Research Article
BibTex RIS Cite

11-12 Yaş Grubu Çocukların Ağız ve Diş Sağlığı Konusundaki Bilgi ve Davranışlarının Değerlendirilmesi

Year 2018, Volume: 11 Issue: 2, 78 - 86, 01.05.2018

Abstract

Giriş: Çocukluk çağı, ağız ve diş sağlığı sorunlarının erken dönemde tespit edilmesi ve koruyucu ağız ve diş sağlığı davranışları geliştirmek
açısından önemlidir. Amaç: Bu çalışmada 11-12 yaş grubu çocukların ağız ve diş sağlığına ilişkin bilgi ve davranışlarının değerlendirilmesi
amaçlandı. Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın evrenini Manisa il merkezindeki devlet okullarında okuyan toplam15133 öğrenci,
örneklemini ise bu okullardan kura ile seçilen 4 okulda okuyan 744 öğrenci oluşturdu. Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan ağız ve
diş sağlığı değerlendirme formu kullanılarak 01 Mart- 30 Mayıs 2015 tarihleri arasında toplandı. Bulgular: Katılımcıların %50.4'ü erkek,
%62.6'sının gelir durumu orta düzey olarak saptandı. Çocukların yaş ortalaması 11.58 ± 0.49, ağız diş sağlığı bilgi puanı ortalaması puanı
4.04 ± 1.57, çürük sayısı ortalaması 1.50 ± 1.48’dir. Çocukların ağız ve diş sağlığı bilgi düzeyi ve çürük sayısının ebeveynlerinin eğitimi,
ekonomik durum, yaşanılan yer gibi sosyo-demografik özelliklerden ve hem ebeveyn hem de çocukların ağız diş sağlığına ilişkin davranış ve
uygulamalarından etkilendiği belirlendi. Sonuç: Bu çalışmanın sonunda, çocukların ağız ve diş sağlığına ilişkin bilgi, davranış ve
uygulamalarının literatürdeki diğer çalışma sonuçları ile benzerlik gösterdiği saptandı. Çocukların hem çürük diş sayıları hem de ağız ve diş
sağlığı bilgi puanlarının gelir durumu, ebeveynlerin eğitim durumu ve ebeveynlerinin ağız diş sağlığına ilişkin uygulamaları gibi
değişkenlerden etkilendiği bulundu. Çocukluk döneminde verilecek olan etkili bir ağız diş sağlığı eğitiminin bireylerde olumlu sağlık
davranışı geliştirmeye katkı sağlayacağı düşünüldü.

