Geniş katılımlı merkezi sınavlar, genellikle yüksek rekabet, büyük önem ve geleceğe yönelik belirleyici bir rol oynadığı için öğrenciler üzerinde stres ve kaygı oluşturmaktadır. Bu nedenle bu çalışma, liselerde okuyan, mezun durumunda ve üniversitede olan geniş çaplı merkezi sınavlara giren öğrencilerin sınav kaygı düzeyinin incelenmesi ve bazı değişkenler açısından öğrencilerin sınav kaygısı puanlarında farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, tarama modeli çerçevesinde yürütülmüştür. Çalışma gurubu, 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılında amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak lise son sınıf, lise mezun, üniversite okuyan ve mezun olan ÖSYM’nin merkezi sınavlarından etkilenen öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma verileri, Ayda Sınav Kaygısı Ölçeği aracılığıyla toplanmış olup verilerin analizinde t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin merkezi sınavlarda bilişsel, fizyolojik, aile ve çevreden kaynaklı kaygı yaşadıkları doğrulanmış ve katılımcıların cinsiyet, yaş ve eğitim durumuna göre katılım düzeylerinde anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır.
Central exams with wide participation generally create stress and anxiety on students because they are highly competitive, have great importance and play a decisive role in the future. For this reason, this study was conducted to examine the test anxiety level of high school graduate students who took large-scale mass exams and to determine whether students' test anxiety scores differ in terms of some variables. The research was conducted within the framework of the survey model. The study group consists of high school seniors, high school graduates, university students and graduates affected by Ösym's mass exams, using the purposeful sampling method in the 2023-2024 academic year. Research data were collected through the Ayda Exam Anxiety Scale, and t-test and analysis of variance were used to analyze the data. As a result of the research, it was confirmed that students experienced cognitive, physiological, family and environmental anxiety in central exams, and it was determined that there were significant differences in the participation levels of the participants according to gender, age and educational status.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | June 1, 2024 |
Acceptance Date | September 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 65 |