Bu çalışmada, ebeveyn davranışlarına bağlı olarak orta çocukluk dönemindeki çocukların algısal becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Kırklareli İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı resmi ilkokullarda öğrenim gören 7-10 yaş grubu çocukların ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmaya gönüllü olarak 470 ebeveyn katılmıştır. Veri toplama sürecinde, çocukların sosyo-demografik özelliklerini belirlemek amacıyla “Demografik Bilgi Formu”, ebeveyn davranışlarını belirlemek amacıyla “ALABAMA Çocuk Yetiştirme Anketi” ve çocukların algısal becerilerini değerlendirmek amacıyla “Algısal Beceriler Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma bulguları, çocukla ilgilenme ve olumlu ebeveynlik davranışlarının çocukların algısal becerilerini desteklediğini; zayıf ebeveyn takibi, tutarsız disiplin ve ceza uygulamalarının ise bu becerilerle olumsuz yönde ilişkili olduğunu göstermiştir. Ayrıca, ebeveynlerin eğitim düzeylerinin hem çocuklarına yönelik yaklaşımlarıyla hem de çocukların algısal beceri düzeyleriyle anlamlı ilişkiler gösterdiği bulunmuştur (p<0.01, p<0.05). Sonuçlar, ebeveynlerin olumlu davranışları ile çocuklarının davranışlarını takip etme düzeylerindeki artışın, algısal becerileri desteklediğini ortaya koymaktadır.
ebeveyn davranışları ebeveyn tutumları duyusal algılama bilişsel algılama duygusal algılama
In this study, it was aimed to examine the perceptual skills of children in middle childhood depending on parental behaviours. The study group consisted of parents of children attending public primary schools affiliated with the Kırklareli Provincial Directorate of National Education during the 2022–2023 academic year. A total of 470 parents voluntarily participated in the research. In the data collection process, “Demographic Information Form” was used to determine the socio-demographic characteristics of the children, “ALABAMA Parenting Questionnaire” was used to determine parental behaviours and "Perceptual Skills Scale" was used to evaluate the perceptual skills of the children. The findings revealed that parental involvement and positive parenting behaviors supported the development of children's perceptual skills, whereas poor monitoring, inconsistent discipline, and punishment were negatively associated with these skills. In addition, the educational level of parents was found to be significantly related to both their approaches toward their children and the children’s perceptual skill levels (p<0.01, p<0.05). The results indicate that parents’ positive behaviors and the increased monitoring of their children’s behaviors support the development of perceptual skills.
parental behaviors parental attitudes sensory perception cognitive perception emotional perception
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | October 6, 2024 |
Acceptance Date | September 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 65 |