References

  • Ahmed, N.A., Astran, A.N., Skaug, N., Peterson, P.E. (2007). Dental caries prevalence and risk factors among 12-year old school children from Baghdad, Iraq: a post-war survey. International Dental Journal, 57(1), 36-44.
  • Amschler D. H. A. (2003). Hidden epidemic: Dental disparities among children. Journal of School Health, 73(1), 38–40.
  • Armfield, J. (2007). Socioeconomic inequalities in child oral health: a comparison of discrete and composite area-based measures. Journal of Public Health Dentistry, 67(2), 119-25. Erişim: 06.07.2016. http://dx.doi.org/10.1111/j.1752-7325.2007.00026.x
  • Ayrancı, Ü. (2005). Bir grup ilkokul öğrencisinde diş çürüğü saptama araştırması. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 14(3).
  • Bhardwaj, V.K., Sharma, K.R., Luthra, R.P., Jhingta, P., Sharma, D., Justa, A. (2013). Impact of school-based oral health education program on oral health of 12 and 15 years old school children. Journal of Education and Health Promotion, 33(2).
  • Boran, Z. (2009). 11-12 yaş çocuklarda ağız ve diş sağlığı eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi. Diş hekimliği Programı Yayınlanmamış Bitirme Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir, Türkiye.
  • Branden, V.D.S., Broucke V.D.S, Leroy R., Declerck, D., Hoppenbrouwers, K. (2013). Oral health and oral health-related behaviour in preschool children: evidence for a social gradient. European Journal of pediatrics, 172(2), 231-7.
  • Chu, C.H., Ho, P.L., Lo, E.C. (2012). Oral health status and behaviours of preschool children in Hong Kong. Bio Med Central Public Health, 12(767).
  • Çelik, E.U., Çelik, B., Önal, S., Örmeci, A., Ulutaş, H. (2010). Isparta ilindeki 11-12 yaşındaki çocukların diş çürüğü ve florozis prevelansının değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 20(3), 170-175.
  • Doğan, B.G. (2007). Temel ağız diş sağlığı göstergeleri. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(2).
  • Gökalp, S., Doğan, G.B, Tekçiçek, M., Berberoğlu, A., Ünlüer, Ş. (2007). Beş, on iki ve on beş yaş çocukların ağız diş sağlığı profili, Türkiye-2004. Hacettepe Dişhekimliği Fakültesi Dergisi, 31(4): 3-10.
  • Güler, Ç., Eltas, A., Güneş, D., Görgen, V. A., Ersöz, M. (2012). Malatya ilindeki 7-14 yaş arası çocukların ağız-diş sağlığının değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2, 19-24.
  • Haque, S.E., Rahman, M., Itsuko, K., Mutahara, M., Kayako, S., Tsutsumi., et al. (2016). Effect of a school-based oral health education in preventing untreated dental caries and increasing knowledge, attitude, and practices among adolescents in Bangladesh. Bio Med Central Oral Health, 44(16).
  • Hassoy, H., Ergin, I., Meseri, R., Mermer, G., Erdem, H. (2013). İzmir ili Kemalpaşa ilçesi ilköğretim öğrencilerinde ağız-diş sağlığı durumu ve ilişkili sosyoekonomik etmenler. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi, 3(2):97-104.
  • Hosseinpoor, A.R., Itani, L., Petersen, P.E. (2012). Socio-economic inequality in oral healthcare coverage: Results from the World Health Survey. Journal of Dental Research, 91(3), 275-81. Erişim: 06.07.2016. http://dx.doi.org/10.1177/0022034511432341
  • Jackson, S. L., Vann, W. F., Kotch, J. B., Pahel, B. T., Lee, J. Y. (2011). Impact of poor oral health on children's school attendance and performance. American Journal of Public Health, 101(10), 1900-1906.
  • Kocaoğlu, D., Ceylan, B., Sarı, E. (2014). Düşük sosyoekonomik durumdaki öğrenciler arasında ağız-diş sağlığı sorunları ve risk faktörleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(6), 479-486.
  • Lourenco, C.B., Saintrain, M.V., Vieira, A.P. (2013). Child, neglect and oral health. Bio Med Central Pediatrics, 13(188).
  • Namal, N., Can, G., Fidan, G.E. (2003). İstanbul’da bir ilköğretim okulunda diş çürüğü sıklığının araştırılması. Diş hekimliği Dergisi, 10(49), 50-55.
  • Namal, N., Vehid, H.E., Vehid, S., Can, G. (2009). Altı-on iki yaş grubu çocukların diş sağlığını etkileyen anneye ait faktörlerin araştırılması. Çocuk Dergisi, 9(3):123-126.
  • Özdemir, A. (2008). Yönetim biliminde ileri araştırma yöntemleri ve uygulamalar (1. Baskı sy. 97-116). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Pekcan, H. (2015). Okul sağlığı. İçinde Halk Sağlığı Temel Bilgiler 1 (3.Baskı, sy. 440-471). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Saied-Moallemi, Z., Virtanen, J., Tehranchi, A., Murtomaa, H. (2006). Disparities in oral health of children in Tehran, Iran. Official Journal of The European Academy of Paediatric Dentistry, 7(4), 262–4.
  • Tekçiçek, M. (2014). Okul sağlığı programlarında ağız diş sağlığının önemi ve kapsamı. Halk Sağlığı Günleri III. Ulusal Okul Sağlığı Sempozyumu (Kongre kitabı). Ankara. 8-9 Eylül, 6-13
  • Tutunoğlu, Ö., Bodur, H., Akal N. (1999).Aile eğitim düzeyinin okul öncesi çocuklardaki ağız ve diş sağlığı uygulamaları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi. 16(2):27-32.
  • Türk Diş Hekimleri Birliği. (2015a). Erişim:15.08.2016. http://www.tdb.org.tr/tdb/v2/basin_icerik.php?yer_id=5&id=64
  • Türk Diş Hekimleri Birliği. (2015b). Erişim: 17.08.2016. http://www.tdb.org.tr/tdb/v2/istatistik.php?yer_id=7
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2015, Nisan). İstatistiklerle Çocuk, 2014. Erişim: 20.07.2016 http://www.tuik.gov.tr/Kitap.do?metod=KitapDetay&KT_ID=11&KITAP_ID=269
  • Vishwanathaiah, S. (2016). Knowledge, attitudes, and oral health practices of school children in davangere. International Journal of Clinical Pediatric Dentistry, 9(2), 172-176.
  • World Health Organization (2013). Oral health surveys basic methods 5th edition. Erişim:17.06.2016. http://www.icd.org/content/publications/WHO-Oral-Health-Surveys-Basic-Methods-5th-Edition-2013.pdf

