Port of Izmir is one of the leading Turkish ports making the highest contribution to
Turkish foreign trade. Notwithstanding such a significant role it shoulders, this port suffers
various threats of dangerous navigation, particularly with the maneuvers for approaching to
and/or leaving from the port, encountered at the seaways involved. The narrowest channel of
the Gulf, Yenikale, is the most risky point where grounding accidents are often suffered.
Despite the recent technological improvements enjoyed in the electronic navigation aids
(equipments) enabling to secure safe navigation, the current statistical data indicate no
reduction in the number of the grounding accidents encountered at this critical spot. The aim
of this study is to scrutinize the accidents suffered at the Yenikale Channel since 1990 and
based on this thorough analysis, to develop certain fruitful proposals likely to prevent such
accidents.
İzmir Limanı, Türkiye’nin dış ticaretinde en büyük payı olan limanların başında
gelmektedir. Bunun yanında İzmir Limanı, gemilerin yaklaşım ve limandan ayrılma
manevralarında kullanmış oldukları suyolu itibarıyla, birçok seyir tehlikesinin tehdidi
altındadır. Özellikle Yenikale mevkisinde karaya oturma kazaları çok sık karşılaşılan
kazalardandır. Yıllar içerisinde gemilerde seyir emniyetini sağlayan elektronik seyir
cihazlarında meydana gelen teknolojik gelişmelere rağmen, kaza istatistiklerinde bir azalma
meydana gelmemiştir. Bu çalışmada amaç, 1990 yılından günümüze kadar Yenikale
mevkisinde meydana gelen kazaların analizleri ve bu kazaların önlenmesine yönelik öneriler
yapılacaktır.
Other ID | JA74HF82UN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 13 Issue: 1 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.