BibTex RIS Cite

Bartın Yöresinde Ahşap Tekne Yapımcılığı

Year 2013, Volume: 5 Issue: 1, 23 - 52, 01.03.2013

Abstract

As in every area, the industrial revolution also led to radicalchanges in the field of boat building, and there were major innovations inboat building technology and materials. In this context, from the XIXthcentury onwards, iron and steel framed vessels began to quickly replacewooden boats and ships. However, the building of boats and ship usingwoods does still continue in this century.The region of Bartın is one of the last remaining centres on the coastof Turkey where the building of wooden boats stil continues in a dynamicmanner, with the use of traditional techniques, methods and materials. Thisarticle has been prepared in the light of the information obtained throughKTB-Halk Kültürü Araştırmacısı.field research in the Bartın region, and comprises the analysis of the culturaland traditional dimensions of boat building as a traditional craft.

References

  • ALİŞ, İ.C. (1975). Gemi Atması, Bartın Gazetesi, 2515, 2.
  • AŞÇIOĞLU, E. (1984). Bartın, Bartın: Ticaret ve Sanayi Odası Yayınları
  • AYDIN, Y.A. (2007). Osmanlı Denizciliği (1700-1770), Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • BATMAZ, Ş. (2007). Tersâne-i Âmire’de Gemilerin Denize İndirilme Merasimi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.10, No. 2, ss.157-176.
  • BEYDİZ, M.G. (2008). XVI. Yüzyıldan XIX. Yüzyıla Osmanlı Gemi Tasvirleri, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • BOSTAN, İ. (1992). Osmanlı Bahriye Teşkilatı: XVII. Yüzyılda Tersane-i Amire, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • BOSTAN, İ. (2007). Osmanlılar ve Deniz; Deniz Politikaları, Teşkilat, Gemiler, İstanbul: Küre Yayınları.
  • ÇAKIR, İ.E. (2009). İnebahtı (Lepanto) Savaşı ve Osmanlı Donanmasının Yeniden İnşası Üzerine Bazı Bilgiler, Turkish Studies, Vol. 4, No. 3, pp. 512-521.
  • ÇİLSÜLEYMANOĞLU, S. (Haz.) (1996). Bartın Halk Kültürü, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • ÇOBAN, H. (1995). Ağacın Suyuna Gitmek, Bilim ve Teknik Dergisi, 28 (333), 30-38.
  • ÇOBAN, H. (1999). Kurucaşile’de Ahşap Gemi Yapımcılığı, Geçmişten Bugüne Kurucaşile, Ankara: Önder Matbaası.
  • ELMACI, E. (2007). Bir Liman Kenti Bartın (1830-1923), Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • EVLİYA ÇELEBİ (1998). Evliya Çelebi Seyahatnamesi, 2. Kitap, İstanbul: YKY Yayınları.
  • İHSANOĞLU, E. (1994). Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, İstanbul: IRCICA Yayınları.
  • KAYGIN, B. ve AYTEKİN, A. (2005). Ahşap Tekne Konstrüksiyonu, ZKÜ Bartın Orman Fakültesi Dergisi, Cilt.7, No. 7, ss. 14-23.
  • McGRAIL, S. (2004). Boats of the World, Oxford: Oxford University Press.
  • MISIR, S. (2008). Karadeniz Bölgesi Balıkçı Tekneleri, Sümae Yunus Araştırma Bülteni, Cilt.8, No. 1, ss.13-16.
  • NUTKİ, S. (2011). Kamus-i Bahri/Deniz Sözlüğü (Haz.M.Pultar), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • ÖZDEMİR G. (2010). Osmanlı’da Gemilerin Denize İndirilmesi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.8, No.1, ss.15-36.
  • ÖZDEMİR, Ü. (2003). Kurucaşile İlçesinde Geleneksel Ahşap Tekne Yapımı, Doğu Coğrafya Dergisi, Cilt.11, No.16, ss.193-210.
  • SAMANCIOĞLU, K. (1942). İktisat ve Ticaret Bakımından Bartın, Ankara: Ticaret ve Sanayi Odası Yayınları.
  • TOKSOY, L. (2009). Amasra Tarihine Denizden Bakış, İstanbul: Deniz Kuvvetleri Komutanlığı.
  • YAZICI, H. (1998). Ahşap Tekne Yapımında Kullanılan ve Doğal Olarak Eğri Büyümüş Kestane (Castanea Sativa Mill.) Ağaçlarının Bazı Fiziksel ve Mekaniksel Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, Bartın: Zonguldak Karaelmas Üniversitesi. http://bartin.yerelnet.org.tr/
  • Halk Kültürü Bilgi ve Belge Merkezi: YB2000011, BVB200075, BVB200076, BVB200077, BVB200078, CD2011.0062, CD2011.0064.

