In this study, annual three dimensional flow structure of Tarabya Bay and Istinye Bay which is on the European Side of the İstanbul Strait were analyzed from the calibrated and validated numerical model results of the strait. Tarabya and Istinye bays are positioned at the north and south of the Beykoz twist of the İstanbul Strait, respectively, where a significant shift occurs in the orientation of the strait resulting completely different flow behaviors both in horizontal and vertical domains in the bays. Due to being closer to Black Sea, peak current velocities in Tarabya Bay were obtained at highest water level difference between Black Sea and Marmara Sea. In Istinye Bay, however, the same extreme current conditions were reached for the opposite situation: the highest level difference between Marmara Sea and Black Sea. Additionally, the additional baroclinic forcing occurs in the north direction due to the denser Marmara Sea water than Black Sea, which causes almost same-magnitude current velocities in Tarabya Bay in the case of lower water level differences of being Marmara Sea higher with the higher water level difference of Black Sea being higher. Geometrical features (width of the entrance and orientation) of the bays were seen to be the other important aspects on the flow structure
Bu çalışmada İstanbul Boğazı’nın Avrupa yakasında yer alan ve şehrin deniz turizmi için önemli iki marinasının da bulunduğu Tarabya ve İstinye koylarındaki üç boyutlu yıllık akıntı yapısı, kalibrasyonu ve doğrulaması yapılmış olan sayısal model sonuçları kullanılarak analiz edilmiştir. İstanbul Boğazı’nda ana doğrultusuna göre önemli değişimin meydana geldiği Beykoz kıvrımının kuzeyindeki Tarabya Koyu ve güneyinde İstinye Koyu’nda akıntı hızı ve doğrultusunun yatay düzlemde ve derinlik boyunca önemli farklılıklar göstermektedir. Karadeniz’e daha yakın olan Tarabya Koyu’nda en büyük akıntı hızları Karadeniz ile Marmara Denizi arasındaki en yüksek su seviyesi farkı için gözlenmişken, daha güneydeki İstinye Koyu’nda ise Marmara ile Karadeniz arasındaki en yüksek su seviyesi farkı için gözlenmiştir. Ayrıca Marmara Denizi’nin Karadeniz’den daha yoğun olmasından kaynaklı kuzey yönündeki ilave hidrostatik kuvvet (baroklinik kuvvet) oluşmaktadır. Bunun sonucunda Tarabya Koyu’nda Karadeniz’in su seviyesinin Marmara Denizi’nden yüksek olduğu daha büyük su seviyesi farkları için oluşan akıntı hızı büyüklükleri, Marmara Denizi’nin Karadeniz’den yüksek olduğu daha düşük su seviyesi farklarında oluşmaktadır. Koyun geometrik özelliklerinin (giriş ağzı genişliği, ana kanala göre doğrultusu vb.) koy içerisindeki akıntı yapısı üzerinde belirleyici bir etkiye sahip olduğu Tarabya ve İstinye koylarındaki üç boyutlu akıntı analizlerinden görülmüştür
Other ID | JA55NT25MN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 57 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.