Buhârî’nin eṣ-Ṣaḥîḥ’i ile şöhret kazanmış olan
mu‘allak rivâyetlerde kimi zaman zayıflığa delâlet ettiği iddia edilen temrîz
sîgası kullanılmıştır. İlgili sîganın böyle bir iddia ile gündeme gelmiş
olmasının doğal bir sonucu olarak bu rivâyetlerin sıhhat durumu asırlarca
muhaddisler tarafından tartışma konusu yapılmıştır. Kimileri bu sîganın, ilgili
rivâyetlerin zayıflığına vurgu yapma amacıyla tercih edildiği görüşünü
savunurken bazıları da onun, sahîh hadislerde de kullanıldığını ileri sürerek
bu durumun rivâyetlerin zayıflığıyla bir ilgisinin olmadığına kanaat
getirmiştir.
Temrîz sîgasının, rivâyetlerin sıhhatine veya zayıflığına
delâlet etmesi noktasındaki bu görüşler her ne kadar farklılık arz etse de
Buhârî’nin, es-Sahîh’inde bu sîgayla aktardığı rivâyetlern tümünün aynı sıhhat
derecesine sahip olduğunu söylemek mümkün değildir. Bu sebeple Buhârî’nin kullanımı
ile ilişkilendirildiğinde, temrîz sîgasının kesin olarak zayıflığa veya
sağlamlığa delâlet ettiği söylenemez. Zira Buhârî’nin bu hususta herhangi bir
açıklamasının olduğu bilinmemektedir. Bununla beraber ilgili hadisler hakkında
klasik ve çağdaş dönem hadis âlimlerinin görüşleri doğrultusunda belirtilmiş
olan sıhhate dair hükümlerin ortaya konulması, Buhârî’nin eṣ-Ṣaḥîḥ’te
ilgili sîgayla hadis naklederken nasıl bir yol izlediği hususuna ışık tutması
bakımından önemlidir.
al-Bukhari’s al-Sahih, which had earned reputation,
sometimes used the unknown form of alleged violence in narrations. As a natural
consequence of the fact that the concerned regime has come to an end with such
a claim, the state of health of these reports has been discussed by hadith
scholars for centuries. While some argue that such reports are preferred to
emphasize the weakness, others have suggested that this phenomenon is also used
in sahih hadiths, suggesting that this situation is not a matter of weakness.
Although
these views point to the point of indicating the sanctity or weakness of the
unknown movement, the fact that the provisions about the sanitary conditions
stated in the view of the classical and modern hadith scholars about them are
different and the way that al-Bukhari observes the way in the hadiths. This is
because the provisions laid down about the said narratives show that
al-Bukhari's views on the weakness of the authentic indicate weakness and that
they are accepted mostly by the past and present-day hadith scholars.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 4, 2018 |
Submission Date | February 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 47 |