Bu makale
Müslüman-Türk toplumunda inanç gelişiminin nasıl gerçekleştiğini araştırmak
istemektedir. Çünkü insanı sadece Batılı paradigma, kuram ve modellerle
anlamaya çalışmak Doğulu bilinci ve Doğu insanının öznelliğini yok sayma
anlamına gelmektedir. Bu durum, gerek Müslüman gerekse Hıristiyan bir çevrede
doğup büyüyen bir kişinin inanç gelişiminin aynı ya da benzer süreçlerden
geçerek şekillendiği iddiasına dayanmaktadır. Kuşkusuz Doğulu ve Batılı
bireylerin dini gelişim süreçlerinde bazı hususlar evrensel olabilir. Ancak
insanın bilişsel, duyuşsal ve davranışsal yapısını belirleyen yerel özellikler
ve kültürel unsurlar görmezden gelinirse indirgemeci ve tek yönlü bir analiz
yapılmış olur. Bu düşünceden hareketle gerek
Kıta Avrupası gerekse Anglo-Sakson bilim çevrelerinde yaygın olarak kabul gören
inanç gelişimi ile ilgili teoriler gözden geçirilmiş, daha sonra Müslüman
kültür perspektifinden hareketle yerel bir model geliştirilmeye çalışılmıştır.
Kuşkusuz geliştirilmeye çalışılan böyle bir model, hem Batı menşeli bilimsel
psikolojiyle ilişkisini canlı tutmalı, hem de yereli ve kültürü bütün
sıcaklığıyla kucaklamalıdır. Önerilen modelin kuramsal alt yapısı; Piaget’nin
“Bilişsel Gelişim Teorisi”, Bandura’nın “Sosyal Öğrenme Teorisi” ve Erikson’un
“Psikososyal Gelişim Teorisi” ile birlikte İslam’ın insan anlayışını
biçimlendiren “fıtrat” kavramı ve yine İslam düşünce geleneğinde var olan
imanın taklit ve tahkik evlerinden geçerek şekillendiği olgusuna dayanmaktadır.
Bu haliyle eklektik bir karakter arz eden bu model Türk-İslam kültürüne özgü
kavramlarla yoğrulduğu için özgünlük iddiasındadır.
This article
requires that explore how faith development in Muslim-Turkish community. Trying
to find out human only with western paradigms, theories and models means that
easterner conscious and subjectivity of eastern people rules out. This case
based on both Muslim and Christian who grows up in Muslim and Christian
environment, faith development of individual is formed by Muslim and Christian
environment that through the same or similar process too. Undoubtedly some of
the issues may be universal in the religious development of Eastern and Western
individuals. However, if cognitive and emotional structure of human determine
local characteristics and cultural factors are ignored that would have made
reductionist and one way analysis. With starting from this idea, either science
environments in continental Europe or science environments in Anglo-Saxon were
revised widely accepted theories that concern the development of belief, then a
local model from the perspective of Muslim culture has been tried to develop.
Certainly such a model has been tried to develop, it should be kept alive its
relationship with western origin of scientific psychology and embrace frankly
all culture. The infrastructure of theoretical model which is supposed is based
on the phenomenon of “Cognitive Development Theory” that concerns Piaget’s
model, “Social Learning Theory” of Bandura and the Erikson’s “Psychosocial
Developmental Theory” with shaping the Islamic human understanding of “fıtrat”
(human nature) concept and “faith” that exists, stand on taking shape by
surpassing the phase of imitation and verification through faith in Islamic
thought tradition. In this circumstance
this model has eclectic character is kneaded with special concepts of
Turkish-İslamic culture, therefore such a model asserts that originality
Fitrat Faith Development Imitation (Taklit) Phase Imitation of Behaviour Imitation of Model Verification (Tahkik) Phase
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 15, 2016 |
Submission Date | November 16, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Psychology of Religion Special Issue |