Bartın Yöresinde Ahşap Tekne Yapımcılığı

Year 2013, Volume: 5 Issue: 1, 23 - 52, 01.03.2013

Abstract

Endüstri devrimi her alanda olduğu gibi tekne yapımcılığıkonusunda da köklü değişiklikler yaşanmasına neden olmuş, tekne inşateknolojisi ve malzemelerinde de büyük yenilikler meydana getirmiştir. Budoğrultuda XIX. yüzyıldan itibaren ahşap tekne ve gemilerin yerini hızlademir ve çelik gövdeli taşıtlar almaya başlamıştır. Bununla birlikte ahşapmalzemeden tekne ve gemi yapımı, içerisinde yaşadığımız yüzyılda dahisürmektedir.Bartın yöresi, Türkiye kıyılarında ahşap tekne yapımcılığınıngeleneksel teknik, yöntem ve malzemelerle canlı bir şekilde icra edildiği sonmerkezlerdendir. Bu çalışma, Bartın yöresinde gerçekleştirilen alanaraştırmalarında elde edilen bilgiler ışığında hazırlanmış olup geleneksel birmeslek olan tekne yapımcılığının kültürel ve geleneksel boyutlarıyla analiziniiçermektedir.

References

  • ALİŞ, İ.C. (1975). Gemi Atması, Bartın Gazetesi, 2515, 2.
  • AŞÇIOĞLU, E. (1984). Bartın, Bartın: Ticaret ve Sanayi Odası Yayınları
  • AYDIN, Y.A. (2007). Osmanlı Denizciliği (1700-1770), Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • BATMAZ, Ş. (2007). Tersâne-i Âmire’de Gemilerin Denize İndirilme Merasimi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.10, No. 2, ss.157-176.
  • BEYDİZ, M.G. (2008). XVI. Yüzyıldan XIX. Yüzyıla Osmanlı Gemi Tasvirleri, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • BOSTAN, İ. (1992). Osmanlı Bahriye Teşkilatı: XVII. Yüzyılda Tersane-i Amire, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • BOSTAN, İ. (2007). Osmanlılar ve Deniz; Deniz Politikaları, Teşkilat, Gemiler, İstanbul: Küre Yayınları.
  • ÇAKIR, İ.E. (2009). İnebahtı (Lepanto) Savaşı ve Osmanlı Donanmasının Yeniden İnşası Üzerine Bazı Bilgiler, Turkish Studies, Vol. 4, No. 3, pp. 512-521.
  • ÇİLSÜLEYMANOĞLU, S. (Haz.) (1996). Bartın Halk Kültürü, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • ÇOBAN, H. (1995). Ağacın Suyuna Gitmek, Bilim ve Teknik Dergisi, 28 (333), 30-38.
  • ÇOBAN, H. (1999). Kurucaşile’de Ahşap Gemi Yapımcılığı, Geçmişten Bugüne Kurucaşile, Ankara: Önder Matbaası.
  • ELMACI, E. (2007). Bir Liman Kenti Bartın (1830-1923), Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • EVLİYA ÇELEBİ (1998). Evliya Çelebi Seyahatnamesi, 2. Kitap, İstanbul: YKY Yayınları.
  • İHSANOĞLU, E. (1994). Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, İstanbul: IRCICA Yayınları.
  • KAYGIN, B. ve AYTEKİN, A. (2005). Ahşap Tekne Konstrüksiyonu, ZKÜ Bartın Orman Fakültesi Dergisi, Cilt.7, No. 7, ss. 14-23.
  • McGRAIL, S. (2004). Boats of the World, Oxford: Oxford University Press.
  • MISIR, S. (2008). Karadeniz Bölgesi Balıkçı Tekneleri, Sümae Yunus Araştırma Bülteni, Cilt.8, No. 1, ss.13-16.
