Eğitim öğretimde çağın insanının ihtiyacı olan problem çözme becerisinin
geliştirilmesine büyük önem verilir. Bu çalışmanın amacı da din öğretiminde
problem çözme becerisi kazanma amacına erişim düzeyini belirleyen geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda ölçeğe ilk
olarak açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Daha sonra doğrulayıcı faktör
analizi ile modelin uygunluğu test edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizine göre
ölçek, 26 madde ve 4 faktörlü yapı göstermiştir. Ölçeğin toplamda açıkladığı
varyans %46.486’dır. Ölçeğin Crombach Alfa iç tutarlık katsayısı ise .89’dur.
Çalışmada Sivas ili ve ilçelerinde bulunan Anadolu İmam Hatip Liseleri 11. ve
12. sınıf öğrencilerinden veri toplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi ve
güvenilirlik analizi için 341, doğrulayıcı faktör analizi için 496 öğrenciye
ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda ortaya çıkan modelin uyum indeksleri
x2/sd=1.917, RMSEA= .043, RMR=.035, SRMR= .044, GFI= .918, AGFI= .901, CFI=
.923, TLI= .915, IFI= .924 şeklindedir. Tüm faktörler istatistiksel olarak
anlamlı bulunmuş, uyum indeksleri sonucunda elde edilen modelin iyi bir uyuma
sahip olduğu ortaya koyulmuştur.
It is given importance to the development of problem
solving skill that the modern human needs in education-teaching. The
aim of this research is to develop a valid and reliable measurement tool
determining attainment level for goal to get the problem solving skill in the
religious teaching. For this purpose, exploratory factor
analysis applied the form of the scale firstly, and then later goodness of fit
the model has been tested with confirmatory factor analysis. For the resulting
data from the exploratory factor analysis; structure of scale shows 26 items
and four components. Scale’s overall explaining variance is 46.486 % and
Cronbach Alpha internal consistency coefficient calculated as 0.89. In the research, the data have been
collected from the students of 11th and 12th grades of
Anatolian Imam Preacher High Schools in Sivas and its districts. It was
reached to 341 students for exploratory factor analysis and reliability
analysis, 496 students for confirmatory factor analysis. Fit index values of the model are x2/sd= 1.917, RMSEA=.043, RMR=.035, SRMR=.044,
GFI=.918, AGFI=.901, CFI=.923, TLI=.915 and IFI= .924. All
factors found a statistically significant result and the model fit indices were
found to be goodness.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 4, 2018 |
Submission Date | June 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 47 |