Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 12 Issue: 2, 918 - 933
https://doi.org/10.69878/deuefad.1691467

Abstract

References

  • Annas, Julia. An Introduction to Plato’s Republic. Oxford University Press, 1981.
  • Aquinas, T. (2010). Summa Theologica (S. Babür, Çev.). Kabalcı Yayınları.
  • Aristotle. (1998). Nikomakhos’a Etik. (S. Babür, Çev.). Ayraç Yayınevi.
  • Aristotle. (1998). Politics, (Translated by H. Rackham), Harvard University Pres.
  • Aristotle. (2000). Politika (5. Baskı). (M. Tunçay, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Augustine. (2012). Tanrı Devleti. (A. Kurnaz, Çev.). İş Bankası Yayınları.
  • Cadwalladr, C. (2018, 18 Mart). The Cambridge Analytica Files. The Guardian. https://www.theguardian.com/news/series/cambridge-analytica-files
  • Kant, I. (1991). Pratik Aklın Eleştirisi (İ. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kant, I. (2002). Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi (İ. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Machiavelli, N. (1998). Prens (B. B. Özipek, Çev.). Alfa Yayınları.
  • Mudde, C. (2004). The Populist Zeitgeist. Government and Opposition, 39(4), 541–563. https://doi.org/10.1111/j.1477-7053.2004.00135.x
  • Plato. (1993). Devlet (H. Eyüboğlu ve M. A. Cimcoz, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Plato. (2007). Yasalar (C. Şentuna ve S. Babür, Çev.). Kabalcı Yayınevi.
  • Popper, Karl. The Open Society and Its Enemies, Volume I: The Spell of Plato. Routledge, 1945.
  • Rawls, J. (1971). A Theory of Justice. Harvard University Press.
  • Transparency International. (2021). Corruption Perceptions İndex 2021: Global analysis and trends. https://www.transparency.org
  • United Nations Environment Programme. (2020). Global Environment Outlook 6: Summary for Policymakers. UNEP.

SİYASET KÜLTÜRÜNDE ETİĞİN YERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2025, Volume: 12 Issue: 2, 918 - 933
https://doi.org/10.69878/deuefad.1691467

Abstract

ÖZ
Siyasal alan, toplumsal düzenin sağlanması ve kamusal yararın gözetilmesi amacıyla gelişmiştir. Ancak, bu alanın sürdürülebilirliği ve toplumsal güvenin tesisinde etik değerlerin rolü tarih boyunca tartışmalı olmuştur. Siyaset kültürü, bir toplumun siyasal değerlerini, normlarını ve liderlere yaklaşımını şekillendiren bir çerçeve sunar. Bu kültürün etik temellere dayanması, demokratik ilkelerin korunması ve siyasal aktörlerin hesap verebilirliği açısından kritik öneme sahiptir. Bu çalışma, siyaset kültüründe etik ilkelerin yerini tarihsel bir perspektifle ele almayı amaçlamaktadır. Çalışmanın ilk bölümde, siyaset kültürünün tanımı ve etiğin tarihsel bağlamı ele alınmaktadır. İkinci bölümde ise modern siyasette etik ilkelerin uygulanabilirliği, popülizm, medya etkisi ve toplumsal kutuplaşma bağlamında analiz edilmektedir. Çalışmanın sonucu olarak siyaset kültürüne etik değerlerin entegrasyonuna yönelik öneriler sunulmaktadır.

References

  • Annas, Julia. An Introduction to Plato’s Republic. Oxford University Press, 1981.
  • Aquinas, T. (2010). Summa Theologica (S. Babür, Çev.). Kabalcı Yayınları.
  • Aristotle. (1998). Nikomakhos’a Etik. (S. Babür, Çev.). Ayraç Yayınevi.
  • Aristotle. (1998). Politics, (Translated by H. Rackham), Harvard University Pres.
  • Aristotle. (2000). Politika (5. Baskı). (M. Tunçay, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Augustine. (2012). Tanrı Devleti. (A. Kurnaz, Çev.). İş Bankası Yayınları.
  • Cadwalladr, C. (2018, 18 Mart). The Cambridge Analytica Files. The Guardian. https://www.theguardian.com/news/series/cambridge-analytica-files
  • Kant, I. (1991). Pratik Aklın Eleştirisi (İ. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kant, I. (2002). Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi (İ. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Machiavelli, N. (1998). Prens (B. B. Özipek, Çev.). Alfa Yayınları.
  • Mudde, C. (2004). The Populist Zeitgeist. Government and Opposition, 39(4), 541–563. https://doi.org/10.1111/j.1477-7053.2004.00135.x
  • Plato. (1993). Devlet (H. Eyüboğlu ve M. A. Cimcoz, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Plato. (2007). Yasalar (C. Şentuna ve S. Babür, Çev.). Kabalcı Yayınevi.
  • Popper, Karl. The Open Society and Its Enemies, Volume I: The Spell of Plato. Routledge, 1945.
  • Rawls, J. (1971). A Theory of Justice. Harvard University Press.
  • Transparency International. (2021). Corruption Perceptions İndex 2021: Global analysis and trends. https://www.transparency.org
  • United Nations Environment Programme. (2020). Global Environment Outlook 6: Summary for Policymakers. UNEP.

