BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 7 Sayı: 1, 21 - 38, 03.11.2015
https://doi.org/10.18613/deudfd.87984

Öz

Turkish Straits have great importance in marine transportation because of their geographical positions. This project contains marine accidents encountered at the Çanakkale Strait in years between 2004-2014, analysis of accidents and their statistical information. Offering suggestions about prevention of marine accidents that may be encountered at the Çanakkale Strait is aimed in this project by using statistical information obtained from accident analysis. Accident information taken from AAKKM’s (Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi - Main Search and Rescue Coordination Center) web site is analyzed according to accident causes, accident types, vessel types and vessel flags also sectors in Çanakkale Strait and distribution by months and results of analysis are put into graphics. Areas where accidents happened frequently are appointed by fixing accident positions which are in the Marmara Sea Turkey Çanakkale Strait Chart scaled in 1:75.000 and numbered as TR 212. The analysis reveals that, "Dry Bulk Carrier (including General Cargo)" is the most common vessel type and "Grounding" is the most common accident type in cases. In addition, "Sector Nara" came into prominence according to distribution by sectors. There are no leading months according to distribution by months and number of accidents in months is close to one another. Finally, recommendations regarding prevention of accidents are given through evaluating the results of the analysis

Kaynakça

  • AAKKM (Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi). (2014)
  • Kaza/Olay İstatistikleri. http://atlantis.udhb.gov.tr/denizkaza/yayin/
  • aakb_bolsonuc.asp?BOLGE=%C7ANAKKALE&Submit=ARA., Erişim
  • Tarihi: 13.04.2014.
  • ASYALI, E. (2014) Dünyada Deniz Kazaları İnceleme Kurulları
  • Uygulamaları, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Deniz
  • Kazalarını Araştırma ve İnceleme Çalıştayı, 18-19 Ocak 2014, Antalya.
  • BAŞAR, E. (2010) Investigation into Marine Traffic and a Risky Area in
  • The Turkish Straits System: Çanakkale Strait, Transport, Vol.25,No.1,
  • pp. 5-11.
  • BAYAR, N., OZUM, S. ve YILMAZ, H. (2008) Analysis of Accidents in
  • Istanbul Strait, Proceedings of IMLA International Maritime Lecturers
  • Association 16th Conference on MET, 14 - 17 October 2008, Izmir.
  • ECE, N. J. (2005) İstanbul Boğazı’ndaki Deniz Kazalarının Seyir ve
  • Çevre Güvenliği Açısından Analizi ve Zararsız Geçiş Koşullarında
  • Değerlendirilmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Fen
  • Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • IMO (International Maritime Organization) (2014) Our Work. Safe,
  • Secure and Efficient Shipping On Clean Oceans,
  • http://www.imo.org/OURWORK/Pages/Home.aspx, Erişim Tarihi:
  • 05.2014.
  • KAIK (Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu). (2014)
  • Kurumsal/Hakkımızda,
  • http://www.ubak.gov.tr/BLSM_WIYS/KAIK/tr/HTML/20130801_15335
  • _76347_1_64.html. Erişim Tarihi: 08.05.2014.
  • KEGM (Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü). (2014) Turkish Straits Vessel
  • Traffic Service User's Guide, http://www.turkishstraits.com/f/ug_tr.pdf,
  • Erişim Tarihi: 08.05.2014.
  • KIZKAPAN, T. (2010) Kıyı Alanlarında Gemi Emniyet Yönetimi ve
  • Deniz Kazaları Analizi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz
  • Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • MAIIF (Marine Accident Investigators' International Forum) (2014)
  • Home Page, http://maiif.org, Erişim Tarihi: 08.05.2014
  • PİRALİOĞLU, A. (2014) Deniz Kaza İncelemelerinin Teknik ve Hukuki
  • Boyutu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Deniz Kazalarını
  • Araştırma ve İnceleme Çalıştayı, 18-19 Ocak 2014, Antalya.
  • TATLISULUOĞLU, A. (2008) Çanakkale Boğazı Deniz Kazaları ve
  • Çevreye Olan Etkileri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul
  • Üniversitesi Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü.
  • UDHB (Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı) (2014) Deniz
  • Kazalarını Araştırma ve İnceleme Taslak Yönetmeliği,
  • http://www.ubak.gov.tr/BLSM_WIYS/KAIK/tr/Mevzuat/Ulusal/2013121
  • _112128_76347_1_76648.pdf. Erişim Tarihi: 13.04.2014.
  • UKHO (United Kingdom Hydrographic Office) (2013) NP 24 Black Sea
  • Pilot and Sea of Azov Pilot 4th Edition.

