Amaç: Araştırma çalışan hemşirelerin etik karar verebilme düzeyleri ile profesyonel benlik kavramları arasındaki ilişkinin incelenmesi
amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişkisel olarak yapılan araştırmanın örneklemini bir üniversite hastanesinde çalışan 358
hemşire oluşturmuştur. Veriler, Sosyodemografik Bilgi Formu, Hemşirelerde Profesyonel Benlik Kavramı Ölçeği ve “Hemşirelik Etik İkilem
Testi ile toplanmıştır. Bulgular: Hemşirelerin profesyonel benlik kavramı ölçeği genel puan ortalaması 111.22±12.58, mesleki memnuniyet
alt grup puan ortalaması 13.17±3.37, mesleki yetkinlik alt grup puan ortalaması 22.64±3.13, mesleki tutum ve beceri alt grup puan ortalaması
75.31±8.46 olarak saptanmıştır. Ayrıca, hemşirelerin etik ikilem testi ilkesel düşünme puan ortalaması 49.44±6.28, pratik düşünme puan
ortalaması 18.17±3.80 ve aşinalık puan ortalaması 15.05±4.14’dür. Hemşirelerin profesyonel benlikleri ile ilkesel düşünme düzeyleri
arasında pozitif yönde anlamlı zayıf bir ilişki (r=0.19, p<0.01) saptanırken, aşinalık düzeyleri ile negatif yönde anlamlı zayıf bir ilişki (r=-
0.19, p<0.01) saptanmıştır. Sonuç ve Öneriler: Hemşireler karşılaşmış oldukları etik sorunlar karşısında çoğunlukla etik ilkeleri dikkate
alarak düşünmekle birlikte, etik karar verirken çevresel faktörlerden de etkilenmektedirler. Hemşirelerin özellikle mesleki tutum ve beceri
düzeyleri etik karar verme süreçleri ile ilişkilidir. Bu bağlamda hemşirelerin profesyonel benlik kavramlarının geliştirilmesinin etik karar
verme sürecini olumlu etkileyeceği düşünülmektedir
Objective: The study has been conducted to examine the relationship between ethical decision making levels and professional self-concepts
of nurses’.Methods: Descriptive and relational study’s sample is consisted of 358 nurses working at a university hospital. Data were
collected by Sociodemographic Information Form, Professional Self-Concept Scale in Nurses and "Nursing Dilemma Test ". Results:
Professional Self-Concept Scale of nurses mean overall score 111.22±12.58, professional satisfaction subscale mean score 13.17±3.37,
professional competence subscale mean scores 22.64±3.13 and professional attitude and skill subscale mean scores 75.31±8.46 was
determined. Ethical Dilemma test’s principled thinking mean score of nurses 49.44±6.28, practical considerations 18.17±3.80 and familiarity
mean score is 15.05±4.14. A positive significant weak relationship (r=0.19, p<0.01) was found between professional self concept and ethical
thinking levels of nurses and a negative significant weak relationship between professional self concept and familiarity levels of nurses (r=-
0.19, p<0.01). Conclusion: Nurses mostly act according to ethical principles when they are faced with ethical issues and they are influenced
by environmental factors while making an ethical decision. Professional attitude and skill levels of nurses are associated with their ethical
decision making processes. In this context, developing professional self-concepts is thought to affect nurses’ ethical decision making
processes positively
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 2 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.