From all of the
environmental problems, blast-induced vibrations often cause concern to
surrounding residents. It is often claimed that damage to building
superstructures is due to blasting, and sometimes the building owner files a
lawsuit against the company that perform blasting operations. The
blast-vibration problem has been thoroughly investigated in the past and
continiues to be the subject of ongoing research. This study contains necessary
work to ensure that detonations to be made in the quarry operating within
highway project do not adversely affect to the karstic limestones at the depth
of 9-10 m from the surace and groundwater. For this purpose, the vibration
measurement and analysis have been carried out and a new methodology in
minimizing the blast induced ground vibrations at the target location, was also
applied. Peak particle velocity and dominant frequencies were taken into
consideration in analyzing the blast-induced ground vibration. The methodology
aims to employ the most suitable time delays among blast-hole groups to render
destructive interference of surface waves at the target location.
Drilling and blasting Blast-induced ground vibration Peak particle velocity Dominant frequencies
Patlatma kaynaklı titreşimler çevre sakinlerini, tüm
çevresel sorunlardan daha fazla endişelendirmektedir. Bina üst yapılarına
verilen zararın patlatmadan kaynaklandığı iddia edilmektedir ve bazen bina
sahibi, patlatma işlemlerini gerçekleştiren şirkete karşı dava açmaktadır.
Patlatma kaynaklı titreşim problemi geçmişte kapsamlı bir şekilde araştırılmış
ve devam eden araştırmalara konu olmaya devam etmektedir. Bu makale, bir otoyol
prosesi kapsamında faaliyet gösteren taş ocağında yapılacak patlatmaların
yüzeyden 9-10 m derindeki karstik kireçtaşlarına ve yeraltı sularına herhangi
bir olumsuz etki etmemesi için gerekli çalışmaları içermektedir. Bu amaçla,
titreşim ölçümü ve analizi yapılmış ve hedef bölgedeki patlatma kaynaklı yer
titreşimlerini en aza indirgeyen yeni bir metodoloji uygulanmıştır. Patlatmanın
neden olduğu zemin titreşiminin analizinde tepe partikül hızı ve baskın
frekanslar dikkate alınmıştır. Metodoloji, hedef bölgedeki yüzey dalgalarının
tahribatlı etkileşimini sağlamak için patlatma deliği gruplamaları arasında en
uygun zaman gecikmelerini kullanmayı amaçlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.