The present mixed-method study aims to explore and compare the attitudes of L2 and L3 learners to Translanguaging pedagogies (TP) from both quantitative and qualitative perspectives. TP refer to cross-linguistic teaching strategies such as translation, comparison of languages, and shifting between multiple languages and cultures. The participants/students (N=157) were selected through convenient sampling and were learners of English (N=92) or Russian (N=13) as a foreign language (FL) or Turkish (N=52) as a second language (SL) in a Turkish university. The quantitative data were collected from a questionnaire developed by the researcher and were analyzed through the Kruskal–Wallis H test. The qualitative data collected from semi-structured interviews and graphic elicitation tasks were analyzed through content and visual analysis using the CLAN (Computerized Language Analysis) Program. The findings indicated that in terms of their attitudes to TP, there is no significant difference between L3 and L3+ learners, however, L2 vs. L3/L3+ learners are quantitatively and qualitatively different. Statistically, L2 learners prefer the inclusion of one and two languages significantly more than L3/L3+ learners, who instead, favor three and more languages in class. The qualitative findings revealed that L2 learners preferred the integration of target languages (TL) only or a combination of Native languages (NL) and TL. Including third languages was not favored due to confusion and distraction from TL. However, L3/L3+ learners find three or more languages in class useful because they learn better, can find connections faster between languages and thus overcome the difficulties of TL. Based on the findings, pedagogical implications were suggested at the end of the study.
Bu karma yöntemli çalışma, ikinci dil, üçüncü dil ve üçüncü dilden fazla öğrenen öğrencilerinin Dillerarası geçiş pedagojilerine (DGP) yönelik tutumlarını hem nicel hem de nitel açıdan araştırmayı ve karşılaştırmayı amaçlamaktadır. TP, çeviri, dillerin karşılaştırılması ve birden çok dil ve kültür arasında geçiş gibi diller arası öğretim stratejilerini ifade eder. Katılımcılar/öğrenciler (N=157) uygun örnekleme yoluyla seçilmiştir ve bir Türk Üniversitesinde Yabancı dil olarak İngilizce (YDİ) (N=92) veya Rusça (N=13) veya SL (İkinci dil) olarak Türkçe (N=52) öğreniyorlar. Nicel veriler araştırmacı tarafından geliştirilen bir anketle toplanmış ve Kruskal-Wallis H testi ile analiz edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ve görsellerden toplanan nitel veriler, CLAN (Bilgisayarlı Dil Analizi) Programı kullanılarak içerik ve görsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular, TP'ye yönelik tutumları açısından üçüncü dil ve üçüncü dilden fazla öğrenenler arasında anlamlı bir fark olmadığını, ancak ikinci ve üçüncü dil öğrenenlerin nicel ve nitel olarak farklı olduğunu göstermiştir. İstatistiksel olarak, ikinci dil öğrenen öğrencileri, sınıfta üç ve daha fazla dili tercih eden üçüncü dil öğrenen öğrencilerine göre bir ve iki dilin dahil edilmesini önemli ölçüde daha fazla tercih etmektedir. Nitel bulgular, ikinci dil öğrenenlerin sadece Hedef diller (HD) veya Ana diller (AD) ve hedef dilin bir kombinasyonunu tercih ettiklerini ortaya koymuştur. Üçüncü dillerin dahil edilmesi, kafa karışıklığı ve hedef dilden dikkatin dağılması nedeniyle tercih edilmedi. Bununla birlikte, üçüncü dil öğrenen öğrencileri sınıfta üç veya daha fazla dili faydalı bulmaktadır çünkü daha iyi öğrenirler, diller arasındaki bağlantıları daha hızlı bulabilirler ve böylece hedef dilin zorluklarını aşabilirler. Elde edilen bulgulara dayanarak, çalışmanın sonunda pedagojik çıkarımlar önerilmiştir.
Dillerarası geçiş pedagojileri ikinci dil öğrenenler üçüncü dil öğrenenler dördüncü dil veya daha fazla öğrenenler tutumlar.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Multicultural Education, Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | August 7, 2024 |
Acceptance Date | April 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 64 |