ÇANAKKALE BOĞAZINDA 2004-2014 YILLARI ARASINDA GERÇEKLEŞEN DENİZ KAZALARININ ANALİZİ VE KAZALARIN ÖNLENMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER

Yıl 2015, Cilt: 7 Sayı: 1, 21 - 38, 03.11.2015
https://doi.org/10.18613/deudfd.87984

Öz

Türk Boğazları coğrafi konumları dolayısıyla, deniz ulaştırmasında büyük öneme sahiptir. Bu çalışma Çanakkale Boğazı'nda 2004-2014 yılları arasında gerçekleşen deniz kazalarının analizlerini ve istatistikî verilerini içermektedir. Bu çalışmayla söz konusu deniz kazalarının analizi yapılarak elde edilen istatistikî verilerin kullanılmasıyla Çanakkale Boğazı'nda oluşabilecek kazaların önlenmesine yönelik önerilerin sunulması amaçlanmıştır. Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi'nden (AAKKM) elde edilen kaza verileri; kaza nedenlerine, kaza türüne, gemi türüne ve gemi bayrağına göre ayrıca Çanakkale Boğazı Sektörlerine ve aylara göre dağılım yönünden analiz edilmiş ve elde edilen sonuçlar grafiklere aktarılmıştır. Marmara Denizi Türkiye Çanakkale Boğazı 1: 75.000 ölçekli TR 212 nolu haritasına mevkileri harita sınırları içinde olan kazalar işlenerek kazaların yoğun olduğu bölgeler saptanmıştır. Analizlerin sonucunda kazaların en çok yaşandığı gemi tipi "Kuru Yük (Genel Kargo dâhil)", en sık görülen kaza tipi "Karaya Oturma"dır. Ayrıca sektörlere göre dağılımda "Sektör Nara" ön plana çıkmaktadır. Aylara göre dağılımda ise bariz bir şekilde öne çıkan bir ay bulunmayıp kaza sayıları birbirine yakın dağılmıştır. Son olarak, yapılan analizlerin sonuçları değerlendirilerek kazaları önlemeye yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • AAKKM (Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi). (2014)
  • Kaza/Olay İstatistikleri. http://atlantis.udhb.gov.tr/denizkaza/yayin/
  • aakb_bolsonuc.asp?BOLGE=%C7ANAKKALE&Submit=ARA., Erişim
  • Tarihi: 13.04.2014.
  • ASYALI, E. (2014) Dünyada Deniz Kazaları İnceleme Kurulları
  • Uygulamaları, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Deniz
  • Kazalarını Araştırma ve İnceleme Çalıştayı, 18-19 Ocak 2014, Antalya.
  • BAŞAR, E. (2010) Investigation into Marine Traffic and a Risky Area in
  • The Turkish Straits System: Çanakkale Strait, Transport, Vol.25,No.1,
  • pp. 5-11.
  • BAYAR, N., OZUM, S. ve YILMAZ, H. (2008) Analysis of Accidents in
  • Istanbul Strait, Proceedings of IMLA International Maritime Lecturers
  • Association 16th Conference on MET, 14 - 17 October 2008, Izmir.
  • ECE, N. J. (2005) İstanbul Boğazı’ndaki Deniz Kazalarının Seyir ve
  • Çevre Güvenliği Açısından Analizi ve Zararsız Geçiş Koşullarında
  • Değerlendirilmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Fen
  • Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • IMO (International Maritime Organization) (2014) Our Work. Safe,
  • Secure and Efficient Shipping On Clean Oceans,
  • http://www.imo.org/OURWORK/Pages/Home.aspx, Erişim Tarihi:
  • 05.2014.
  • KAIK (Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu). (2014)
  • Kurumsal/Hakkımızda,
  • http://www.ubak.gov.tr/BLSM_WIYS/KAIK/tr/HTML/20130801_15335
  • _76347_1_64.html. Erişim Tarihi: 08.05.2014.
  • KEGM (Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü). (2014) Turkish Straits Vessel
  • Traffic Service User's Guide, http://www.turkishstraits.com/f/ug_tr.pdf,
  • Erişim Tarihi: 08.05.2014.
  • KIZKAPAN, T. (2010) Kıyı Alanlarında Gemi Emniyet Yönetimi ve
  • Deniz Kazaları Analizi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dokuz
  • Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • MAIIF (Marine Accident Investigators' International Forum) (2014)
  • Home Page, http://maiif.org, Erişim Tarihi: 08.05.2014
  • PİRALİOĞLU, A. (2014) Deniz Kaza İncelemelerinin Teknik ve Hukuki
  • Boyutu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Deniz Kazalarını
  • Araştırma ve İnceleme Çalıştayı, 18-19 Ocak 2014, Antalya.
  • TATLISULUOĞLU, A. (2008) Çanakkale Boğazı Deniz Kazaları ve
  • Çevreye Olan Etkileri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul
  • Üniversitesi Deniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü.
  • UDHB (Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı) (2014) Deniz
  • Kazalarını Araştırma ve İnceleme Taslak Yönetmeliği,
  • http://www.ubak.gov.tr/BLSM_WIYS/KAIK/tr/Mevzuat/Ulusal/2013121
  • _112128_76347_1_76648.pdf. Erişim Tarihi: 13.04.2014.
  • UKHO (United Kingdom Hydrographic Office) (2013) NP 24 Black Sea
  • Pilot and Sea of Azov Pilot 4th Edition.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Barış Kuleyin

