administrative structure and in broader processes of social transformation. The educational mechanism established by this class shaped not only individual career trajectories but also the institutional capacity of the state. In the Ottoman educational system, elites trained through the Enderun and cadres educated within the madrasa network occupied central positions in both governance and scholarly production. While the Enderun operated under the direct patronage and financial support of the sultan, madrasas and primary schools were sustained through the waqf system. Waqfs financed educational institutions, thereby ensuring the sustainability of the educational infrastructure. Deeds of waqf (waqfiyes) constitute critical sources that illuminate the financial and administrative dimensions of this process, offering valuable insights into the functioning of the Ottoman educational system. Within this framework, cash waqfs, as a distinctive component of the waqf system, made significant contributions to education. These waqfs introduced flexibility into the structure by utilizing movable capital in addition to immovable property. Cash waqfs played a key role in ensuring the continuity of the madrasa system by financing a wide range of needs from the construction and maintenance of madrasas to the salaries of mudarris and student stipends. This study examines the financial support provided by cash waqfs to the madrasa system in 18th-century Rumelia, drawing on waqfiyes and archival sources to provide a comprehensive analysis.
Osmanlı ilmiye sınıfı, devletin idarî yapısının teşekkülü ve toplumsal dönüşümde kritik bir rol üstlenmiştir. Bu sınıfın teşkil ettiği eğitim mekanizması, yalnızca kişisel kariyer yollarını değil, aynı zamanda devletin kurumsal kapasitesini de şekillendirmiştir. Osmanlı eğitim sisteminde, Enderun’da özel eğitimden geçen seçkin şahıslar ile medrese sistemi içinde yetişen kadrolar, yönetim ve ilmî faaliyetlerde belirleyici konumda olmuştur. Enderun, padişahın doğrudan himayesinde ve finansal desteğiyle faaliyet gösterirken, medreseler ve mektepler vakıf müessesesi aracılığıyla sürdürülmüştür. Vakıflar, eğitim kurumlarını finanse etmiş, böylece eğitim sisteminin sürdürülebilirliğini sağlamıştır. Vakfiyeler, bu sürecin finansal ve idari boyutlarını detaylandıran önemli kaynaklar olup, Osmanlı eğitim sisteminin işleyişine dair kritik veriler sunmaktadır. Bu bağlamda, vakıf sisteminin önemli bir bileşeni olan para vakıfları, eğitim alanında dikkate değer katkılar sunmuş ve yalnızca taşınmaz mülklerle değil, menkul sermaye ile de vakıf yapısına esneklik kazandırmıştır. Para vakıfları, medrese sisteminin sürekliliğini sağlamış, medreselerin inşa ve iaşesinden, müderrislerin maaşlarına ve öğrenci burslarına kadar geniş bir finansal desteği mümkün kılmıştır. Bu çalışmada, 18. yüzyılda Rumeli’de tesis edilen para vakıflarının medrese sistemine sağladığı finansal destek, vakfiye belgeleri üzerinden incelenerek analiz edilecektir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | History of Ottoman Education |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 23, 2025 |
| Publication Date | October 26, 2025 |
| Submission Date | January 12, 2025 |
| Acceptance Date | March 21, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |