Engineered Cementitious Composites (ECC) are new generation construction materials that exhibit more ductility compared to traditional concrete by showing multiple cracking behavior which can be produced by using a mechanically compatible polymeric fiber and matrix. The effect of mineral admixtures’ type and water to cement ratio (W/C) on flexural performance have been investigated in this study. Within the scope of experimental studies, prismatic composites (25x60x300 mm) were prepared by using two fly ashes from different resources and a granulated blast furnace slag at three different W/C ratios. The pore structures of the half of the composites were modified by adding artificial flaws. 54 samples were prepared and 4 point bending tests were performed after 28 days water curing. Test results showed that composites exhibiting micro-cracking behaviour with a high deflection capacity (14.9 mm mid-point deflection at 260 mm midspan) and high flexural strength (11.9 MPa) can be obtained
Tasarlanmış Çimento Esaslı Kompozitler (ECC), mekanik açıdan uyumlu bir polimerik lif ve matris kullanılarak üretilen, geleneksel betona kıyasla daha düktil ve çoklu çatlak davranışı gösteren yeni nesil yapı malzemeleridir. Bu çalışmada mineral katkı türünün ve Su/Çimento (S/Ç) oranının eğilme performansına olan etkisi incelenmiştir. Deneysel çalışmalarda farklı kaynaklardan elde edilen iki farklı uçucu kül ve bir öğütülmüş granüle yüksek fırın cürufu türü kullanılarak üç farklı S/Ç oranında prizmatik kompozit (25x60x300 mm) üretimi gerçekleştirilmiştir. Söz konusu kompozitlerin yarısında yapay boşluk modifikasyonu yapılmıştır. 54 adet örnek hazırlanarak 28 gün su kürü sonrası 4 noktalı eğilme deneyleri gerçekleştirilmiştir. Deney sonuçları incelendiğinde, yüksek sehim kapasitesine (260 mm açıklıkta 14.9 mm orta nokta sehimi) ve yüksek eğilme dayanımına (11.9 MPa) sahip mikronize çatlama davranışı gösteren kompozitlerin üretilebileceği gözlemlenmiştir
Other ID | JA46DB77KR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 18 Issue: 54 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.