Assessment of 11-12 Age Group Children's Oral and Dental Health Related Knowledge and Behavior

Year 2018, Volume: 11 Issue: 2, 78 - 86, 01.05.2018

Abstract

Background: Childhood is important in terms of early detection of oral and dental health problems and develop preventive oral and dental
health behaviors. Objectives: It was aimed to evaluate 11-12 age group children's knowledge and behavior related to oral and dental health in
this study. Methods: The universe of this descriptive study was consisted of 15133 student who are studying in state school in Manisa
province center and the sample consisted of 744 students from four schools which was selected by lot. The data were collected between 01
March and 30 May 2015 using the oral and dental health assessment form prepared by the researchers. Results: It was established that
50.4% of participants were male, 62.6% of them were middle income group. The mean age of children was 11.58 ± 0.49, the mean score of
oral health information was 4.04 ± 1.57, the mean number of caries were 1.50 ± 1.48. It was detected that children's oral health knowledge
and caries number is influenced from socio-demographic characteristics such as education level of parents, economic conditions, living place
and both parents and childrens attitudes and practices related to oral and dental health. Conclusion: At the end of this study, it was
determined that the knowledge, behaviors and applications of children related to oral and dental health were similar to other study results in
the literature. It was determined that both children's tooth decay numbers and oral and dental health information scores are influenced by
variables such as income status, parents' educational status, and parents' oral and dental health practices. It is thought that an effective oral
and dental health education which will be given in childhood will contribute to improve positive health behavior in individuals.

