10.47097/piar.1254928
  • Akgül, B. M., & Karaküçük, S. (2015). Boş zaman yönetimi ölçeği: geçerlik-güvenirlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 12(2), 1867-1880. https://doi:10.14687/ijhs.v12i2.3445
  • Aksu, H. S. (2020). Rekreasyon ve ihtiyaç kavramı. İ.Kayantaş M. Söyler (Ed.), Sporda Akademik Yaklaşımlar-6, (ss. 71–85). Gece Kitaplığı.
  • Aktaş, B. (2018). Ortaokul öğrencilerinde internet ve dijital oyun bağımlılığının psikolojik sağlamlık ve saldırganlıkla ilişkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Akün, E. (2013). Yapısal aile sistemleri kuramı bağlamında ergenlik döneminde aile yapısı ve ergenlik dönemi sorunları. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 53(1), 85-116. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dtcfdergisi/issue/66787/1044359
  • Allen, K. A., Ryan, T., Gray, D. L., McInerney, D. M., & Waters, L. (2014). Social media use and social connectedness in adolescents: The positives and the potential pitfalls. The Australian Educational and Developmental Psychologist, 31(1), 18–31. https://doi.org/10.1017/edp.2014.2
  • American Psychiatric Association, DSM-5 Task Force. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). American Psychiatric Publishing, Inc.. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
  • Ashrafi, S., Moradi, R., Mashhadi, A., & Nejad, H. B. (2021). Effectiveness of time management training on nursing students’ academic achievement and resilience. Future of Medical Education Journal, 11(1), 39–44. https://doi.10.22038/FMEJ.2020.47527.1323 Atak, H. (2011). Kimlik gelişimi ve kimlik biçimlenmesi: kuramsal bir değerlendirme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 3(1),163-213. https://dergipark.org.tr/en/pub/pgy/issue/11159/133422
  • Au, A., Caltabiano, N. J., & Vaksman, O. (2023). The impact of sense of belonging, resilience, time management skills and academic performance on psychological well-being among university students. Cogent Education, 10(1), https://doı:10.1080/2331186X.2023.2215594
  • Auger, D. (2020). Leisure in everyday life. Society and Leisure. 43(2), 127-128. https://doi.org/10.1080/07053436.2020.1788780
  • Aydın, F. (2017). Teknoloji bağımlılığının sınıf ortamında yarattığı sorunlara ilişkin öğrenci görüşleri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Balta, Ç., & Horzum, M. (2008). The factors that affect ınternet addiction of students in a web basal learning environment. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilim Fakültesi Dergisi, 41(1), 187–205. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000214
  • Basim, H. N., & Çetin, F. (2011). Yetişkinler için Psikolojik Dayaniklilik Ölçeği'nin Guvenilirlik ve Geçerlilik Çalişmasi [The reliability and validity of the Resilience Scale for Adults-Turkish Version]. Türk Psikiyatri Dergisi, 22(2), 104–114. https://psycnet.apa.org/record/2011-12961-005
  • Buckner, J. C., Mezzacappa, E. & Beardslee, W. R. (2003). Characteristics of the resilient youths living in poverty: The role of self-regulatory processes. Development and Psychopathology, 15, 139-162. https://doi:10.1017/s0954579403000087
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı . (4. Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Canale, N., Morino, C., Griffiths, M.D., Scacchi, L., Monaci, M.G., & Vieno, A. (2018). The association between problematic online gaming and perceived stress: The moderating effect of psychological resilience. Journal of Behavioral Addictions, 8(1), 174-180. https://doi:10.1556/2006.8.2019.01
  • Çevik, B. & Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin arkadaşlık bağımlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet, ebeveyn tutumu ve anne – baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 225 – 240. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4385/60224
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological ınternet use (PIU). Comput Human Behav.17(2), 187–95. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(00)00041-8 Demirel, M., Er, Y., Kaya, A., & Çuhadar, A. (2022). Dijital bağımlılık ve boş zaman yönetiminin günlük hayata etkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 1292-1306. https://doi.org/10.36362/gumus.1150233
  • Dicle, A. N. (2019). Televizyon bağımlısı ilkokul öğrencilerinin bağımlılık düzeylerine motivasyonel görüşme psiko eğitim programının etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 665-684. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/51765/674589
  • Dicle, A. N. (2021). Television - online viewing addiction. J Cogn Psychother Res. 10(1), 66–89. https://doi:10.5455/JCBPR.60041
  • Doğan, T. (2015). Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102. https://toad.halileksi.net/olcek/kisa-psikolojik-saglamlik-olcegi/
