Bu araştırma özel yetenekli öğrencilerde beklenenin altında başarı konusunda yapılan akademik çalışmaların bibliyometrik analizini yapmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda akademik yayınların listelendiği en güvenilir veri tabanı olarak bilinen Web of Science (WoS) incelenmiştir. Çalışmada yapılan bibliyometrik analiz, özel yetenekli öğrencilerde beklenenin altında başarı sergileme durumu ile ilgili araştırmaların yıllarını, atıf sayısını, en çok yayın yapan araştırmacıları, etki sahibi dergileri, ülkeleri, kurumları, yazar ve ülke ortaklıklarını ve anahtar kelimelemeri incelemektedir. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Analizler VOSviewer programı ile yapılmış ve bu alanda en fazla çalışmayı yapan ülkenin Amerika Birleşik Devletleri olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, bu konu ile ilgili en fazla yayını olan dergi Gifted Child Quarterly, en çok yayın yapan yazar McCoach, en fazla atıf alan yazarların Reis ve McCoach olduğu tespit edilmiştir. Konu ile ilgili gelişen çalışma alanları incelenmiş ve bu konuda yeni araştırmalar yapmayı planlayan araştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur.
Bibliyometri analiz çalışması olduğu için etik beyan bulunmamaktadır.
-
-
-
The objective of this study is to conduct a bibliometric analysis of academic studies on the underachievement of gifted students. To this end, the Web of Science (WoS) database, which is widely regarded as the most reliable repository of academic publications, was subjected to analysis. The bibliometric analysis in the study examines the years, number of citations, researchers with the highest number of publications, impact journals, countries, institutions, author and country partnerships, and keywords of the studies related to below-expected achievement in gifted students. A descriptive survey model was employed in the study. The analyses were conducted using the VOSviewer program, which revealed that the United States of America was the country that had conducted the greatest number of studies in this field. Furthermore, the journal with the highest number of publications on this subject was identified as Gifted Child Quarterly, while the author with the most publications was McCoach. Additionally, the author with the highest number of citations was Reis and McCoach. The study also examined emerging areas of study on the subject and provided recommendations for researchers planning to conduct new research in this field.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Talented Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | March 27, 2025 |
Submission Date | September 7, 2024 |
Acceptance Date | December 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 63 |