  • NUTKİ, S. (2011). Kamus-i Bahri/Deniz Sözlüğü (Haz.M.Pultar), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • ÖZDEMİR G. (2010). Osmanlı’da Gemilerin Denize İndirilmesi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.8, No.1, ss.15-36.
  • ÖZDEMİR, Ü. (2003). Kurucaşile İlçesinde Geleneksel Ahşap Tekne Yapımı, Doğu Coğrafya Dergisi, Cilt.11, No.16, ss.193-210.
  • SAMANCIOĞLU, K. (1942). İktisat ve Ticaret Bakımından Bartın, Ankara: Ticaret ve Sanayi Odası Yayınları.
  • TOKSOY, L. (2009). Amasra Tarihine Denizden Bakış, İstanbul: Deniz Kuvvetleri Komutanlığı.
  • YAZICI, H. (1998). Ahşap Tekne Yapımında Kullanılan ve Doğal Olarak Eğri Büyümüş Kestane (Castanea Sativa Mill.) Ağaçlarının Bazı Fiziksel ve Mekaniksel Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi, Bartın: Zonguldak Karaelmas Üniversitesi. http://bartin.yerelnet.org.tr/
  • Halk Kültürü Bilgi ve Belge Merkezi: YB2000011, BVB200075, BVB200076, BVB200077, BVB200078, CD2011.0062, CD2011.0064.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mahmut Davulcu

Publication Date March 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Davulcu, M. (2013). Bartın Yöresinde Ahşap Tekne Yapımcılığı. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 5(1), 23-52.
AMA Davulcu M. Bartın Yöresinde Ahşap Tekne Yapımcılığı. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. March 2013;5(1):23-52.
Chicago Davulcu, Mahmut. “Bartın Yöresinde Ahşap Tekne Yapımcılığı”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 5, no. 1 (March 2013): 23-52.
EndNote Davulcu M (March 1, 2013) Bartın Yöresinde Ahşap Tekne Yapımcılığı. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 5 1 23–52.
IEEE M. Davulcu, “Bartın Yöresinde Ahşap Tekne Yapımcılığı”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 1, pp. 23–52, 2013.
ISNAD Davulcu, Mahmut. “Bartın Yöresinde Ahşap Tekne Yapımcılığı”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 5/1 (March 2013), 23-52.
JAMA Davulcu M. Bartın Yöresinde Ahşap Tekne Yapımcılığı. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2013;5:23–52.
MLA Davulcu, Mahmut. “Bartın Yöresinde Ahşap Tekne Yapımcılığı”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 1, 2013, pp. 23-52.
Vancouver Davulcu M. Bartın Yöresinde Ahşap Tekne Yapımcılığı. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2013;5(1):23-52.

Articles published in this journal can not be used without referring to the journal. The authors are scientifically for their manuscripts.

Maritime Faculty Journal does not have article processing charges (APCs) or submission charges.

Dokuz Eylul University Publishing House Web Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/


18320  18321 27187

18441  23882 23881  13875  


                                      27606  1388013876 27184 27186