  • Douglas, A.C., Mills, J.E., Niang, M., Stepchenkova, S., Byun, S. & Ruffini, C. (2008). Internet Addiction: Meta-synthesis of Qualitative Research for the Decade 1996- 2006. Comput Human Behavioral, 24(6), 3027–44. https://doi:10.1016/j.chb.2008.05.009
  • Dray, J., Bowman, J., Campbell, E., Freund, M., Wolfenden, & Wiggers, J. (2017). Systematic review of universal resilience-focused interventions targeting child and adolescent mental health in the school setting. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 56(10), 813-824. https://doi:10.1016/j.jaac.2017.07.780
  • Dresp-Langley, B., & Hutt, A. (2022). Digital Addiction and Sleep. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(11), 6910. https://doi:10.3390/ijerph19116910
  • Durlak, J. A. (1998). Common risk and protective factors in successful prevention programs. American Journal of Orthopsychiatry, 68(4), 512-520. https://doi.org/10.1037/h0080360 Ektiricioğlu, C., Arslantaş, H. & Yüksel, R. (2000). Ergenlerde çağın hastalığı : Teknoloji Bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 29(1), 51-64. https://doi:10.17827/aktd.498947
  • Feng, J., Qu, Z., Wang, S. & Zhang, J. (2024). The Impact of parenting style on the psychological resilience of adolescents. SHS Web of Conferences. s. 193, 02007. https://doi.org/10.1051/shsconf/202419302007
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill.
  • Gökmen, Ü. C., & Şentürk, A. (2022). Üniversite öğrencilerinin boş zaman katılımları ile boş zaman yönetimleri arasındaki ilişkinin analizi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 330-345. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/74658/1197654
  • Griffiths, M. D. (1996). Internet addiction: An issue for clinical psychology? Clinical Psychology Forum, 97, 32-36. https://dergipark.org.tr/en/pub/pgy/issue/11166/133473
  • Güçlü, G. (2015). Yaşam boyu öğrenme argümanı olarak teknoloji bağımlılığı ve yaşama yansımaları. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Güleryüz, S., Esentaş, M., Yıldız, K., & Güzel, P. (2020). Sosyal izolasyon sürecindeki bireylerin serbest zaman değerlendirme biçimleri: Sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. FOCUSS Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-45. https://dergipark.org.tr/tr/pub/focuss/issue/55523/760351
  • Gürgan, U. (2010). Yılmazlık Ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11, 47–62. https://toad.halileksi.net/olcek/yilmazlik-olcegi-3/
  • Herrman, H., Stewart, D. E., Diaz-Granados, N., Berger, E.L., Jackson, B., & Yuen, T. (2011). What is resilience? Can J Psychiatry, 56 258–265. https://doi:10.1177/070674371105600504
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim 36, 56-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/zgefd/issue/47938/606448
  • Issacson, B. (2002). Characteristics and enhancement of resiliency in young people, A research paper for master of science degree with major in guidance and counseling. University of Wisconsin-Stout.
  • Işık, U. (2007). Medya bağımlılığı teorisi doğrultusunda internet kullanımının etkileri ve internet bağımlılığı. [Doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Johnson, M. L., Taasoobshirazi, G., Kestler, J.L., & Cordova, J.R. (2015). Models and messengers of resilience: A theoretical model of college students’ resilience, regulatory strategy use, and academic achievement. Educational Psychology, 35(7), 869-85. https://doı:10.1080/01443410.2014.893560
  • Kara, F., Özdedeoğlu, B. (2015). Serbest zamanda sıkılma algısı ve boş zaman engelleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. III. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, Eskişehir, Türkiye.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Kim, M. K. (2016). Relationship of multicultural adolescents’s stress, depression, family resilience and internet game addiction. Journal of the Korea Convergence Society, 7(1), 205-210. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.11.153
  • Kirby, L., D., & Fraser, M. W. (1997). Risk and resilience in childhood. M. Fraser (Ed.), Risk and resilience in childhood (pp. 10-33). NASW Press.
  • Köroğlu, G., Öztürk, Ö., Tellioğlu, N., Genç, Y., Mırsal, H. & Beyazyürek, M. (2006). Problemli internet kullanımıyla başvuran iki uçlu bir hasta nedeniyle psikiyatrik ek tanı tartışması: Olgu Sunumu. Bağımlılık Dergisi, 7(3), 150–154. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/69172/
  • Li, X., Shi, M., Wang, Z., Shi, K., Yang, R., & Yang, C. (2010, 16-17August). Resilience as a predictor of internet addiction: The mediation effects of perceived class climate and alienation. IEEE 2nd Symposium on Web Society, Beijing, China.
