Students encounter a test item, they respond to this test item in two ways: the first is quick guessing behavior, the other is solution behavior. It is important to calculate a threshold value to understand whether the participant shows rapid guessing behavior or solution behavior.In this study, it was aimed to determine the internal validity rates of the Four-Tier Chemistry Diagnostic Test (FTCDT) and the Multiple-Choice Chemistry Test (MCCT), response time and threshold values according to the Cox-Hazard model. In this study, descriptive scanning method was used. In this context, data collection tools, the 9-item Four-Tier Chemistry Diagnostic Test (FTCDT) and the Multiple Choice Chemistry Test (MCCT) on the subject of gas pressure were used. FTCDT was developed by Ünsal (2019). MCCT, on the other hand, was adapted from the phased test and the first phase of FTCDT was used as test items. In this study, scientific information reliability KR-20 was calculated for FTCDT and was found to be 0.460. At the same time, the misconception reliability KR-20 for FTCDT was calculated and found to be 0.570. In this study, the KR-20 reliability coefficient of MCCT was found to be 0.52.
The study was carried out with the participation of science teacher candidates studying at Dokuz Eylül University, Buca Faculty of Education in the 2020-2021 academic year. FTCDT was applied to 75 people and MCCT was applied to 74 people. As a result of the study, the threshold values of the internal validity rates of FTCDT are 16 seconds at the level of scientific knowledge, 17 seconds at the false positive level, and 28 seconds at the misconception level. It turned out to be. The threshold value at the false negative level could not be determined. According to MCCT, the response effort of the participants was 18. sec. It was calculated as. Since participants in this study were not given the right to return the test items, each participant had to answer the test items once and did not have the right to change the answer. It is thought that giving the right of return to test items may affect internal validity rates. In future studies, the scope of the study can be expanded depending on the test application method.
Ethical permission for the research was obtained from the Social and Human Sciences Research and Publication Ethics Board of Dokuz Eylül University. Ethical and implementation permission documents were uploaded to the journal system (Decision No. E. 96816 dated 16.10.2020).
This article was produced from the master's thesis of the Science Education program at the Department of Mathematics and Science Education at the Dokuz Eylül University Institute of Educational Sciences.
Öğrenciler bir test maddesiyle karşılaştıklarında test maddesine iki şekilde cevap verebilir: hızlı tahmin davranışı, çözüm davranışı. Öğrencilerin hızlı tahmin davranışı veya çözüm davranışı gösterip göstermediğini anlamak için eşik değer hesaplamak önemlidir. Bu çalışmada dört aşamalı kimya tanı testi ve çoktan seçmeli kimya testinin eşik değerlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada, ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, gaz basıncı konusuyla ilgili 9 maddelik Dört Aşamalı Diagnostik Kimya Testi (DADKT) ve Çoktan Seçmeli Kimya Testi (ÇSKT) kullanılmıştır. DADKT, Ünsal (2019) tarafından geliştirilmiş; ÇSKT ise aşamalı testten uyarlanıp DADKT’nin I. aşamasının test maddelerinden yararlanılmıştır. Bu çalışmada DADKT için bilimsel bilgi güvenirliği KR-20 hesaplanmış 0,460 bulunmuştur. Ayrıca DADKT için kavram yanılgısı güvenirliği KR-20 hesaplanmış ve 0,570 bulunmuştur. Bu çalışmada ÇSKT’nin KR-20 güvenirlik katsayısı 0,520 bulunmuştur. Çalışma 2020-2021 öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören fen bilgisi öğretmen adaylarının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. DADKT, 75 kişiye ve ÇSKT 74 kişiye uygulanmıştır. Çalışma sonucunda DADKT’nin iç geçerlik oranlarının eşik değerleri bilimsel bilgi düzeyinde 16. saniye, yanlış pozitif düzeyinde 17. saniye, kavram yanılgısı düzeyinde 28. saniye olduğu ortaya çıkmıştır. Yanlış negatif düzeyinde eşik değeri belirlenememiştir. ÇSTK’ye göre öğrencilerin test yanıtlama performansının eşik değeri 18. saniye olarak hesaplanmıştır. Bu çalışmada katılımcılara test maddelerine geri dönüş hakkı verilmediğinden dolayı her katılımcı test maddelerini bir kez cevaplamış ve cevap değiştirme hakkı olmamıştır. Test maddelerine geri dönüş hakkı verilmesinin iç geçerlik oranlarını etkileyebileceği düşünülmektedir. İleriki çalışmalarda test uygulama biçimine göre çalışmanın kapsamı genişletilebilir.
Dokuz Eylül Üniversitesinin Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Etik Kurulundan araştırmanın etik izni alınmıştır. Etik ve uygulama izin belgeleri dergi sistemine yüklenmiştir (16.10.2020 tarihli E. 96816 sayılı karar).
Bu makale Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği programının yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2025 |
Submission Date | August 22, 2024 |
Acceptance Date | March 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 63 |