References

  • Ahmed, N.A., Astran, A.N., Skaug, N., Peterson, P.E. (2007). Dental caries prevalence and risk factors among 12-year old school children from Baghdad, Iraq: a post-war survey. International Dental Journal, 57(1), 36-44.
  • Amschler D. H. A. (2003). Hidden epidemic: Dental disparities among children. Journal of School Health, 73(1), 38–40.
  • Armfield, J. (2007). Socioeconomic inequalities in child oral health: a comparison of discrete and composite area-based measures. Journal of Public Health Dentistry, 67(2), 119-25. Erişim: 06.07.2016. http://dx.doi.org/10.1111/j.1752-7325.2007.00026.x
  • Ayrancı, Ü. (2005). Bir grup ilkokul öğrencisinde diş çürüğü saptama araştırması. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 14(3).
  • Bhardwaj, V.K., Sharma, K.R., Luthra, R.P., Jhingta, P., Sharma, D., Justa, A. (2013). Impact of school-based oral health education program on oral health of 12 and 15 years old school children. Journal of Education and Health Promotion, 33(2).
  • Boran, Z. (2009). 11-12 yaş çocuklarda ağız ve diş sağlığı eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi. Diş hekimliği Programı Yayınlanmamış Bitirme Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir, Türkiye.
  • Branden, V.D.S., Broucke V.D.S, Leroy R., Declerck, D., Hoppenbrouwers, K. (2013). Oral health and oral health-related behaviour in preschool children: evidence for a social gradient. European Journal of pediatrics, 172(2), 231-7.
  • Chu, C.H., Ho, P.L., Lo, E.C. (2012). Oral health status and behaviours of preschool children in Hong Kong. Bio Med Central Public Health, 12(767).
  • Çelik, E.U., Çelik, B., Önal, S., Örmeci, A., Ulutaş, H. (2010). Isparta ilindeki 11-12 yaşındaki çocukların diş çürüğü ve florozis prevelansının değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 20(3), 170-175.
  • Doğan, B.G. (2007). Temel ağız diş sağlığı göstergeleri. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(2).
  • Gökalp, S., Doğan, G.B, Tekçiçek, M., Berberoğlu, A., Ünlüer, Ş. (2007). Beş, on iki ve on beş yaş çocukların ağız diş sağlığı profili, Türkiye-2004. Hacettepe Dişhekimliği Fakültesi Dergisi, 31(4): 3-10.
  • Güler, Ç., Eltas, A., Güneş, D., Görgen, V. A., Ersöz, M. (2012). Malatya ilindeki 7-14 yaş arası çocukların ağız-diş sağlığının değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2, 19-24.
  • Haque, S.E., Rahman, M., Itsuko, K., Mutahara, M., Kayako, S., Tsutsumi., et al. (2016). Effect of a school-based oral health education in preventing untreated dental caries and increasing knowledge, attitude, and practices among adolescents in Bangladesh. Bio Med Central Oral Health, 44(16).
  • Hassoy, H., Ergin, I., Meseri, R., Mermer, G., Erdem, H. (2013). İzmir ili Kemalpaşa ilçesi ilköğretim öğrencilerinde ağız-diş sağlığı durumu ve ilişkili sosyoekonomik etmenler. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi, 3(2):97-104.
  • Hosseinpoor, A.R., Itani, L., Petersen, P.E. (2012). Socio-economic inequality in oral healthcare coverage: Results from the World Health Survey. Journal of Dental Research, 91(3), 275-81. Erişim: 06.07.2016. http://dx.doi.org/10.1177/0022034511432341
  • Jackson, S. L., Vann, W. F., Kotch, J. B., Pahel, B. T., Lee, J. Y. (2011). Impact of poor oral health on children's school attendance and performance. American Journal of Public Health, 101(10), 1900-1906.
  • Kocaoğlu, D., Ceylan, B., Sarı, E. (2014). Düşük sosyoekonomik durumdaki öğrenciler arasında ağız-diş sağlığı sorunları ve risk faktörleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(6), 479-486.
  • Lourenco, C.B., Saintrain, M.V., Vieira, A.P. (2013). Child, neglect and oral health. Bio Med Central Pediatrics, 13(188).
  • Namal, N., Can, G., Fidan, G.E. (2003). İstanbul’da bir ilköğretim okulunda diş çürüğü sıklığının araştırılması. Diş hekimliği Dergisi, 10(49), 50-55.
  • Namal, N., Vehid, H.E., Vehid, S., Can, G. (2009). Altı-on iki yaş grubu çocukların diş sağlığını etkileyen anneye ait faktörlerin araştırılması. Çocuk Dergisi, 9(3):123-126.
  • Özdemir, A. (2008). Yönetim biliminde ileri araştırma yöntemleri ve uygulamalar (1. Baskı sy. 97-116). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Pekcan, H. (2015). Okul sağlığı. İçinde Halk Sağlığı Temel Bilgiler 1 (3.Baskı, sy. 440-471). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Saied-Moallemi, Z., Virtanen, J., Tehranchi, A., Murtomaa, H. (2006). Disparities in oral health of children in Tehran, Iran. Official Journal of The European Academy of Paediatric Dentistry, 7(4), 262–4.
  • Tekçiçek, M. (2014). Okul sağlığı programlarında ağız diş sağlığının önemi ve kapsamı. Halk Sağlığı Günleri III. Ulusal Okul Sağlığı Sempozyumu (Kongre kitabı). Ankara. 8-9 Eylül, 6-13
  • Tutunoğlu, Ö., Bodur, H., Akal N. (1999).Aile eğitim düzeyinin okul öncesi çocuklardaki ağız ve diş sağlığı uygulamaları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi. 16(2):27-32.
  • Türk Diş Hekimleri Birliği. (2015a). Erişim:15.08.2016. http://www.tdb.org.tr/tdb/v2/basin_icerik.php?yer_id=5&id=64
  • Türk Diş Hekimleri Birliği. (2015b). Erişim: 17.08.2016. http://www.tdb.org.tr/tdb/v2/istatistik.php?yer_id=7
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2015, Nisan). İstatistiklerle Çocuk, 2014. Erişim: 20.07.2016 http://www.tuik.gov.tr/Kitap.do?metod=KitapDetay&KT_ID=11&KITAP_ID=269
  • Vishwanathaiah, S. (2016). Knowledge, attitudes, and oral health practices of school children in davangere. International Journal of Clinical Pediatric Dentistry, 9(2), 172-176.
  • World Health Organization (2013). Oral health surveys basic methods 5th edition. Erişim:17.06.2016. http://www.icd.org/content/publications/WHO-Oral-Health-Surveys-Basic-Methods-5th-Edition-2013.pdf
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Research Article
Authors

Damla Şahin Büyük This is me 0000-0002-0623-3951

Aynur Çetinkaya This is me 0000-0003-2208-7517

Dilek Özmen This is me 0000-0002-8288-7623

Ali Tayhan This is me 0000-0002-4527-8714

Fatma Uyar This is me 0000-0001-7816-4564

Publication Date May 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Şahin Büyük, D., Çetinkaya, A., Özmen, D., Tayhan, A., et al. (2018). 11-12 Yaş Grubu Çocukların Ağız ve Diş Sağlığı Konusundaki Bilgi ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 78-86.

E-Journal of Dokuz Eylul University Nursing Faculty was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ and (since 18th of January) Index Copernicus. 

349202.svg   images?q=tbn:ANd9GcTC_Z6flldw7Iux_67Kj0jpnG3JXgLIkuz_wGPQY8ASBMFcFxq0O32dYiYK6b1u-sbd6L8&usqp=CAU       wp-logo.png       ici2.png     Scopus_logo.svg



Creative Commons License
E-Journal of Dokuz Eylul University Nursing Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.