Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Matematik Destekleme ve Yetiştirme Kurslarında Web 2.0 Araçlarının Kullanımının İncelenmesi

Year 2025, Issue: 63, 549 - 577, 27.03.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1540370

Abstract

Teknolojinin baş döndürücü bir şekilde gelişmesi dijital yerliler olarak tanımlanan nesil ile etkili öğretim süreçlerinin geleneksel yöntemlerden farklılaşmasını gerektirmektedir. Bu bağlamda, Web 2.0 araçları, öğretimi daha etkili hale getirerek öğrencilerin motivasyonunu artırabilecek önemli teknolojiler olarak görülmektedir. Araştırma, Ortaokul 7. sınıf Matematik Destekleme ve Yetiştirme Kurslarında Web 2.0 araçlarının kullanımını ve bu araçların öğrenci ile öğretmenler üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, nitel yöntemlerden durum çalışması yaklaşımı benimsenmiş ve bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu, öğrenme eksikliklerini gidermek amacıyla Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına katılan sekiz 7. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcılar ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma, altı hafta süresince Web 2.0 araçları kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla görüşme, öğretmen gözlemleri, öğrenci ve araştırmacı günlükleri kullanılmıştır. Uygulama öncesi, sırası ve sonrasında öğrencilere yöneltilen yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilen veriler üzerinde içerik analizi yapılmış, öğretmen gözlem formları, öğrenci günlükleri ve araştırmacı günlüklerinden elde edilen veriler ise görüşme bulgularını desteklemek amacıyla kullanılmıştır. İki öğretmenin açılar konusuna ilişkin öğrenci performanslarına yönelik puanlarının uyumluluğu zayıf derecededir. Çokgenler konusuna ilişkin öğrenci performanslarına yönelik, üç öğretmenin puanlarının uyumluluğu orta düzeydedir. Araştırma, Web 2.0 araçlarının öğrenci katılımını artırarak matematik dersine yönelik olumlu tutum geliştirdiğini, öğrencilerin öğrenme süreçlerini desteklediğini, öğrencilerin motivasyonunu artırarak akademik başarıyı destekleyebileceğini göstermektedir.

