Giriş: Hemşirelerin afet sürecinde yer alması ve konu ile ilgili eğitimlerin geliştirilmesi tüm dünyada kabul gören bir gerekliliktir. Amaç: Araştırmada, Jenning’in Hemşirelikte Afet Yönetim Modeli kullanılarak öğrencilere verilen afet hemşireliği ve yönetimi eğitiminin, öğrencilerin bilgi düzeylerine etkisini değerlendirmek amaçlanmıştır. Yöntem: Yarı deneysel türde yapılan çalışma, müdahale grubunda 75 ve kontrol grubunda 75 öğrenci olmak üzere 2010-2011 eğitim-öğretim yılında yapılmış ve hemşire öğrencilere 14 hafta süren afet hemşireliği ve afet yönetimi eğitim programı geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Eğitimin değerlendirilmesinde afet hemşireliği ve yönetimi soru formu kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde, yüzdelik, t testi, ANOVA analizlerinden yararlanılmıştır. Bulgular: Araştırmada, müdahale grubu ön test ile son testi arasında ve kontrol grubu ön ve son testleri arasında istatistikî açıdan anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Bu farklılıklar hemşire öğrencilere Afet Hemşireliği ve Yönetimi konusunda verilen derste Jenning’in Hemşirelikte Afet Yönetim Modeli’nin kullanılabileceğini göstermektedir. Model uyarınca afet öncesinde, afet sırasında ve afet sonrasında afet hemşiresinin görevleri nelerdir sorularına verilen yanıtlar arasında müdahale grubu ile kontrol grubu arasında istatistiki olarak anlamlı bir farklılık vardır (p<,05). Müdahale grubu ön testi ile son testi arasında ki bu fark istatistikî olarak da anlamlıdır (p<.05). İstatistiki açıdan anlamlı bulunan bu fark sonucu, müdahale grubu öğrencilerinin, afet öncesi, sırası ve sonrasında afet hemşiresinin görevlerinin neler olduğunu öğrendikleri göstermektedir. Sonuç: Bu bulgular doğrultusunda afet hemşireliği ve yönetimine ilişkin dersin hemşirelik müfredat programına yerleştirilmesi ve Jenning Modeli’nin afet hemşireliği ve yönetimi dersinde kullanılabileceği belirlenmiştir.
Afet Hemşireliği Afet Yönetimi Afet Eğitimi Jenning’in Afet Hemşireliği Yönetim Modeli.
Background:Taking place in disasters and devoloping related trainings for nurses is a requirement accepted in all over the world.
Objectives: The study was carried out for disaster nursing and management teaching to nursing students by using Jenning’s Disaster Nursing
Management Model as. Methods:This semi-structural study was conducted with 75 students from intervention group and 75 students from
control group in the academic year 2010-2011 who accepted to participate in voluntarily. A 14 week’s training program on Disaster Nursing
Management was developed and implemented to students. Data was collected through disaster nursing and management questionnaire
implemented to the students. Statistical analysis, t-test, ANOVA analysis and percentage were used for evaluation of the dates.
Results:There were significant differences statistically between the results of intervention group pre-post test scores and control group preposttests scores which were defined as control group. These differences revealed that Jenning’s nursing disaster management model can be
implemented in the lessons for nursing students on disaster nursing and management. There were significant differences between the answers
given by the groups for the questions which are enquiring about nurses tasks before, during and after a disaster (p<.05). This differences
between Hacettepe University pre and posttest values was statistically significant as well (p<.05).This statistically significant difference
proved that intervention group2010-2011 academic year students learned pre-on-post responsibilities of disaster nursing. Conclusion: From
the result of the study, it can be derived that qualification and timeline of the training given students is enough for them to learn. Findings
from this study indicated that Jennings’s model can be used and the lesson of disaster nursing and management can be applied into nursing
curriculum.
Disaster Nursing Disaster Management Disaster Education Jenning’s Disaster Nursing Management Model.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.