Research Article
BibTex RIS Cite

KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ

Year 2016, Volume: 8 , 99 - 166, 27.10.2016
https://doi.org/10.18613/deudfd.98463

Abstract

    Uluslararası yük
taşımacılığının büyük kısmına hâkim olan denizyolu taşımacılığının en önemli
alt yapı bileşenlerinden biri limanlardır. Limanlar, kıyı bölgelerinde, yürüttüğü
faaliyet nedeniyle, gerek kara gerek deniz kısmında önemli çevresel etkileri
olan işletmelerdir. Çevresel bozulmalara ve kirlenmeye karşı son derece hassas
olan kıyı bölgelerinde, yürütülen liman faaliyetlerinin etkisi de artmaktadır.
Liman işletmelerinin, bulundukları bölgelerdeki çevresel etkilerini azaltmak
amacıyla yürütülen yasal düzenlemelerin yanında, uygulanmakta olan çevre
yönetim sistemleri de önemli bir araçtır. Bu kapsamda, Türkiye’de, T.C. Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından yürütülmekte olan Yeşil Liman
uygulaması önemli bir destek ve teşvik sağlamaktadır. Yeşil Liman uygulaması
için gerekli çalışmaları tamamlamış olan Marport Liman İşletmesi, çalışma alanı
olarak seçilmiştir. Marport Liman İşletmesi’nin liman operasyonları kapsamında
hayata geçirmiş olduğu E-RTG (Electrical-Rubber Tired Gantry) (Elektrikli
Lastik Tekerlekli Vinç)dönüşüm projesi, Yeşil Liman uygulaması içerisinde
önemli bir yer tutmaktadır.. Marport Liman İşletmesi’nin E-RTG kullanmaya
başlamasıyla, karbon salımında önemli bir düşüş yaşandığı gözlenmiştir. Bununla
birlikte, bu çalışmada karbon salımını azaltmak için yapılan yatırımın yıllık
toplam maliyet içindeki yeri ve geri dönüşü de belirgin bir şekilde ortaya
konulmuştur. Sonuç olarak, Türkiye’de Yeşil Liman uygulamasının daha etkin
olması ve karbon ayak izinin azaltılmasına yönelik öneri getirilmiştir.