References

  • Akbaba Dağ, S., & Kılıç Şahin, S. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının Web 2.0 araçlarına ilişkin görüşleri. Eğitim Teknolojileri Dergisi, 16(1), 45-62.
  • Akbaş, G., & Yünkül, E. (2024). Sınıf öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarını kullanma durumları ve karşılaştıkları sorunlar. Eğitim ve Bilim, 49(223), 112-128.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel araştırmada örnekleme yöntemleri: Örnek olay incelemeleri üzerinden bir değerlendirme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 231-257.
  • Boaler, J. (2016). Mathematical mindsets: Unleashing students' potential through creative math, inspiring messages, and innovative teaching. Jossey-Bass.
  • Boaler, J., Munson, J., & Williams, C. (2019). Mindset mathematics: Visualizing and investigating big ideas, Grade 6. Jossey-Bass.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). SAGE Publications.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37-46.
  • Demir, S., & Yıldırım, A. (2019). Puanlayıcılar arası güvenirlik: Dereceli puanlama anahtarlarının güvenirliğinin değerlendirilmesinde bir yaklaşım. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(2), 56-73.
  • Denzin, N. K. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. McGraw-Hill. Dursun, Ş., & Dede, Y. (2004). Matematik öğretiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 56-66.
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). Web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik öğretmen görüşleri: Matematik öğretimi örneği. Eğitim ve Bilim, 37(164), 45-56.
  • Erden, M. (2020). Türkiye'deki matematik öğretiminin sorunları ve çözüm önerileri. Eğitim ve Toplum, 11(3), 23-35.
  • Finkel, D. (2015). Playing with math: Stories from math circles, homeschoolers, and classrooms. Delta Stream Media.
  • Fıstıkçı, M. (2019). Matematik öğreniminde kazanım eksikliklerinin giderilmesi üzerine bir inceleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 234-250.
  • Genç, H. (2024). Polypad uygulamasının 4. sınıf matematik dersi geometrik şekiller konusundaki etkisi. Eğitim ve Teknoloji Dergisi, 18(2), 89-105.
  • Gündüzalp, S. (2021). Çevrimiçi derslerde Web 2.0 araçlarının kullanımı: Öğrenci görüşleri ve üstbilişsel etkiler. Eğitim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 14(3), 56-74.
  • Hamari, J., Koivisto, J., & Sarsa, H. (2014). Does gamification work? A literature review of empirical studies on gamification. Proceedings of the 47th Hawaii International Conference on System Sciences, 3025-3034.
  • Hannula, M. S. (2002). Attitude towards mathematics: Emotions, expectations and values. Educational Studies in Mathematics, 49(1), 25-46.
  • Hebebci, M. T. (2024). Web 2.0 araçlarının matematik eğitiminde kullanımının öğrenci katılımını ve problem çözme becerilerini geliştirmeye etkisi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 20(3), 123-137.
  • Hersh, R. (1986). Some proposals for reviving the philosophy of mathematics. Advances in Mathematics, 31(1), 31-50.
  • Kara, Y., & Özkan, D. (2016). Matematik öğretiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları ve uygulamaları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 204-219.
  • Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (Eds.). (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. National Academy Press.
  • Korkmaz, Ö., & Altun, H. (2014). Web 2.0 araçlarının eğitimde kullanımının öğrenci motivasyonu ve ilgi üzerindeki etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 13(2), 45-60.
  • Kozikoğlu, İ. (2018). Web 2.0 araçlarının öğrenmeye etkileri: Öğretmen ve öğrenci görüşleri. Eğitim ve Bilim, 43(197), 89-105.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159-174.
  • Leymun, B., Odabaşı, H. F., & Yurdakul, I. K. (2017). Nitel araştırmada durum çalışması deseni: Eğitim bilimlerinde uygulamalar. Eğitim ve Bilim, 42(189), 1-12.
  • Mason, J. (2003). Thinking mathematically. Prentice Hall.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik dersi öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020). COVID-19 uzaktan eğitim raporu. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021). 2021 Liselere Giriş Sınavı raporu. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nguyen, N., & Bower, M. (2018). Web 2.0 tools in mathematics education: Enhancing problem-solving skills. Journal of Educational Technology, 15(4), 234-250.
  • OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. OECD Publishing.
  • OECD. (2019). PISA 2018 results: What students know and can do. OECD Publishing.
  • Özdoğan, G., & Güner, M. (2020). Uzaktan eğitimde karşılaşılan sorunlar: COVID-19 döneminde bir inceleme. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 20(4), 123-145.
  • Özpınar, İ. (2020). Web 2.0 araçlarının sınıf ortamında kullanımına yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim, 45(205), 234-250.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (4th ed.). SAGE Publications.
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics. Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, 334-370.
  • Steen, L. A. (2001). Mathematics and democracy: The case for quantitative literacy. Princeton, NJ: National Council on Education and the Disciplines.
  • TIMSS. (2019). Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2019 results. International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
  • TIMSS. (2020). Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2020 results. International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
  • Tonbuloğlu, A. (2021). Dijital yerliler için harmanlanmış öğrenme modelleri: Matematik öğretiminde yeni yaklaşımlar. Eğitim Teknolojileri Dergisi, 13(2), 89-102.
  • Topçu, M. S., & Ersoy, E. (2019). Destekleme ve yetiştirme kurslarının matematik öğretimindeki rolü. Milli Eğitim Dergisi, 48(223), 45-62.
  • Uçar, Z., Akkaş, M., Pişkin, S., & Taşcı, D. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematiği öğrenme inançları. Eğitim ve Bilim, 35(158), 114-125.
  • Uğurel, I., & Moralı, S. (2008). Matematikçiler ve oyunlar: Matematiksel oyunların öğretimdeki yeri. Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 89-101.
  • Usluel, Y. K., & Mazman, S. G. (2009). Öğretim teknolojilerinin kullanımında öğretmenlerin yönelimleri. Eğitim Teknolojileri Dergisi, 9(1), 67-84.
  • Wells, D. (1997). The penguin dictionary of curious and interesting numbers. Penguin Books.
  • Yıldırım, S., & Can, B. (2019). Dijital teknolojilerin eğitimde kullanımının öğrenci motivasyonuna etkisi. Eğitim ve Toplum Dergisi, 10(2), 123-138.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). SAGE Publications.
  • Yılmaz, E., Erdem, S., & Güler Taş, F. (2024). Web 2.0 araçlarının cebirsel ifadeler öğretiminde kullanımı. Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Dergisi, 10(1), 67-82.

