In the study, it was aimed to investigate the experiences and difficulties/problems of mathematics teacher candidates who carried out TÜBİTAK 2209-A University Students Research Project during the project process. The participants of the research, in which the qualitative research paradigm was adopted and carried out with the phenomenological design, were thirteen mathematics teacher candidates who were studying at different universities, carried out / are conducting the regarding research Project. The data of the study consist of video-audio recordings of semi-structured interviews. The data were transcribed by the researchers and analyzed by content analysis method and codes and categories were created. In the findings of the research, it was seen that the situations that encouraged the participants to write projects were some of the courses given in the faculties, the circle of friends and the directions of the lecturers. The participants generally had difficulties/problems in subjects such as literature review, academic writing and language, ethics committee approval, budget management, foreign language, data collection and analysis of the collected data during the project process. It was concluded that the project experiences contributed to the participants in scientific research process experience, professional and personal development, and preparation for graduate education. In addition, the participants were informed that the academic advisors of the project; They stated that they played roles in supporting, encouraging, directing and providing feedback during the project process. The participants suggested that university students who will carry out TÜBİTAK 2209-A projects in the future should determine the subject they are interested in and conduct a comprehensive literature review, leave their project ideas to the senior year, and choose an accessible and communicable academic advisor.
The ethics committee permission of the research was evaluated by Dokuz Eylül University Social and Human Sciences Scientific Research and Publication Ethics Committee at the meeting dated 25.06.2024 and decision number 14 was taken.
Araştırmada, TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projesi gerçekleştirmiş matematik öğretmeni adaylarının proje sürecindeki deneyimlerinin ve yaşadıkları zorlukların/sorunların araştırılması amaçlanmıştır. Nitel araştırma paradigmasının benimsendiği ve olgubilim deseniyle yürütülen araştırmanın katılımcıları, farklı üniversitelerde öğrenim gören, söz konusu projeyi yürütmüş/yürütmekte olan on üç matematik öğretmeni adayıdır. Araştırmanın verilerini yarı yapılandırılmış görüşmelerin video-ses kayıtları oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından transkript edilmiş ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek kod ve kategoriler oluşturulmuştur. Araştırmanın bulgularında katılımcıları proje yazmaya teşvik eden durumların fakültelerde verilen bazı derslerin, arkadaş çevresinin ve öğretim elemanlarının yönlendirmelerinin olduğu görülmüştür. Katılımcılar proje sürecinde genel olarak literatür taraması, akademik yazım ve dil, etik kurul izni, bütçe yönetimi, yabancı dil, veri toplama ve toplanan verileri analiz etme gibi konularda zorluk/sorun yaşamışlardır. Proje deneyimlerinin katılımcılara bilimsel araştırma süreç deneyimi, mesleki ve kişisel gelişim, lisansüstü eğitime hazırlık konularında katkı sağladığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca katılımcılar proje akademik danışmanlarının; proje sürecinde destekleyen, teşvik eden, yönlendiren ve dönütlerde bulunan roller üstlendiklerini belirtmişlerdir. Katılımcılar gelecekte TÜBİTAK 2209-A projesi gerçekleştirecek üniversite öğrencilerine ilgi duydukları konuyu belirlemeleri ve kapsamlı bir literatür taraması gerçekleştirmeleri, fikirlerini son sınıfa bırakmamaları, ulaşılabilir ve iletişim kurulabilir bir akademik danışman tercih etmeleri gibi önerilerde bulundukları ortaya koyulmuştur.
Araştırmanın etik kurul izni, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği kurulu tarafından 25.06.2024 tarihli toplantıda değerlendirilmiş ve 14 sayılı karar ile alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2025 |
Submission Date | November 14, 2024 |
Acceptance Date | March 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 63 |