With the developing technology, light and heavy commercial vehicle manufacturers have adopted the principle of weight reduction studies on many sub-components which assembled under the chassis. The parabolic leaf spring production has been increased in recent years due to the fact that the unit weight of the conventional type of leaf springs in the wheel suspension system of the vehicle is larger than that of the parabolic leaf springs. In this study, current three-layered conventional leaf spring designed for the front axle of a heavy commercial vehicle was replaced by a single-layered parabolic leaf spring that its geometric design as solid model, calculation of rate with computer aided, calculation of stress analysis and fatigue analysis by Wöhler curve with computer aided by specified vertical and brake load inputs were investigated. Results were evaluated. Monoleaf parabolic leaf spring is an appropriate design in terms of results of stress and fatigue
Gelişen teknoloji ile birlikte hafif ve ağır ticari araç üreticileri, şasi altındaki birçok alt parçada ağırlık azaltma çalışmasını ilke edinmişlerdir. Aracın tekerlek askı sisteminde yer alan yaprak yayların konvansiyonel tipi olanlarında, birim parça ağırlığının parabolik yaprak yaylara göre fazla olması sebebi ile son dönemlerde parabolik yaprak yay üretimi artmış bulunmaktadır. Bu çalışmada, ağır ticari bir aracın ön aksı için tasarlanmış olan mevcut üç katlı konvansiyonel yaprak yay yerine tek katlı parabolik yaprak yayın geometrik tasarımı, katı model olarak hazırlanması, yaprak yay katılığının bilgisayar destekli hesaplanması, belirlenen yaprak yay düşey ve frenleme kuvvetleri girdileri ile gerilme analizinin ve Wöhler eğrisi yardımı ile yorulma analizinin bilgisayar destekli hesaplanması incelenmiştir. Sonuçlar değerlendirilmiştir. Tek katlı parabolik yaprak yay gerilme ve yorulma sonuçları açısından uygun bir tasarımdır
Other ID | JA92KV82EJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 59 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.