Bu makalede Theodor Adorno’nun “George-Hofmannsthal Mektuplaşması” denemesi incelenmekte ve Adorno’nun yapıtlarında edebiyat sosyolojisi ile estetik kuram arasındaki bağlantı ele alınmaktadır. Stefan George’nin şiirleri Adorno’nun felsefesinde önemli bir yer tutmaktadır, fakat bu mektuplaşmalara dair denemesinde “Lirik Şiir ve Toplum Üzerine” gibi denemelerinden farklı olarak Stefan George ve Hugo von Hofmannsthal’ın toplumsal ve politik konumlarının sosyolojik analizine de ağırlık vermektedir. Bu nedenle “George-Hofmannsthal Mektuplaşmaları” Adorno’nun daha sonra Estetik Kuram’da ortaya koyduğu kuramsal çerçeveyi nasıl iki sembolist şairin eserleri ve hayatlarından soyutlayarak biçimlendirdiğini ortaya koymakta, Adorno’nun sosyal eleştiri ve estetik otonominin iç içe geçtiği metodolojisini aydınlatmaktadır.
In this article I analyze Theodor Adorno’s essay “The George-Hofmannsthal Correspondence” to investigate the relationship between sociology of literature and aesthetic theory in Adorno’s works. While Stefan George’s poetry holds a significant place in Adorno’s philosophy, his essay on the correspondence differs from his other works on symbolism such as “On Lyric Poetry and Society," since it places heavy emphasis on the sociological analysis of the social and political positions of Stefan George and Hugo von Hofmannsthal. As such, “The George-Hofmannsthal Correspondence” displays the way in which Adorno abstracts his later theoretical framework in Aesthetic Theory from the work and life of the two symbolist poets. The essay’s oscillation between sociology and aesthetic theory, I argue, illuminates Adorno’s complex methodology in its entanglement of social critique and aesthetic autonomy.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2021 |
Submission Date | January 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |