Giriş: Çocukluk çağı, ağız ve diş sağlığı sorunlarının erken dönemde tespit edilmesi ve koruyucu ağız ve diş sağlığı davranışları geliştirmek
açısından önemlidir. Amaç: Bu çalışmada 11-12 yaş grubu çocukların ağız ve diş sağlığına ilişkin bilgi ve davranışlarının değerlendirilmesi
amaçlandı. Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın evrenini Manisa il merkezindeki devlet okullarında okuyan toplam15133 öğrenci,
örneklemini ise bu okullardan kura ile seçilen 4 okulda okuyan 744 öğrenci oluşturdu. Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan ağız ve
diş sağlığı değerlendirme formu kullanılarak 01 Mart- 30 Mayıs 2015 tarihleri arasında toplandı. Bulgular: Katılımcıların %50.4'ü erkek,
%62.6'sının gelir durumu orta düzey olarak saptandı. Çocukların yaş ortalaması 11.58 ± 0.49, ağız diş sağlığı bilgi puanı ortalaması puanı
4.04 ± 1.57, çürük sayısı ortalaması 1.50 ± 1.48’dir. Çocukların ağız ve diş sağlığı bilgi düzeyi ve çürük sayısının ebeveynlerinin eğitimi,
ekonomik durum, yaşanılan yer gibi sosyo-demografik özelliklerden ve hem ebeveyn hem de çocukların ağız diş sağlığına ilişkin davranış ve
uygulamalarından etkilendiği belirlendi. Sonuç: Bu çalışmanın sonunda, çocukların ağız ve diş sağlığına ilişkin bilgi, davranış ve
uygulamalarının literatürdeki diğer çalışma sonuçları ile benzerlik gösterdiği saptandı. Çocukların hem çürük diş sayıları hem de ağız ve diş
sağlığı bilgi puanlarının gelir durumu, ebeveynlerin eğitim durumu ve ebeveynlerinin ağız diş sağlığına ilişkin uygulamaları gibi
değişkenlerden etkilendiği bulundu. Çocukluk döneminde verilecek olan etkili bir ağız diş sağlığı eğitiminin bireylerde olumlu sağlık
davranışı geliştirmeye katkı sağlayacağı düşünüldü.
Background: Childhood is important in terms of early detection of oral and dental health problems and develop preventive oral and dental
health behaviors. Objectives: It was aimed to evaluate 11-12 age group children's knowledge and behavior related to oral and dental health in
this study. Methods: The universe of this descriptive study was consisted of 15133 student who are studying in state school in Manisa
province center and the sample consisted of 744 students from four schools which was selected by lot. The data were collected between 01
March and 30 May 2015 using the oral and dental health assessment form prepared by the researchers. Results: It was established that
50.4% of participants were male, 62.6% of them were middle income group. The mean age of children was 11.58 ± 0.49, the mean score of
oral health information was 4.04 ± 1.57, the mean number of caries were 1.50 ± 1.48. It was detected that children's oral health knowledge
and caries number is influenced from socio-demographic characteristics such as education level of parents, economic conditions, living place
and both parents and childrens attitudes and practices related to oral and dental health. Conclusion: At the end of this study, it was
determined that the knowledge, behaviors and applications of children related to oral and dental health were similar to other study results in
the literature. It was determined that both children's tooth decay numbers and oral and dental health information scores are influenced by
variables such as income status, parents' educational status, and parents' oral and dental health practices. It is thought that an effective oral
and dental health education which will be given in childhood will contribute to improve positive health behavior in individuals.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 2 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.