References

  • Adams, M., Quinonez, P., Pallis, A. A. ve Wakeman, T. H. (2009). Environmental Issues in Port Competitiveness. Canada: Atlantic Gateway Working Paper.
  • Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü (2014). Deniz Ticareti 2013 İstatistikleri Deniz Taşıtları, Denizyolu Taşıma, Teşvik ve Gemi Sanayi İstatistikleri. T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • ESPO (2013). Analysis of Top Environmental Priorities 2013. Brüksel: ESPO Publications.
  • ESPO (2016b). Top Ten Environmental Priorities 2016. Brüksel: ESPO Publications.
  • Galli, A., Wiedmann, T., Ercin, E., Knoblauch, D., Ewing, B. ve Giljum, S. (2012). Integrating ecological, carbon and water footprint into a “footprint family” of indicators: Definition and role in tracking human pressure on the planet. Journal of Ecological Indicators, 16, 100-112.
  • Goh, M. (2010). Green Ports and Green Shipping: Singapore’s Contribution. Korea: World Ocean Forum Present and Future of the Ocean Industries.
  • Goulielmos, M. A. (2000). European policy on port environmetal protection. Global Nest: The International Journal, 2 (2), 187-197.
  • ISO (2006). ISO 14064. Geneva: International Organization for Standardization.
  • Kim, J., Rahimi, M. ve Newell, J. (2012). Life-cycle emissions from port electrification: A case study of cargo handling tractors at the Port of Los Angeles. International Journal of Sustainable Transportation, 6 (6), 321-337.
  • Koşar Danışman, İ. (2012). Türkiye’de liman çevre yönetimi ile ilgili düzenlemeler. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 4(2), 69-87.
  • Marport (2014). Marport Sağlık Emniyet Çevre Yönetimi Birimi Proje Raporları, İstanbul.
  • T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, (2013). Türkiye İklim Değişikliği 5. Bildirimi. Ankara: T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı.
  • Wiedmann, T. ve Minx, J. (2007). A Definition of Carbon Footprint. C.C. Pertsova (Ed.), Ecological Economics Research Trends, (s. 1-11), New York: Nova Science Publishers.
  • Vujicic, A., Zrnic, N. ve Jerman, B. (2013). Ports sustainability: A life cycle assessment of zero emission cargo handling equipment. Journal of Mechanical Engineering, 59(9), 547-555.
  • Zrnić, N. ve Vujičić, A. (2012). Evaluation of environmental benefits of CHE emerging technologies by using LCA. In: Proceedings of 12th International Material Handling Colloquium IMHRC 2012. Gardanne, France.
  • ESPO (2016a). About ESPO/Ecoports. http://www.ecoports.com/about, Erişim Tarihi: 19.04.2016.
  • Marport (2015). Marport Hakkında.
  • http://www.marport.com.tr/marport_hakkinda/tanitim.html,
  • Erişim Tarihi: 01.03.2016.
  • Resmi Gazete (2015). Sera Gazı Emisyonlarının Takibi Hakkında Yönetmelik. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140517-3.html, Erişim Tarihi: 01.03.2016.
  • T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı (2012). Yeşil Liman Projesi Başvuru Şartları ve Dosya İçeriği.
  • http://www.ubak.gov.tr/BLSM_WIYS/DTGM/tr/documan/20121105_163519_64032_1_64351.pdf, Erişim Tarihi: 01.07.2015
  • T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü (2015). Yeşil liman/Eko Liman Projesi Sektörel Kriterler Dokümanı.https://drive.google.com/file/d/0B9m3Wj3FfmrHTEZoVFBuMmRIMkE/view?pref=2&pli=1, Erişim Tarihi: 10.01.2016.
  • T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü (2016). Yeşil Liman. http://www.denizticareti.gov.tr/, Erişim Tarihi: 10.01.2016.
Year 2016, Volume: 8 , 99 - 166, 27.10.2016
https://doi.org/10.18613/deudfd.98463

