Writer and director Martin McDonagh's movie "The Banshees of Inisherin" set in rural Ireland tells more than a middle-aged man’s existential crisis as the writer-director introduces a critical viewpoint on Irish history. In this context, the Irish Civil War of the 1920s, as well as the violent and masculine character of Irish nationalism evolving in reply to English colonialism, are historical issues that need to be well-known in order to understand McDonagh's political messages. The script, which is based on Colm and Pádraic's friendship ending abruptly, draws a very personal story to a national and collective level with its historical background and adds an allegorical meaning to the story. Mrs. McCormack’s character, who plays the role of a banshee, and her relationship with the myth of Mother Ireland, which has left its mark on the Irish intellectual world, reveals McDonagh's critical attitude towards the narrative of masculinity that dominates Irish nationalism while the film questions who the real banshees are. This article argues that McDonagh treats the Irish Civil War as a critique of masculinity, and draws connections between McDonagh's work and the works of 20th-century Irish literary figures such as Synge and Joyce who paved the way for this critical approach.
Yazar ve yönetmen Martin McDonagh’ın İrlanda taşrasında geçen “The Banshees of Inisherin” filmi orta yaşlı bir adamın varoluşsal krizinden çok daha fazlasını izleyicilere sunuyor ve McDonagh biten bir dostluk üzerinden İrlanda tarihine eleştirel bir bakış açısı getiriyor. Bu bağlamda, 1920’li yıllara damga vuran İrlanda İç Savaşı ve İrlanda’nın İngiliz sömürgeciliğine cevaben geliştirdiği, şiddetle şekillenen milliyetçiliğinin eril karakteri, McDonagh’ın siyasi mesajlarını anlamak için iyi bilinmesi gereken çetrefilli meseleler olarak ön plana çıkıyor. Colm ve Pádraic’in aniden biten arkadaşlığı üzerine kurulu senaryo, tarihi arka planıyla, oldukça kişisel bir hikâyeyi ulusal ve kolektif bir düzleme çekerek, filme alegorik bir anlam katıyor. Filmde banshee rolünü yerine getirerek, ölüm çığırtkanlığı yapan Bayan McCormack karakteri ve bu karakterin İrlanda düşün dünyasına damgasını vurmuş İrlanda Ana mitiyle olan ilişkisi, McDonagh’ın İrlanda milliyetçiliğindeki hâkim erkeklik anlatısına eleştirel tavrını ortaya koyuyor ve film, ölüm perilerinin aslında kim olduğunu sorguluyor. Bu makale McDonagh’ın İrlanda İç Savaşını, bir erkeklik eleştirisi olarak ele aldığını iddia ederken, Synge ve Joyce gibi İrlanda tarihine eleştirel yaklaşımın önünü açan 20. yüzyıl İrlandalı yazarlarla, McDonagh eserleri arasındaki bağlantıyı ortaya koymayı amaçlıyor.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2023 |
Submission Date | July 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 2 |