An Investigation into the Use of Web 2.0 Tools in Middle School Mathematics Support and Training Courses

Year 2025, Issue: 63, 549 - 577, 27.03.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1540370

Abstract

The rapid advancement of technology necessitates a shift from traditional methods to differentiated teaching processes, particularly for the generation identified as digital natives. In this context, Web 2.0 tools are regarded as significant technologies that can enhance teaching effectiveness and increase student motivation. This study aims to examine the use of Web 2.0 tools in Mathematics Support and Training Courses for 7th-grade middle school students and investigate their effects on both students and teachers. A case study approach, one of the qualitative research methods, was adopted, employing a holistic single-case design. The study group consisted of eight 7th-grade students participating in the Support and Training Courses to address learning deficiencies, selected through criterion sampling. The research was conducted over six weeks using Web 2.0 tools. Data collection methods included interviews, teacher observations, and student and researcher diaries. Content analysis was performed on data obtained from semi-structured interview forms administered before, during, and after the intervention, while data from teacher observation forms, student diaries, and researcher diaries were used to support interview findings. The inter-rater reliability of two teachers regarding student performance on the topic of angles was found to be weak, whereas the inter-rater reliability of three teachers on the topic of polygons was moderate. The findings indicate that Web 2.0 tools enhance student engagement, foster positive attitudes toward mathematics, support students' learning processes, and boost their motivation, thereby contributing to academic success.

