Giriş: Gestasyonel Diyabetes son zamanlarda artmaktadır. Anne ve bebek için son derece olumsuz sonuçlara neden olabilen bu durum bilgi eksikliği giderilerek kontrol altına alınabilir. Amaç: Bu çalışmada, Gestasyonel Diyabetes Mellitus (GDM)’lu gebelerin bilgi düzeylerinin incelenmesi ve bilgi düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Bu araştırma, tanımlayıcı kesitsel bir çalışma olarak yapılmıştır. Örneklem 184 gebe kadından oluşmuştur. Araştırma verileri çoklu regresyon analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Gebe kadınların GDM bilgi düzeyi puan ortalaması 40.10 ± 19.56 (min = 0, maks = 88) puandır. Aylık ortalama gelir (β = .185, t = 2.779, p = .006), tedavi yöntemi (β = .318, t = 3.422, p = .001), eğitim alma durumu (β = .267, t = 4530, p = .000), gebelerin GDM bilgisini hangi düzeyde değerlendirdiği (β = -.348, t = 6.008, p = .000) ve eğitimi veren kişinin (β = .180, t = 3.375, p = .001) Gestasyonel Diyabetes Mellitus bilgisinin tahmin edicileri olduğu saptanmıştır (R2 = .66, F = 25.690, p = .000). Sonuç: Yüksek gelir sahibi olma, diyet yanında insülin tedavisi alma, GDM konusunda eğitim alma, GDM hakkında bilgi sahibi olduğunu düşünme ve multidisipliner yaklaşım GDM bilgisini etkileyen faktörler olarak bulunmuştur.
bulunmamaktadır
Background: Gestational diabetes has been increasing recently. This condition, which can cause extremely negative results for the mother and baby, can be taken under control by removing the lack of information. Objectives: This study aimed to examine the knowledge levels of pregnant women concerning Gestational Diabetes Mellitus (GDM), and to determine the factors that affect the knowledge levels.
Methods: This research was conducted as a descriptive cross-sectional study. The sample was comprised of 184 pregnant women. The research data were evaluated by the multiple regression analysis.
Results: Multiple regression analysis resulted in three models that accounted for 30%, 14%, and 58% of the variance. In particular, socio-demographic characteristics, obstetric characteristics, and receiving a previous GDM education variables were found to be statistically significant predictors.
Conclusions: The effect of all variables together was examined as the fourth model and it was determined that these variables explained 66% of the factors affecting the GDM knowledge level.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 15, 2021 |
Publication Date | October 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 4 |
E-Journal of Dokuz Eylul University Nursing Faculty was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ and (since 18th of January) Index Copernicus.