Abstract

References

  • Adams, M., Quinonez, P., Pallis, A. A. ve Wakeman, T. H. (2009). Environmental Issues in Port Competitiveness. Canada: Atlantic Gateway Working Paper.
  • Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü (2014). Deniz Ticareti 2013 İstatistikleri Deniz Taşıtları, Denizyolu Taşıma, Teşvik ve Gemi Sanayi İstatistikleri. T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • ESPO (2013). Analysis of Top Environmental Priorities 2013. Brüksel: ESPO Publications.
  • ESPO (2016b). Top Ten Environmental Priorities 2016. Brüksel: ESPO Publications.
  • Galli, A., Wiedmann, T., Ercin, E., Knoblauch, D., Ewing, B. ve Giljum, S. (2012). Integrating ecological, carbon and water footprint into a “footprint family” of indicators: Definition and role in tracking human pressure on the planet. Journal of Ecological Indicators, 16, 100-112.
  • Goh, M. (2010). Green Ports and Green Shipping: Singapore’s Contribution. Korea: World Ocean Forum Present and Future of the Ocean Industries.
  • Goulielmos, M. A. (2000). European policy on port environmetal protection. Global Nest: The International Journal, 2 (2), 187-197.
  • ISO (2006). ISO 14064. Geneva: International Organization for Standardization.
  • Kim, J., Rahimi, M. ve Newell, J. (2012). Life-cycle emissions from port electrification: A case study of cargo handling tractors at the Port of Los Angeles. International Journal of Sustainable Transportation, 6 (6), 321-337.
  • Koşar Danışman, İ. (2012). Türkiye’de liman çevre yönetimi ile ilgili düzenlemeler. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 4(2), 69-87.
  • Marport (2014). Marport Sağlık Emniyet Çevre Yönetimi Birimi Proje Raporları, İstanbul.
  • T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, (2013). Türkiye İklim Değişikliği 5. Bildirimi. Ankara: T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı.
  • Wiedmann, T. ve Minx, J. (2007). A Definition of Carbon Footprint. C.C. Pertsova (Ed.), Ecological Economics Research Trends, (s. 1-11), New York: Nova Science Publishers.
  • Vujicic, A., Zrnic, N. ve Jerman, B. (2013). Ports sustainability: A life cycle assessment of zero emission cargo handling equipment. Journal of Mechanical Engineering, 59(9), 547-555.
  • Zrnić, N. ve Vujičić, A. (2012). Evaluation of environmental benefits of CHE emerging technologies by using LCA. In: Proceedings of 12th International Material Handling Colloquium IMHRC 2012. Gardanne, France.
  • ESPO (2016a). About ESPO/Ecoports. http://www.ecoports.com/about, Erişim Tarihi: 19.04.2016.
  • Marport (2015). Marport Hakkında.
  • http://www.marport.com.tr/marport_hakkinda/tanitim.html,
  • Erişim Tarihi: 01.03.2016.
  • Resmi Gazete (2015). Sera Gazı Emisyonlarının Takibi Hakkında Yönetmelik. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140517-3.html, Erişim Tarihi: 01.03.2016.
  • T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı (2012). Yeşil Liman Projesi Başvuru Şartları ve Dosya İçeriği.
  • http://www.ubak.gov.tr/BLSM_WIYS/DTGM/tr/documan/20121105_163519_64032_1_64351.pdf, Erişim Tarihi: 01.07.2015
  • T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü (2015). Yeşil liman/Eko Liman Projesi Sektörel Kriterler Dokümanı.https://drive.google.com/file/d/0B9m3Wj3FfmrHTEZoVFBuMmRIMkE/view?pref=2&pli=1, Erişim Tarihi: 10.01.2016.
  • T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü (2016). Yeşil Liman. http://www.denizticareti.gov.tr/, Erişim Tarihi: 10.01.2016.
There are 24 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

İlke Koşar Danışman This is me

Gökhan Özalp This is me

Publication Date October 27, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 8

Cite

APA Koşar Danışman, İ., & Özalp, G. (2016). KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 8, 99-166. https://doi.org/10.18613/deudfd.98463
AMA Koşar Danışman İ, Özalp G. KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. October 2016;8:99-166. doi:10.18613/deudfd.98463
Chicago Koşar Danışman, İlke, and Gökhan Özalp. “KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8, October (October 2016): 99-166. https://doi.org/10.18613/deudfd.98463.
EndNote Koşar Danışman İ, Özalp G (October 1, 2016) KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8 99–166.
IEEE İ. Koşar Danışman and G. Özalp, “KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 8, pp. 99–166, 2016, doi: 10.18613/deudfd.98463.
ISNAD Koşar Danışman, İlke - Özalp, Gökhan. “KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 8 (October 2016), 99-166. https://doi.org/10.18613/deudfd.98463.
JAMA Koşar Danışman İ, Özalp G. KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2016;8:99–166.
MLA Koşar Danışman, İlke and Gökhan Özalp. “KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 8, 2016, pp. 99-166, doi:10.18613/deudfd.98463.
Vancouver Koşar Danışman İ, Özalp G. KARBON AYAK İZİNİN AZALTILMASINDA YEŞİL LİMAN UYGULAMASININ ROLÜ: MARPORT ÖRNEĞİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2016;8:99-166.

Articles published in this journal can not be used without referring to the journal. The authors are scientifically for their manuscripts.

Maritime Faculty Journal does not have article processing charges (APCs) or submission charges.

Dokuz Eylul University Publishing House Web Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/


18320  18321 27187

18441  23882 23881  13875  


                                                                   27606  1388013876 27184 27186