References

  • Akbaba Dağ, S., & Kılıç Şahin, S. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının Web 2.0 araçlarına ilişkin görüşleri. Eğitim Teknolojileri Dergisi, 16(1), 45-62.
  • Akbaş, G., & Yünkül, E. (2024). Sınıf öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarını kullanma durumları ve karşılaştıkları sorunlar. Eğitim ve Bilim, 49(223), 112-128.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel araştırmada örnekleme yöntemleri: Örnek olay incelemeleri üzerinden bir değerlendirme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 231-257.
  • Boaler, J. (2016). Mathematical mindsets: Unleashing students' potential through creative math, inspiring messages, and innovative teaching. Jossey-Bass.
  • Boaler, J., Munson, J., & Williams, C. (2019). Mindset mathematics: Visualizing and investigating big ideas, Grade 6. Jossey-Bass.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). SAGE Publications.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37-46.
  • Demir, S., & Yıldırım, A. (2019). Puanlayıcılar arası güvenirlik: Dereceli puanlama anahtarlarının güvenirliğinin değerlendirilmesinde bir yaklaşım. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 10(2), 56-73.
  • Denzin, N. K. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. McGraw-Hill. Dursun, Ş., & Dede, Y. (2004). Matematik öğretiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 56-66.
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). Web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik öğretmen görüşleri: Matematik öğretimi örneği. Eğitim ve Bilim, 37(164), 45-56.
  • Erden, M. (2020). Türkiye'deki matematik öğretiminin sorunları ve çözüm önerileri. Eğitim ve Toplum, 11(3), 23-35.
  • Finkel, D. (2015). Playing with math: Stories from math circles, homeschoolers, and classrooms. Delta Stream Media.
  • Fıstıkçı, M. (2019). Matematik öğreniminde kazanım eksikliklerinin giderilmesi üzerine bir inceleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 234-250.
  • Genç, H. (2024). Polypad uygulamasının 4. sınıf matematik dersi geometrik şekiller konusundaki etkisi. Eğitim ve Teknoloji Dergisi, 18(2), 89-105.
  • Gündüzalp, S. (2021). Çevrimiçi derslerde Web 2.0 araçlarının kullanımı: Öğrenci görüşleri ve üstbilişsel etkiler. Eğitim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 14(3), 56-74.
  • Hamari, J., Koivisto, J., & Sarsa, H. (2014). Does gamification work? A literature review of empirical studies on gamification. Proceedings of the 47th Hawaii International Conference on System Sciences, 3025-3034.
  • Hannula, M. S. (2002). Attitude towards mathematics: Emotions, expectations and values. Educational Studies in Mathematics, 49(1), 25-46.
  • Hebebci, M. T. (2024). Web 2.0 araçlarının matematik eğitiminde kullanımının öğrenci katılımını ve problem çözme becerilerini geliştirmeye etkisi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 20(3), 123-137.
  • Hersh, R. (1986). Some proposals for reviving the philosophy of mathematics. Advances in Mathematics, 31(1), 31-50.
  • Kara, Y., & Özkan, D. (2016). Matematik öğretiminde alternatif değerlendirme yaklaşımları ve uygulamaları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 204-219.
  • Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (Eds.). (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. National Academy Press.
  • Korkmaz, Ö., & Altun, H. (2014). Web 2.0 araçlarının eğitimde kullanımının öğrenci motivasyonu ve ilgi üzerindeki etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 13(2), 45-60.
  • Kozikoğlu, İ. (2018). Web 2.0 araçlarının öğrenmeye etkileri: Öğretmen ve öğrenci görüşleri. Eğitim ve Bilim, 43(197), 89-105.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159-174.
  • Leymun, B., Odabaşı, H. F., & Yurdakul, I. K. (2017). Nitel araştırmada durum çalışması deseni: Eğitim bilimlerinde uygulamalar. Eğitim ve Bilim, 42(189), 1-12.
  • Mason, J. (2003). Thinking mathematically. Prentice Hall.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik dersi öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020). COVID-19 uzaktan eğitim raporu. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021). 2021 Liselere Giriş Sınavı raporu. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nguyen, N., & Bower, M. (2018). Web 2.0 tools in mathematics education: Enhancing problem-solving skills. Journal of Educational Technology, 15(4), 234-250.
  • OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. OECD Publishing.
  • OECD. (2019). PISA 2018 results: What students know and can do. OECD Publishing.
  • Özdoğan, G., & Güner, M. (2020). Uzaktan eğitimde karşılaşılan sorunlar: COVID-19 döneminde bir inceleme. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 20(4), 123-145.
  • Özpınar, İ. (2020). Web 2.0 araçlarının sınıf ortamında kullanımına yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Eğitim ve Bilim, 45(205), 234-250.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (4th ed.). SAGE Publications.
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics. Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, 334-370.
  • Steen, L. A. (2001). Mathematics and democracy: The case for quantitative literacy. Princeton, NJ: National Council on Education and the Disciplines.
  • TIMSS. (2019). Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2019 results. International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
  • TIMSS. (2020). Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2020 results. International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
  • Tonbuloğlu, A. (2021). Dijital yerliler için harmanlanmış öğrenme modelleri: Matematik öğretiminde yeni yaklaşımlar. Eğitim Teknolojileri Dergisi, 13(2), 89-102.
  • Topçu, M. S., & Ersoy, E. (2019). Destekleme ve yetiştirme kurslarının matematik öğretimindeki rolü. Milli Eğitim Dergisi, 48(223), 45-62.
  • Uçar, Z., Akkaş, M., Pişkin, S., & Taşcı, D. (2010). İlköğretim öğrencilerinin matematiği öğrenme inançları. Eğitim ve Bilim, 35(158), 114-125.
  • Uğurel, I., & Moralı, S. (2008). Matematikçiler ve oyunlar: Matematiksel oyunların öğretimdeki yeri. Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 89-101.
  • Usluel, Y. K., & Mazman, S. G. (2009). Öğretim teknolojilerinin kullanımında öğretmenlerin yönelimleri. Eğitim Teknolojileri Dergisi, 9(1), 67-84.
  • Wells, D. (1997). The penguin dictionary of curious and interesting numbers. Penguin Books.
  • Yıldırım, S., & Can, B. (2019). Dijital teknolojilerin eğitimde kullanımının öğrenci motivasyonuna etkisi. Eğitim ve Toplum Dergisi, 10(2), 123-138.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). SAGE Publications.
  • Yılmaz, E., Erdem, S., & Güler Taş, F. (2024). Web 2.0 araçlarının cebirsel ifadeler öğretiminde kullanımı. Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Dergisi, 10(1), 67-82.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Instructional Technologies, Mathematics Education
Journal Section Articles
Authors

Serap Esen 0000-0002-0843-9865

Fazilet Karakuş 0000-0002-6455-9845

Publication Date March 27, 2025
Submission Date September 1, 2024
Acceptance Date February 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 63

Cite

APA Esen, S., & Karakuş, F. (2025). Ortaokul Matematik Destekleme ve Yetiştirme Kurslarında Web 2.0 Araçlarının Kullanımının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(63), 549-577. https://doi.org/10.53444/deubefd.1540370