Görme yetersizliği olan kadınlar, üreme sağlığına yönelik, menstrual siklus, cinsel sağlık, gebelik, doğum şekli, emzirme ve çocuk sahibi olma, aile planlaması, jinekolojik muayene ve yıllık düzenli kontrole gitme sorunlarının yanı sıra sağlık hizmetine erişim, eğitim alma ve bakıma yönelik sorunlar yaşamaktadır. Bu sorunlar ve çözüm yollarına yönelik eğitim ve danışmanlık verilirken optimal düzeyde yarar sağlayabilmek için dokunsal, işitsel materyallerden yararlanılması gerekmektedir. Görme eylemi, bilgi edinmeden sorumludur ve bu organdaki herhangi bir değişiklik, bireyin kapasitesinin azalmasına neden olmaktadır. Sağlık profesyonellerinin görme yetersizliğinin nedenlerini, bireylerin öğrenmelerine olan etkisini bilmeleri, üreme sağlığına yönelik düzenlenecek eğitim planlarının oluşturulmasında yarar sağlayacaktır. Kadınları bilgilendirmek için hazırlanan üreme sağlığına yönelik broşür ve kitapçıkların Braille alfabesi ile yazılması ya da seslendirilmesi görme yetersizliği olan kadınların bilgiye ulaşmalarını kolaylaştırmaktadır. Hemşirelerin görme yetersizliği olan bireylere yaklaşım, eğitim ve danışmanlık verme konularında eğitim alması sağlanmalıdır. Bu derlemenin amacı, bireylerin eğitim/danışmanlık alma şeklini etkileyen görme yetersizliğinin tanımlarına ve nedenlerine dikkat çekerek, kadınların üreme sağlığına yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm yollarına ilişkin hemşirelerin farkındalığını artırmaktır.
Women with visual disability experience problems related to reproductive health, such as menstrual cycle, sexual health, pregnancy, delivery method, breastfeeding and having a child, family planning, visiting for gynecological examination and annual routine check-up, as well as problems related to accessing healthcare services, receiving education and care. When providing education and counseling regarding these problems and their solutions, it is required to utilize tactual and audial materials in order to provide optimal benefit. The act of seeing is responsible for obtaining information and any change in this organ will reduce the individual’s capacity. If nurses know the reasons of visual disability and its impact on the individual’s learning, this will provide benefit to the formation of educational plans to be arranged for reproductive health. Fact that the brochures and leaflets prepared to inform women about reproductive health are written or vocalized in the Braille Alphabet, enables women with visual disability to reach the information. Nurses should be trained in approaching and providing education and counseling to individuals with visual disability. The aim of this review is to draw attention to the definitions and reasons for a visual disability that affects the way of receiving education/counseling and to raise awareness in nurses related to the problems experienced by women regarding reproductive health and the solutions of these problems.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 1 |
E-Journal of Dokuz Eylul University Nursing Faculty was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ and (since 18th of January) Index Copernicus.