  • Luthar, S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 3(71), 543-562. https://doi.org/10.1111%2F1467-8624.00164
  • Mak, W.W., Ng, I.S., & Wong, C. C. (2011). Resilience: enhancing well-being through the positive cognitive triad. Journal of Counseling Psychology. 58(4), https://doı:10.1037/a0025195
  • Mandleco, B. L. & Peery, J. C. (2000). An organizational framework for conceptualizing resilience in children. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 13(3), 99-111. https://doi:10.1111/j.1744-6171.2000.tb00086.x
  • Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227–238. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
  • Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2(4), 425–444. https://doi.org/10.1017/S0954579400005812
  • Masten, A.S., & Reed, M.G. (2002). Resilience in development. C. R. Snyder & S. J. Lopez (Ed.), The handbook of positive psychology icinde (pp. 74–88). Oxford University Press.
  • MEB (2023). Bilgilendirme raporu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/ 2024_01/23233925_2023yilibilgilendirmeraporuson.pdf adresinden 12.11.2024 tarihinde alınmıştır.
  • Miqdadi, F.Z., Almomani, A.F., Mohammad, T., & Elmousel, N.M. (2014). The Relationship between Time Management and the Academic Performance of Students from the Petroleum Institute in Abu Dhabi, the UAE. ASEE 2014 Zone Conference, 3, 1-5.
  • Moore, B., Woodcock, S., & Dudley, D. (2021). Well‐being warriors: A randomized controlled trial examining the effects of martial arts training on secondary students’ resilience. British Journal of Educational Psychology, 91(4), 1369–1394. https://doi.org/10.1111/bjep.12422
  • Nam, C. R., Lee, D. H., Lee, J. Y., Choi, A., Chung, S. J., Kim, D. J., ... & Choi, J. S. (2018). The role of resilience in internet addiction among adolescents between sexes: a moderated mediation model. Journal Of Clinical Medicine, 7(8), 222-237. https://doi.org/10.3390/jcm7080222
  • Naseri, L., Mohamadi, J., Sayehmiri, K., & Azizpoor, Y. (2015). Perceived social support, self-esteem, and internet addiction among students of Al-Zahra University, Tehran, Iran. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 9(3), 1-4. https://doi:10.17795/ijpbs-421
  • O’Keeffe, G. S., & Clarke-Pearson, K., (2011). The impact of social media on children, adolescents, and families. Pediatrics, 127(4), 800-804. https://doi.org/10.1542/peds.2011-0054
  • Olsson, C. A., Bond, L., Burns, J. M., Vella- Brodrick, D. A., & Sawyer, S. M. (2003). Adolescent resilience: A concept analysis. Journal of Adolescence, 26(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/S0140-1971(02)00118-5 Onat-Kocabıyık, O. & Donat-Bacıoğlu, S. (2022). Predictive roles of psychological resilience and coping skills on social media addiction. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 14, 137-146. https://doi:10.18863/pgy.1137812
  • Paulson, D. S. (2007). Handbook of regression and modeling. Chapman ve Hall/CRC.
  • Pippin, A. (2000). Time... Time... Not Enough Time. Hispanic Times Magazine, 21.
  • Puyat, J. (2005). “The Filipino Youth Today: Their Strengths and the Challenges They Face.” In Youthin Transition: The Challenges of Generational Change in Asia, edited by Fay Gale and Stephanie Fahey,192–205. Canberra: The association of asian Social Science Research Councils (AASSREC).
  • Robertson, T. W., Yan, Z., & Rapoza, K. A. (2018). Is resilience a protective factor of internet addiction?. Computers in Human Behavior, 78, 255-260. https://doı:10.1016/j.chb.2017.09.027
  • Santini, Z.I., Koushede, V., Hinrichsen, C., Nelausen, M.K., Madsen, K.R., Meilstrup, C., Koyanagi, A. & Nielsen, L. (2022). Challenging leisure activities and mental health: are they more beneficial for some people than for others?, Mental Health and Social Inclusion, 26(1), 34-46. http://dx.doi.org/10.1108/MHSI-06-2021-0033
  • Small, G. W., Lee, J., Kaufman, A., Jalil, J., Siddarth, P., Gaddipati, H., ... ve Bookheimer, S. Y. (2022). Brain health consequences of digital technology use. Dialogues in Clinical Neuroscience, 22(2), 179–187. https://doi:10.31887/DCNS.2020.22.2
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Jennifer Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15, 194–200. https://doi:10.1080/10705500802222972
  • Smokowski, P. R., Reynolds, A. J., & Bezruczko, N. (1999). Resilience and protective factors in adolescence: An autobiographical perspective from disadvantaged youth. Journal of School Psychology, 37(4), 425–448. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(99)00028-X
  • Sun, J. & Stewart, D. E. (2010). Promoting student resilience and wellbeing: Asia-Pacific resilient children and communities project. T. Lovat, R. Toomey, N. Clement (Ed.) International research handbook on values education and student wellbeing içinde (s. 409-426). Springer, Dordrecht.
