Sosyal bilgiler dersi gezegenimizde oluşan küresel sorunları ele alan ve bunları çevre konuları kapsamında değerlendiren aktif katılım sağlayacak etkin vatandaşlar yetiştirme görevine sahiptir. Gezegenimizin üzerinde yaşamaya devam eden insanları ilgilendiren çevre konuları sosyal bilgiler dersinin kapsamı içerisindedir. Araştırmanın amacı sosyal bilgiler alanında bulunan çevre konularıyla ilgili araştırmalarının sistematik olarak incelenmesidir. Bu amaç kapsamında 2018 – 2024 yılları arasında çeşitli veri tabanlarında yayınlanan makale ve lisansüstü araştırmalar incelenmiştir. Araştırmada sistematik literatür tarama adımlarından PRISMA yöntemi kullanılmış ve dahil edilme ile hariç tutulma kriterleri belirlenerek 25 araştırma tespit edilmiştir. Bu araştırma kapsamında tespit edilen 25 araştırmanın 9’u doküman analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak sistematik literatür taramasına tabi tutularak incelenen sosyal bilgilerde çevre konuları özelinde araştırmaların nicelik olarak düşük olmadığı görülmektedir. Bunun yanı sıra uygulamaya yönelik araştırmaların sayısının artması gerektiği konusunda araştırmacılara öneriler sunulabilir.
The objective of the social studies course is to cultivate active citizens who will play an active role in addressing global challenges and evaluate them within the context of environmental issues. The social studies course encompasses environmental issues that affect people who continue to reside on our planet. In this context, the objective of this research is to undertake a comprehensive and systematic examination of research on environmental issues within the field of social studies. To this end, a systematic analysis was conducted on articles and postgraduate studies published in various databases between 2018 and 2024. The PRISMA method, one of the systematic literature review steps, was employed in the research, and 25 studies were identified by defining the inclusion and exclusion criteria. As part of this research project, nine of the 25 studies identified were conducted using document analysis. It can be observed that the number of studies on environmental issues in social studies that have been examined through a systematic literature review is considerable. Furthermore, it is recommended that researchers consider conducting more practical research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | January 8, 2025 |
Acceptance Date | August 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 65 |