AN ANALYSIS OF THE ROLE OF ETHICS IN POLITICAL CULTURE

Year 2025, Volume: 12 Issue: 2, 918 - 933
https://doi.org/10.69878/deuefad.1691467

Abstract

ABSTRACT
The political sphere has developed to ensure social order and safeguard public welfare. However, the role of ethical values in sustaining this domain and establishing social trust has been a matter of debate throughout history. Political culture provides a framework that shapes a society's political values, norms, and attitudes towards leaders. Grounding this culture in ethical principles is crucial for upholding democratic ideals and ensuring the accountability of political actors. This study aims to examine the place of ethical principles in political culture from a historical perspective. The first section addresses the definition of political culture and the historical context of ethics in this realm. The second section analyzes the applicability of ethical principles in modern politics, focusing on populism, media influence, and social polarization. The study concludes by offering recommendations for integrating ethical values into political culture.

References

  • Annas, Julia. An Introduction to Plato’s Republic. Oxford University Press, 1981.
  • Aquinas, T. (2010). Summa Theologica (S. Babür, Çev.). Kabalcı Yayınları.
  • Aristotle. (1998). Nikomakhos’a Etik. (S. Babür, Çev.). Ayraç Yayınevi.
  • Aristotle. (1998). Politics, (Translated by H. Rackham), Harvard University Pres.
  • Aristotle. (2000). Politika (5. Baskı). (M. Tunçay, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Augustine. (2012). Tanrı Devleti. (A. Kurnaz, Çev.). İş Bankası Yayınları.
  • Cadwalladr, C. (2018, 18 Mart). The Cambridge Analytica Files. The Guardian. https://www.theguardian.com/news/series/cambridge-analytica-files
  • Kant, I. (1991). Pratik Aklın Eleştirisi (İ. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kant, I. (2002). Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi (İ. Kuçuradi, Çev.). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Machiavelli, N. (1998). Prens (B. B. Özipek, Çev.). Alfa Yayınları.
  • Mudde, C. (2004). The Populist Zeitgeist. Government and Opposition, 39(4), 541–563. https://doi.org/10.1111/j.1477-7053.2004.00135.x
  • Plato. (1993). Devlet (H. Eyüboğlu ve M. A. Cimcoz, Çev.). Remzi Kitabevi.
  • Plato. (2007). Yasalar (C. Şentuna ve S. Babür, Çev.). Kabalcı Yayınevi.
  • Popper, Karl. The Open Society and Its Enemies, Volume I: The Spell of Plato. Routledge, 1945.
  • Rawls, J. (1971). A Theory of Justice. Harvard University Press.
  • Transparency International. (2021). Corruption Perceptions İndex 2021: Global analysis and trends. https://www.transparency.org
  • United Nations Environment Programme. (2020). Global Environment Outlook 6: Summary for Policymakers. UNEP.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Ethics
Journal Section Articles
Authors

Feysel Taşçıer 0000-0001-5206-475X

Early Pub Date October 23, 2025
Publication Date October 26, 2025
Submission Date May 4, 2025
Acceptance Date September 3, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Taşçıer, F. (2025). SİYASET KÜLTÜRÜNDE ETİĞİN YERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 12(2), 918-933. https://doi.org/10.69878/deuefad.1691467
AMA Taşçıer F. SİYASET KÜLTÜRÜNDE ETİĞİN YERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. October 2025;12(2):918-933. doi:10.69878/deuefad.1691467
Chicago Taşçıer, Feysel. “SİYASET KÜLTÜRÜNDE ETİĞİN YERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 12, no. 2 (October 2025): 918-33. https://doi.org/10.69878/deuefad.1691467.
EndNote Taşçıer F (October 1, 2025) SİYASET KÜLTÜRÜNDE ETİĞİN YERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 12 2 918–933.
IEEE F. Taşçıer, “SİYASET KÜLTÜRÜNDE ETİĞİN YERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”, Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, vol. 12, no. 2, pp. 918–933, 2025, doi: 10.69878/deuefad.1691467.
ISNAD Taşçıer, Feysel. “SİYASET KÜLTÜRÜNDE ETİĞİN YERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 12/2 (October2025), 918-933. https://doi.org/10.69878/deuefad.1691467.
JAMA Taşçıer F. SİYASET KÜLTÜRÜNDE ETİĞİN YERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2025;12:918–933.
MLA Taşçıer, Feysel. “SİYASET KÜLTÜRÜNDE ETİĞİN YERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, vol. 12, no. 2, 2025, pp. 918-33, doi:10.69878/deuefad.1691467.
Vancouver Taşçıer F. SİYASET KÜLTÜRÜNDE ETİĞİN YERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2025;12(2):918-33.