Hakan Aytekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kuleyin, B., & Aytekin, H. (2015). ÇANAKKALE BOĞAZINDA 2004-2014 YILLARI ARASINDA GERÇEKLEŞEN DENİZ KAZALARININ ANALİZİ VE KAZALARIN ÖNLENMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 7(1), 21-38. https://doi.org/10.18613/deudfd.87984
AMA Kuleyin B, Aytekin H. ÇANAKKALE BOĞAZINDA 2004-2014 YILLARI ARASINDA GERÇEKLEŞEN DENİZ KAZALARININ ANALİZİ VE KAZALARIN ÖNLENMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. Kasım 2015;7(1):21-38. doi:10.18613/deudfd.87984
Chicago Kuleyin, Barış, ve Hakan Aytekin. “ÇANAKKALE BOĞAZINDA 2004-2014 YILLARI ARASINDA GERÇEKLEŞEN DENİZ KAZALARININ ANALİZİ VE KAZALARIN ÖNLENMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 7, sy. 1 (Kasım 2015): 21-38. https://doi.org/10.18613/deudfd.87984.
EndNote Kuleyin B, Aytekin H (01 Kasım 2015) ÇANAKKALE BOĞAZINDA 2004-2014 YILLARI ARASINDA GERÇEKLEŞEN DENİZ KAZALARININ ANALİZİ VE KAZALARIN ÖNLENMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 7 1 21–38.
IEEE B. Kuleyin ve H. Aytekin, “ÇANAKKALE BOĞAZINDA 2004-2014 YILLARI ARASINDA GERÇEKLEŞEN DENİZ KAZALARININ ANALİZİ VE KAZALARIN ÖNLENMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 1, ss. 21–38, 2015, doi: 10.18613/deudfd.87984.
ISNAD Kuleyin, Barış - Aytekin, Hakan. “ÇANAKKALE BOĞAZINDA 2004-2014 YILLARI ARASINDA GERÇEKLEŞEN DENİZ KAZALARININ ANALİZİ VE KAZALARIN ÖNLENMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 7/1 (Kasım 2015), 21-38. https://doi.org/10.18613/deudfd.87984.
JAMA Kuleyin B, Aytekin H. ÇANAKKALE BOĞAZINDA 2004-2014 YILLARI ARASINDA GERÇEKLEŞEN DENİZ KAZALARININ ANALİZİ VE KAZALARIN ÖNLENMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2015;7:21–38.
MLA Kuleyin, Barış ve Hakan Aytekin. “ÇANAKKALE BOĞAZINDA 2004-2014 YILLARI ARASINDA GERÇEKLEŞEN DENİZ KAZALARININ ANALİZİ VE KAZALARIN ÖNLENMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 1, 2015, ss. 21-38, doi:10.18613/deudfd.87984.
Vancouver Kuleyin B, Aytekin H. ÇANAKKALE BOĞAZINDA 2004-2014 YILLARI ARASINDA GERÇEKLEŞEN DENİZ KAZALARININ ANALİZİ VE KAZALARIN ÖNLENMESİNE YÖNELİK ÖNERİLER. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2015;7(1):21-38.

Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz

Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.

Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts


download    download   download

                                               18441     23882   23881      13875                                                                     27606  13880 13876  27184   download