Reverse engineering is the process of discovering the technological working principles of a device, object or system. This paper in particular, focuses on the reverse engineering of a micro turbojet engine. First, components of a gas turbine engine are scanned and transformed into digitized point cloud format utilizing a three axis optical scanner. Next, solid geometry of the engine parts were re-constructed in computer aided drafting (CAD) environment from these data. Furthermore, performance maps of individual components are either calculated or certain assumptions were made as to their behaviour. On and off design point engine performance has been determined through a parametric cycle analysis. Obtained results are in line with the reported performance parameters of the reverse engineered engine. This case study demonstrates the use of reverse engineering procedures, when designing from scratch would not be as practical. This approach can cut down the overall turnover time for a new design
Tersine mühendislik bir aygıt, nesne veya sistemin teknolojik çalışma prensiplerini keşfetme sürecidir. Bu çalışma, özellikle bir mikro turbojet motorun ters mühendisliği üzerine odaklanmaktadır. İlk olarak, gaz türbin motorunun bileşenleri üç eksenli bir optik tarayıcı kullanılarak taranmış ve dijital nokta bulutu formatına dönüştürülmüştür. Sonra, motor parçalarının katı modeli bilgisayar destekli çizim (CAD) ortamında bu verilerden tekrar inşa edilmiştir. Daha sonra, her bir bileşenin performans haritası ya hesaplanmış, yahut davranışlarına uygun olarak belirli varsayımlar yapılmıştır. Tasarım noktası ve tasarım noktası haricindeki motor performansı, parametrik çevrim analizi ile hesaplanmıştır. Ters mühendislik ile elde edilen sonuçlar üretici tarafından bildirilen motor performans parametreleri ile uyumludur. Dolayısıyla bu çalışma, tasarımın sıfırdan başlanarak yapılmasının pratik olmadığı zamanlarda ters mühendislik prosedürünün kullanımını göstermektedir. Bu yaklaşım, yeni bir tasarım için toplam tasarım döngüsü süresini azaltabilir
Other ID | JA85FZ25PF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 18 Issue: 54 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.