  • Şakar, M., & Kızılkaya-Namlı, A. (2023). Öznel zindeliğin psikolojik sağlamlık üzerindeki etkisinde zihnin istemli ve istemsiz gezinmesinin aracılık rolu. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(3), 352-361. https://doi.org/10.22282/tojras.1296627
  • Şeker, G., & Çapri, B. (2023). Kariyer uyumluluğu ile yaşam doyumu ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide umudun aracı rolü. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(40), 1274-1292. https://doi.org/10.35675/befdergi.1272345
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Allyn and Bacon.
  • Taştan, N., & Rayana, S. (2024). Kök aileye ilişkin aile bütünlük duygusunun romantik ilişkilerde öz yeterliği yordamasında psikolojik sağlamlığın aracı rolü. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34(1), 369-381. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1329656
  • Türk, A., & Kaya, S. (2023). Deprem sonrası psikososyal destek uygulamalarında merhamet yorgunluğunun psikolojik sağlamlığa etkisi. Sosyal hizmet uzmanları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 3(2), 81-91. https://doi.org/10.57114/jswrpub.1312507
  • Ulusoy, M. D., Özcan Demir, N., & Görgün Baran, A. (2005). Ebeveynin çocuk yetiştirme biçimi ve ergen problemleri: Ankara ili örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 367-386. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26123/275189
  • Vupa, Ö., & Gürünlü Alma, Ö. (2008). Doğrusal regresyon çözümlemesinde çoklu bağlantı probleminin sapan değer içeren küçük örneklemlerde bir simülasyon çalışması ile saptanması ve sonuçları. Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Fen Dergisi, 2(32), 41-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sufefd/issue/23106/246817
  • Wagnild, G., & Young, H. M. (1990). Resilience among older women. IMAGE: The Journal of Nursing Scholarship, 22(4), 252-255. https://doi.org/10.1111/j.1547-5069.1990.tb00224.x
  • Wang, W. C. (2018). Exploring the relationship among free-time management, leisure boredom, and ınternet addiction in undergraduates in taiwan. Psychological Reports, 122(5), 1651-1665. https://doi.org/10.1177/0033294118789034
  • Wang, W. C., Kao C. H., Huan, T. C. & Wu, C. C. (2011). Free time management contributes to better quality of life: A study of undergraduate students in Taiwan. Journal of Happiness Studies, 12(4), 561-573. https://doi.10.1007/s10902-010-9217-7
  • Werner, E. E. (1995). Resilience in development. Current Directions in Psychological Science, 4(3), 81-85. https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10772327
  • Windle, M. (1999). Critical conceptual and measurement issues in the study of resilience. Glantz, M. D.ve Johnson, J. L. (Ed.). Resilience and development: Positive life adaptations, 161-179.
  • Xing, J. Xu, X. Li, X. & Luo, Q. (2023). Psychological Resilience Interventions for Adolescents during the COVID-19 Pandemic. Behav. Sci. 13, 543. https://doi.org/10.3390/bs13070543
  • Yılmaz, A. & Aslan, S. (2002). Örgütsel zaman yönetimi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1). , http://www.cumhuriyet.edu.tr/edergi Young, K. S. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology & Behavior, 1(3), 237-244. http://www.netaddiction.com/articles/newdisorder.pdf.
  • Young, K. S., & Abreu, C. N. (2011). Internet Addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. John Wiley & Sons Inc.
There are 80 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects School Counseling
Journal Section Articles
Authors

Alaattin Ciminli 0000-0003-0684-0601

Publication Date December 30, 2024
Submission Date February 21, 2024
Acceptance Date December 2, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 62

Cite

APA Ciminli, A. (2024). Ergenlerde Psikolojik Sağlamlık, Teknoloji Bağımlılığı ve Boş Zaman Yönetimi Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 2730-2745.